zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatie cruciaal in huidige economie

7 februari 2012 - Fabrikanten investeren in productinnovatie en diensten met toegevoegde waarde om te concurreren en om groei te stimuleren, zo blijkt uit de nieuwste whitepaper van IDC Manufacturing. In deze whitepaper, gesponsord door Infor, komt naar voren dat het beheersen van kosten in periodes met minder economische groei belangrijk blijft alhoewel op initiatieven die helpen onderscheidend te zijn, minder bespaard dient te worden.

De whitepaper 'Insights In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next Generation ERP' is gebaseerd op wereldwijde onderzoeksresultaten en toont bovendien aan dat bedrijfsstrategieën die worden gedreven door innovaties momenteel belemmerd worden door inadequate bedrijfsprocessen en IT-systemen. Deze zijn echter cruciaal om de werkmethoden en communicatie te faciliteren die noodzakelijk zijn om nieuwe producten en diensten snel en kosteneffectief te ontwikkelen. Volgens 60 procent van de fabrikanten schiet ERP in het bijzonder tekort in het optimaliseren van de besluitvorming. Bovenaan het verlanglijstje van fabrikanten ten aanzien van verbeterde systemen staan dan ook ERP-functies die op sociale netwerken lijken en zorgen voor actuele, accurate en goed geïnformeerde beslissingen. 



Groei versus besparingen
De whitepaper benadrukt dat de meerderheid van de fabrikanten over de hele wereld de groeistrategieën laat balanceren met kostenbesparingen. Hoewel deze balans in het voordeel is van aanhoudende groei in APAC, Rusland, het Midden-Oosten, Amerika en Europa - voornamelijk Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk - leggen zij meer nadruk op het beheersen van kosten. Dit is wellicht een indicatie voor de verergerende crisis in de eurozone. Interessant is dat het Verenigd Koninkrijk tegen deze trend ingaat met een overgrote meerderheid van fabrikanten die investeert in duurzame groei ten faveure van kostenbesparingen. 

Innovatie belangrijker dan uitbreiding
Producten blijken bepalend als het op groei aankomt aangezien innovatie (63 procent) en diensten met toegevoegde waarde (58 procent) hoger worden gewaardeerd dan uitbreiding in opkomende markten (42 procent) – waarbij productinnovatie significant hoger scoort in de automotive (78 procent) en high-tech elektronica (75 procent) industrie. 

Optimaliseren van productieprocessen
Strategieën voor het beheersen van kosten zijn verschoven van de fabriek naar de supply chain. Het optimaliseren van productieprocessen is een kostenprioriteit voor slechts elf procent van de fabrikanten. Dat geeft aan dat bezuinigingen zijn uitgeput, terwijl het reduceren van het aantal leveranciers (77 procent) en verkorten van de supply chain (55 procent) de hoogste scores krijgen. 

Criteria voor innovatie
De whitepaper richt zich ook op criteria voor innovatie. Deelnemers geven aan dat snellere bedrijfsprocessen (85 procent), toegang tot real-time informatie (60 procent) en verbeterde samenwerking (60 procent) hierin belangrijk zijn. Echter claimt 60 procent van de fabrikanten dat hun systemen niet voorzien in snelle en goed geïnformeerde besluitvorming - die nodig is om te innoveren. 35 procent vindt dat mobiele en sociale netwerken cruciaal zijn voor het veranderingsproces. 

Sneller reageren
Vooruitkijkend naar de komende drie jaar is snelheid een belangrijk punt in de groeistrategieën van fabrikanten. Sneller reageren op vereiste veranderingen, met name in de ruimtevaartindustrie (71 procent) en high-tech elektronica (78 procent) en het stroomlijnen van processen om operational excellence te bereiken (72 procent) staan bovenaan het verlanglijstje van fabrikanten. Meer gedetailleerd inzicht (58 procent) en verbeterde samenwerking (42 procent) domineren de ERP-behoeften op de korte en middellange termijn. 

Nieuwe uitdagingen
"De huidige economische tegenwind heeft fabrikanten minder groei gebracht en werpt nieuwe uitdagingen op om te concurreren op mondiale schaal," aldus Pierfrancesco Manenti, Head of IDC Manufacturing Insights, Europe, Middle East & Africa. "Terwijl actief beheer van kosten belangrijk blijft, kunnen bedrijven alleen onderscheidend zijn door met producten en diensten te innoveren. Slimmere processen en IT-systemen vertegenwoordigen een substantiële bron van besparingen, differentiatie en flexibiliteit om zo te helpen weloverwogen beslissingen te nemen en een sterke basis neer te zetten om innovatie te bevorderen." 

Concurrentiekracht
"Met een groot deel van de productiekosten die de afgelopen drie jaar al zijn geschrapt, moeten fabrikanten nu product- en procesinnovatie echt omarmen als een middel om te concurreren," stelt Andrew Kinder, director product marketing bij Infor. "Deze hernieuwde focus op innovatie vereist een verandering in de manier waarop fabrikanten werken en vraagt om innovatie op proces- en technologieniveau zodat men gezamenlijk snel toegang kan verkrijgen tot data en flexibiliteit die nodig is om de juiste producten en diensten tijdig te leveren."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Sterk herstel China, maar wel veel lijken in de kast
 Motorverkoop op weg naar herstel na coronadip
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Innovatieve talenten' overspoelen LinkedIn
 WIM-model brengt innovatie voor iedereen binnen bereik
 Manager heeft innovatie en cloud hoog op de actielijst staan
 Innovatie: veel meer dan een ‘eureka’-moment
 
 
reacties
 
Harry  |   | 
12-06-2012
 | 
21:36 uur
Wat ik in dit whitepaper enigzins mis, is het effect van kennisdeling tussen werknemers van een organisatie op de benutting van het groeipotentieel. Uit een recent onderzoek van Mofundus blijkt dat organisaties die aandacht geven aan kennisdeling en verhoging van het individuele kennisniveau van werknemers eerder creatieve oplossingen vinden en een bijdrage leveren aan innovatie dan organisatie waarbij dit niet het geval is.
De concurrentiekracht neemt bij lerende organisaties eerder toe dan bij organisaties die vooral op kostenreductie uit zijn.
Het beschikbaar hebben van een online en direct toegankelijk kennis- en leerplatform, waar werknemers middels 'crowd sourcing' zelf hun bijdrage aan kennisdeling kunnen leveren, is een zeer stimulerende factor voor groei (omzet en kwaliteit).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
meer top 10