zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitant steeds vaker gevraagd naar Facebookgegevens

26 maart 2012 - Steeds meer sollicitanten (in Amerika tenminste) krijgen tijdens hun sollicitatie de vraag om hun Facebooklogin en –wachtwoord door te geven aan hun potentiële werkgever. Dat meldt de Boston GlobeExpress.be vertaalde. Managers screenen potentiële werknemers al langer via sociale netwerken, maar omdat vele gebruikers hun profiel alleen toegankelijk maken voor vrienden, is die informatie voor een recruiter vaak onzichtbaar.

HR-managers trachten dit te omzeilen met de vraag om ‘vrienden’ te worden met de kandidaat . Een verdediging van deze praktijk: vroeger praatten rectuiters met vrienden en buren, maar tegenwoordig communiceren mensen, dus ook kandidaten, meer via sociale media dan in het echt. Hun virtuele vrienden weten vaak meer over hen dan iemand die een paar meter verder woont. Ook komt het voor dat recruiters de kandidaat een contract laten tekenen waarmee ze te kennen geven geen negatieve informatie over de organisatie op sociale media te plaatsen. 



Wachtwoord delen
Anderen gaan nog een stap verder en vragen aan kandidaten om hun wachtwoord te delen. Dat lijken vooral overheidsinstantiesbedrijven te doen. Het delen van deze informatie is overigens tegen de privacyregels van sociale netwerken en is in principe zelfs een federale misdaad. Toch heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie al verklaard dat de praktijk niet tot vervolging zal leiden.


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 Nederlander wil baas niet als vriend op Facebook
 Bedrijven in Europa en VS gebruiken social media heel verschillend
 Facebook is nog vooral een privéaangelegenheid
 
 
reacties
 
Berg  |   | 
26-03-2012
 | 
11:34 uur
Grove schending op het recht van privacy (en dus schending van een mensenrecht). Meer wil ik er niet van maken.

Als een hr-manager of recruiter dit aan mij zou vragen, zou ik dit soort lieden bij voorbaat al niet serieus nemen. Bij dit soort bedrijven moet je uberhaupt niet willen werken lijkt mij.
Marina  |   | 
26-03-2012
 | 
12:22 uur
Precies. Net als sommige recruiters vragen of ik nog zwanger wil worden? Meestal krijgen ze dan een heel bijdehand antwoord van me. Hoort dat bij de functie en dat ga jij toch niet doen he? Bij dit soort bedrijven wil je toch niet werken.
Ook heb ik een keertje gehad dat een recruiter vroeg wat mijn ochtendritueel was. Het lijkt er steeds meer op dat werkgevers je prive leven willen binnendringen. ik hou prive en werk graag liever gescheiden. Zelfs als ik thuiswerk dan heb ik een aparte laptop die ik alleen voor het werk gebruik.
Arjen Jongeling  |   | 
26-03-2012
 | 
16:00 uur
Dan weten kandidaten dus nu dat ze even een tweede profiel moeten aanmaken en dat ze dát doorgeven aan die recruiters. Uit hufterigheid zou ik nog fake profielen aanmaken van 'belangrijke' mensen en daar dan vrienden mee worden, teneinde je marktwaarde te verhogen. Tot slot voeg je nog 100 volstrekt vreemden toe, de helft accepteert het toch wel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10