zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Impact dubbele dip verschilt per sector

17 februari 2012 - Het CBS heeft geconstateerd dat de Nederlandse economie na het derde kwartaal ook in het vierde kwartaal van 2011 is gekrompen. Deze recessie komt snel na de crisis van 2009. Met de rapportage ‘Sectoren in stress: impact dubbele dip op sectoren’, geven de sectoreconomen van ABN AMRO duiding aan de economische tegenwind. Er is gekeken hoe sectoren zich hebben hersteld na de crisis van 2009 en wat de impact is op een sector van de dubbele dip.

Een recessie die, zoals het zich nu laat aanzien, veel minder diep zal zijn dan die in 2009. 



Retail, horeca en bouw: nauwelijks herstel
De retail, horeca en bouw hebben zich nauwelijks hersteld van de crisis uit 2009. De bouw neemt van alle sectoren de slechtste positie in. De recessie zal voor deze drie sectoren hard aankomen. De laatste jaren was het aantal faillissementen in deze sectoren al hoog. Door de dubbele dip zal het aantal faillissementen zeker hoog blijven. De volumes in de retail en horeca blijven onder druk staan. Consumenten houden de hand op de knip, zeker daar waar het duurzame goederen betreft. Supermarkten zijn de enige branche in de detailhandel – eten is een eerste levensbehoefte - die de crisis goed hebben doorstaan. Hoewel het laatste kwartaal van 2011 slecht was. Ook in 2012 zullen zij redelijk overeind blijven. In de horeca hebben alleen de fastservice bedrijven zich goed staande gehouden. Dit beeld zal in 2012 niet veranderen. Daar waar de consument keus heeft, zal hij vaker voor een maaltijd thuis kiezen. Ook op de zakelijke markt zal de horeca pijn lijden. De consument zal terughoudend zijn in het doen van grote uitgaven. Uitzondering daarop lijkt de Autoretail te zijn. Na uitzonderlijk hoge verkoopaantallen in 2011, zullen de verkopen lager uitpakken, maar naar een niveau dat als een gemiddeld jaar kan worden bestempeld. Wel blijft het rendementsniveau op een te laag niveau. 

Industrie goed hersteld en daardoor minder kwetsbaar

De industrie heeft het afgelopen jaar een sterk omzetherstel laten zien. Het herstel is echter grotendeels toe te schrijven aan prijsverhogingen. Het verkoopvolume is sinds het dieptepunt in 2009 met maar 60 procent hersteld. In 2011 vertraagde de winstgroei. De afzet zal in 2012 in beperkte mate dalen. Positief is dat de financiële weerbaarheid goed is. Verder zijn door de consolidatie in de afgelopen drie jaar vooral de sterkere bedrijven overgebleven. 

Transport en logistiek en zakelijke dienstverlening: grote impact recessie

De sector Transport en Logistiek bevindt zich nog beneden het omzetniveau van voor de vorige crisis. Met de huidige recessie is overcapaciteit sectorbreed een probleem. Volumes dalen en daarmee de tarieven. In combinatie met de hoge brandstofprijzen zal de financiële weerbaarheid in 2012 een klap krijgen. Ook op de zakelijke dienstverlening zal de recessie grote impact hebben. Volumes hebben zich deels hersteld en er is gesneden in het personeelsbestand. Desondanks staat de winstgevendheid onder druk; een zorgwekkende situatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gematigde recessie voor 2012
 Duurzame consument doorstaat crisisjaren
 Politieke oplossing voor Europa cruciaal
 Het oude ambacht blijkt recessieproof
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10