zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven in Europa en VS gebruiken social media heel verschillend

17 mei 2011 - Uit onderzoek van Worldcom Public Relations Group blijkt dat wereldwijd meer dan de helft (54 procent) van de business-to-business (B2B) bedrijven de uitgaven voor social media in 2011 verhogen. Dit is een goed voorteken voor Twitter, het meest populaire kanaal, dat wordt gebruikt door 85 procent van de respondenten. Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (74 procent), LinkedIn (72 procent), You Tube (69 procent) en bedrijfsblogs (60 procent).

Het onderzoek onder meer dan 100 B2B bedrijven bevestigt de significante toename van het gebruik van social media. Bijna alle bedrijven (83 procent) gebruiken social media om te communiceren met de doelgroepen. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89 procent) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf en 58 procent verwacht dat de toename significant zal zijn. 



Marketingstrategie
Peter Davina, directeur van IvRM en partner van Worldcom Public Relations Group in Nederland: "Digitale communities zijn een integraal onderdeel van elke business-to-business marketingstrategie. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle bedrijven het belang van social media inzien, maar dat velen niet goed weten hoe ze deze media moeten gebruiken. Dit zien we ook in Nederland bij veel organisaties. We verwachten dat bedrijven er volgend jaar rond deze tijd beter mee uit de voeten kunnen, door de inzet van extra middelen en personeel." 

Social media aanpak

Het grootste verschil tussen het gebruik van social media in Noord-Amerika en West-Europa is de focus op kennisleiderschap. In Noord-Amerika worden digitale hulpmiddelen primair gebruikt om kennisleiderschap te creëren (30 procent). Europese bedrijven zetten social media vooral in om te communiceren met potentiële (31 procent) en huidige klanten (25 procent).
"In West-Europa gebruiken bedrijven social media als bron om actief nieuwe leads te genereren. In de VS wordt een andere aanpak gehanteerd. Zij creëren via social media kennisleiderschap om zo leads te genereren," aldus Davina. Dit wordt ook weerspiegeld in het verschil in platformgebruik. In Noord-Amerika maakt 91 procent van de respondenten gebruik van Twitter, in West-Europa is dit slechts 62 procent. Facebook is het meest gebruikte platform voor West-Europese bedrijven (31 procent), gevolgd door Twitter (25 procent) en bedrijfsblogs (25 procent). In Noord-Amerika is Twitter het meest gebruikt (31 procent), gevolgd door Facebook (25 procent) en LinkedIn (negentien procent). De verwachting van Davina is dat organisaties in Nederland in de toekomst ook meer gebruik gaan maken van social media om kennisleiderschap te etaleren en autoriteit te claimen. 

New business stimulans

Meer dan 80 procentvan de ondervraagde bedrijven wereldwijd maakt gebruik van social media om te communiceren met potentiële klanten. Het belangrijkste gebruik van social media is volgens de respondenten om kennisleiderschap te creëren (26 procent) en om te communiceren met klanten (23 procent) en potentiële klanten (twintig procent). Bedrijven maken ook gebruik van social media om een community te creëren als verlengstuk van hun website (60 procent) en om te communiceren met journalisten (58 procent) en potentiële medewerkers of alumni (50 procent). Er is echter maar een klein percentage respondenten dat dit als zeer belangrijk betiteld. 

Middelgrote bedrijven blijven achter

Bij het uitsplitsen naar omzetsegment blijkt dat kleine (minder dan 50 miljoen dollar) en grote (meer dan een miljard dollar) bedrijven koplopers zijn op gebied van social media. Bijna 80 procent van de kleine bedrijven en 88 procent van de grote bedrijven gebruikt social media al langer dan een jaar, in tegenstelling tot 57 procent van de middelgrote bedrijven. Ruim 34 procent van de middelgrote bedrijven gebruikt social media minder dan zes maanden. Middelgrote bedrijven worstelen nog met de rol die social media moet spelen in hun communicatie en business development strategieën. Slechts 46 procent is van plan om de social media-uitgaven dit jaar te verhogen in tegenstelling tot 68 procent van de kleine bedrijven. Veel bedrijven beschikken nog niet over een toegewijd team van deskundigen op dit gebied en zijn onzeker over welke platforms het meest geschikt zijn voor het bedrijf.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Psychologische veiligheid creëren: de bouwsteen voor agility
 Phishing meer gericht op nieuwe ‘smoesjes’ door COVID-19
 Gerichte inzet AI nodig om ROI gezond te houden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO zit vaker niet dan wel op sociale media
 CEO`s moeten niet bang zijn voor social media
 Meer budget voor B2B marketing
 Marketeer investeert in 2011 meer in social media
 
 
reacties
 
Paul Hassels Monning  |   | 
4-05-2012
 | 
16:11 uur
Ook bijna 1 jaar na dato blijven B2B bedrijven achter in het benutten van sociale media - en meer algemeen content marketing - bij hun broers en zusjes in B2C. Soms bestaat de neiging om een start maar uit te stellen tot het volgende kwartaal of volgend fiscaal jaar.
Paul Hassels Monning  |   | 
7-05-2012
 | 
20:54 uur
Paradoxaal genoeg schiet bijna de helft van B2B marketing managers in de reflex van ‘meer social tools en technologie’. 47% ziet dat als het antwoord op hun inspanningen in sociale media meer effectief te maken. Zo’n 41% geeft aan dat beter meten de crux is. En een bijna even groot aantal B2B marketeers benadrukt dat B2B programma’s in sociale media vooral afhangen van samenwerking in de gehele organisatie.

Zie verder de bijgaande link voor meer informatie over onderzoek door Accenture naar de toepassing in B2B van sociale media.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?  (1) 
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (3) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
top10
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
Drie tips om veilig te internetten vanaf uw vakantieadres
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
Anderhalvemeter-klagen: helpt dat?
Trend zet door: grote concerns die omvallen
Fors meer DDoS aanvallen vanwege COVID-19
Reorganiseren: vier belangrijke aandachtspunten
meer top 10