zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen pijlers om uw merk socialer te maken

18 november 2011 - Marketing- en communicatiedirecteurs wereldwijd vinden dat de voordelen van sociale media dubbel en dwars opwegen tegen de risico’s. Zij zien vooral voordelen op vlak van klantentrouw, merkherkenning, nieuwe klanten vinden en betere klantenservice. Dit schrijft 6Minutes.be.

"Hoewel er ook risico’s aan verbonden zijn, is het voor merken geen optie meer om achter te blijven op sociale media. Managers moeten inzien dat in contact treden met hun doelgroepen, deelnemen en starten van dialogen en het stimuleren van feedback nu meer dan ooit van belang zijn. Dit alles beïnvloedt de merkreputatie nameljk," stekt Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist van Weber Shandwick.



Negen pijlers om merken meer ‘social’ te maken
Weber Shandwick vergeleek de dingen die ‘topmerken’ doen om hun merk social te maken en vergeleek die met wat ‘gewone merken’ doen. Vervolgens identificeerde de het adviesbureau negen pijlers die helpen om een merk meer sociaal te maken:

1. Zorg voor originele content 
Wereldwijde topmerken onderscheiden zich door het creëren van originele content. 45 procent van deze merken creëert ‘inhoud’ speciaal voor sociale media. 

2. Ga mobiel

Topmerken bieden 44 procent meer merk-gerelateerde mobiele content aan dan ‘gewone’ merken, bijvoorbeeld met ‘check-in’ apps (43 procent meer dan reguliere merken) en proximity marketing (41 procent meer). 

3. Integreer merkpersoonlijkheid

Topmerken zijn bijna dubbel zo actief als gewone merken om een ‘persoonlijkheid’ te creëren en vertalen deze merkidentiteit consistent in zowel sociale als traditionele media. 

4. Geef sociale media een centrale plek in de organisatie

61 procent van de topmerken heeft een manager of strateeg die zich specifiek bezighoudt met sociale media, tegenover 41 procent bij reguliere merken. Volgens één van de onderzoeksrespondenten is het heel belangrijk om sociale media activiteiten centraal te beheren en te plannen. 

5. Luister meer dan u praat

Topmerken passen hun boodschappen aan op de behoeften van hun doelgroepen en integreren de meningen en feedback van fans in hun verhalen.Dit gebeurt bijna twee keer zo vaak dan bij reguliere merken. Topmerken zijn ook dubbel zo vaak bereid om een product of dienst aan te passen op aanbeveling van de ‘fans’. 

6. Gebruik de juiste instrumenten om de effectiviteit van sociale media te meten

Topmerken beschouwen verhoogde conversies, afnemende belvolumes enzovoort als belangrijkste indicatoren om de effectiviteit van sociale media te meten. 

7. Denk globaal

Topmerken hechten veel meer waarde aan een wereldwijd bereik van hun sociale media activiteiten dan reguliere merken. Een wereldwijd bereik draagt bij aan betere service en reputatie. 

8. Zoek steun buiten de organisatie

Vergeleken met reguliere merken schakelen topmerken bijna twee keer zo vaak andere bedrijven in om hun sociale media prestaties te meten en te verbeteren. 

9. Wees alert

Topmerken zijn steeds alert op de bescherming van hun reputatie. Sinds de Wikileaks affaire zijn topmerken 85 procent alerter geworden.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Integratie social media en corporate websites onvoldoende
 Klanten zoeken steeds meer contact via internetfora en social media
 ‘Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg'
 Werknemer maakt zich zorgen over risico's social media
 
 
reacties
 
Hakkelbert  |   | 
18-11-2011
 | 
21:32 uur
Leuk artikel. Vooral het wees alert gedeelte. Je kunt als bedrijf ook letterlijk een Google Alert instellen zodat je elke dag op de hoogte bent wat er over je bedrijf op internet wordt geschreven.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10