zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om een cultureel intelligent leider te zijn

23 september 2011 - Veel managementboeken geven de impressie dat leiderschap een universele vaardigheid is die overal op dezelfde manier van pas komt. Klinkt handig, maar het komt niet overeen met de realiteit. Vaak komen ideeën over goed leiderschap namelijk voort uit de cultuur waarin we opgegroeid zijn. En daar zijn we ons vaak niet eens van bewust.

Bijvoorbeeld: maakt een lange man meer kans om aangenomen te worden in een leidinggevende positie? U zou denken van niet, maar in de VS – waar de gemiddelde man 1.75 meter is –  is 58 procent van de CEO’s langer dan 1.80. Daar helpt het dus wel degelijk om lang te zijn. In China verwachten managers van hun leiders een soort vaderschapsrol. In Europa zou die manier van leidinggeven echter neerbuigend overkomen. En veel Afrikaanse werknemers verwachten van hun leidinggevenden een autoritaire leiderschapsstijl. Goed leiderschap heeft daarom evenveel te maken met de verwachtingen en stereotyperingen die leven onder de werknemers als met het gedrag van de leidinggevenden. Er zijn kenmerken die wereldwijd van leiders verwacht worden, zoals competentie, betrouwbaarheid en doortastendheid. Er zijn echter ook eigenschappen die enorm verschillen van cultuur tot cultuur. 



Internationaal zaken doen
Dit klinkt niet al te hoopgevend in een wereld die kleiner en kleiner wordt. leidinggevenden moeten steeds vaker leiding geven aan mensen met verschillende culturele achtergronden. Maar er zijn manieren om dat goed te doen. Drie tips: 

1. Doe de 'één-voor-allen-benadering’ in de ban

In een internationale werkomgeving gelden er geen eenduidige leiderschapswetten. Pas u aan aan de omgeving. In het Westen wordt een ondersteunende leiderschapsrol met veel eigen verantwoordelijkheid voor de medewerker vaak toegejuicht, maar mensen uit een cultuur waar nog een sterke hiërarchie geldt voelen zich verloren als hun leider hen geen duidelijke aanwijzingen geeft. 

2. Pas u aan aan verschillende situatie en medewerkers

Steeds vaker bestaan teams uit mensen met diverse culturele achtergronden. Hier komt culturele intelligentie van pas – de vaardigheid u aan te passen aan verschillende culturen en zodoende het hele team te motiveren hetzelfde doel na te streven. Dit wil niet zeggen dat u per persoon en situatie uw aanpak aan moet passen, maar wel dat u weet wanneer u mensen eigen verantwoordelijkheid kunt geven en wanneer meer richting gewenst is, dat u weet wanneer u met harde hand in moet grijpen als er een conflict is en wanneer een meer subbiele benadering effectiever is. 

3. Wees uzelf

Cultureel intelligente leiders weten hoe ze zich aan moeten passen aan diverse situaties en medewerkers, maar blijven tevens trouw aan zichzelf. Ze passen zich voldoende aan om de doelstellingen te bereiken, zonder hun eigen normen en waarden uit het oog te verliezen. Autenthiciteit is dus van groot belang. Wie een rol speelt valt vroeg of laat door de mand, in iedere cultuur.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
 Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
 Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Communicatie en cultuur spelen rol bij fouten in werk
 Vijf nieuwe criteria voor de leiders van de toekomst
 Nederland is wereldleider in internationale fusies en overnames
 Nederlandse bedrijven willen weer volop de grens over
 
 
reacties
 
Oafa Ezzahraoui  |   | 
26-09-2011
 | 
20:48 uur
Ik ben benieuwd hoe je omgaat met mensen met een andere cultuur die hier zijn opgegroeid/geboren. Wat hou je aan? De cultuur van de ouders? Of die van het land waar iemand is opgegroeid? Hoe belangrijk is cultuur, of is karakter veel belangrijker?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Tips voor een veilige werkplek, ook tijdens de vakantieperiode
Vier tips voor meer werknemersbetrokkenheid in de zorg in tijden van hybride werken
Bedrijven worstelen met innoveren omdat ze data niet effectief kunnen gebruiken
Toptalent aantrekken en behouden met een ‘employee first’ bedrijfscultuur
Wekelijkse aantal cyberaanvallen wereldwijd gestegen met 32 procent
De grootste frustraties en uitdagingen voor IT-systeembeheerders
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
meer top 10