zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kies de juiste leiderschapsstijl

1 juni 2012 - Wat is er voor nodig om medewerkers te helpen om zélf taken goed te vervullen? Welke stijl van leidinggeven past het beste bij welke medewerker? Door wat voor soort traject gaan mensen als ze iets leren? Ronald van der Molen, eigenaar van Transformatio, gaat hieronder in op deze vraagstukken en vertelt over de diverse leiderschapsstijlen die u toe kunt passen.

Als leidinggevende zit u soms letterlijk met de handen in het haar. De ene medewerker is eigenwijs. Hij wekt de indruk dat hij zijn taken prima kan uitvoeren, maar de resultaten vallen tegen. De ander is onzeker. U heeft het idee dat hij veel meer kan dan hij zelf denkt, maar het komt er niet uit. En dan is er nog die nieuwe medewerker die ingewerkt moet worden en de ervaren kracht die goed wil blijven presteren. Hoe bepaalt u welke benadering het beste bij welke persoon past? 



Situationeel leidinggeven
U bent niet de enige leidinggevende die hiermee worstelt. Uit onderzoek van Blanchard International blijkt dat 77 procent van de medewerkers die van baan veranderen, dit niet doet omdat het werk niet bevalt, maar omdat de begeleiding te wensen overlaat. Het model Situationeel Leidinggeven II, mede ontwikkeld door Kenneth Blanchard, is een instrument dat u helpt om uw leidinggevende capaciteiten te vergroten.
Hoe werkt dat precies? Deze methode stelt u in staat om medewerkers op maat te begeleiden. Het doel is dat ze uiteindelijk zelfstandig hun taken kunnen uitvoeren. Dat scheelt tijd en energie, maar daar gaat wel een investering aan vooraf. Namelijk het trainen of opleiden van de medewerker in kwestie. Hierbij zijn twee aspecten van belang:
- Het afstemmen van de stijl van leidinggeven op het niveau van de medewerker; welke stijl past het beste bij welke ontwikkelingsfase?
- Het stellen van een goede diagnose; in hoeverre is deze medewerker bekwaam én bereid om een bepaalde taak succesvol uit te voeren? 
In de praktijk is het stellen van een goede diagnose vaak het lastigst. Dat begint met goed kijken en luisteren. Bewust of onbewust hebben we allemaal een voorstelling van de medewerker in ons hoofd. Voorstellingen die bijvoorbeeld bepalen dat we advies geven als een medewerker daarom vraagt of coachende vragen stellen als iemand iets niet zo goed kan. Maar… waar de medewerker om vraagt is niet altijd wat hij ook nodig heeft. 

Leiderschapsstijlen
Afhankelijk van het niveau van de medewerker hanteert u één van de onderstaande stijlen: 

1. Sturen (geschikt voor de enthousiaste beginner)
Deze medewerker wil wel, maar kan (nog) niet. Wat hij nodig heeft, is instructie: stap voor stap hulp wat hij moet doen en terugkoppeling tijdens de uitvoering. Dan leert hij het snelst.
2. Begeleiden (geschikt voor de eigenwijze of gedesillusioneerde medewerker)
Een medewerker op niveau twee kan de situatie nog niet aan en wil dat niet (meer). Als u bij zo iemand meteen gaat sturen op de taak gaat het mis: dan komt het niet binnen. Daarom loont het als u eerst aandacht besteedt aan de relatie. ‘Wat denk je er zelf van?’ Omdat hij niet (alle) kennis en vaardigheden heeft die nodig zijn, blijft sturen op de taak ook nodig. 

3. Steunen (geschikt voor de voorzichtige presteerder) 
Deze medewerker heeft weinig zelfvertrouwen of is weinig gemotiveerd: hij kan de situatie wel aan, maar is niet bereid dat te doen. In beide gevallen doet u er als manager goed aan om te sturen op de relatie: geef aan hoe belangrijk het is dat de medewerker deze situatie aanpakt, geef complimenten, laat hem bedenken hoe hij de situatie moet aanpakken en vraag door op mogelijke privéproblemen. Het is belangrijk dat u geen inhoudelijke sturing geeft, want dan bestaat het gevaar dat zijn zelfvertrouwen en motivatie verder inzakken. 

4. Delegeren (geschikt voor de zelfsturende professional)

Een medewerker op niveau vier is helemaal klaar voor zijn taak; hij is taakvolwassen. U kunt veel overlaten aan zulke krachten; een korte uitleg van het wat en wanneer is genoeg. Het is wel slim om op het afgesproken tijdstip na te gaan of de taak ook is volbracht. 

Pas uw stijl aan
De centrale gedachte is dus dat u als leidinggevende pas effect sorteert als u uw stijl van leidinggeven aanpast aan het ontwikkelingsniveau van uw medewerker. De gouden regel luidt dat u meer taakgericht leidinggeeft naarmate uw medewerkers minder bekwaam zijn voor hun taak. En u geeft meer relatiegericht leiding naarmate uw medewerkers minder bereid zijn om hun taak aan te pakken. Zo komt elk ontwikkelingsniveau van uw medewerker overeen met een eigen stijl van leidinggeven.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Effectief leiderschap verhoogt waarde bedrijven
 Zes psychologische kenmerken van een goed leider
 Leiding geven: van sturen naar inspireren en motiveren
 Drie manieren om een cultureel intelligent leider te zijn
 
 
reacties
 
Gracita Biezen-Linger  |   | 
3-06-2012
 | 
23:19 uur
Interessant artikel. Ik denk alleen dat je geen resultaten boekt voor de lange termijn als je geen aansluiting vindt bij de passie en drijfveren van je medewerkers. Het is vooral ook belangrijk om te weten waarvoor je medewerkers hun bed uit komen. Dan kun je verbinding maken en echt met mensen in gesprek gaan over wat nodig is om betere prestaties neer te zetten.
H.D. van Gortel  |   | 
4-06-2012
 | 
09:17 uur
Kort samengevat, coaching leadership. Bij veel bedrijven toch al de beste manier. Tegenwoordig is er een grote behoefte aan een coach, een soort van vader, soms streng en duidelijk, straffend maar soms ook troosten, een aai over de bol.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
70 procent Europese organisaties zet al AI in
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
meer top 10