zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander wil beter gebruik van ICT in gezondheidszorg

8 december 2011 - Het Nederlandse publiek geeft de gezondheidszorg met het rapportcijfer 7,1 een ruime voldoende. De gezondheidszorg scoort vooral goed op onderdelen als kwaliteit, service en bereikbaarheid. Het laagst gewaardeerde onderdeel van de dienstverlening van zorgaanbieders is de inzet van ICT-toepassingen. Dit blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer.

Tweederde van alle ondervraagden is van mening dat de zorgsector de mogelijkheden van ICT en internet nog (veel) te weinig benut. En hoewel slechts een minderheid vertrouwen heeft in een succesvolle afloop, is een versnelling van de implementatie van ICT in de zorg volgens 60 procent van de ondervraagden noodzakelijk. 



Innovaties

Monique van Dijen, partner bij Ernst & Young Health Advisory Services, zegt over de uitkomsten van het onderzoek: "De Nederlandse zorg doet het vooral goed qua prijs-kwaliteitverhouding. Onze zorgsector presteert echter beduidend minder op het gebied van technische innovaties. Zorgverleners zijn overwegend mensgericht, wat op zich natuurlijk logisch is. Vaak zijn ze echter minder bezig met ICT-toepassingen, waar de afnemers van zorg wel behoefte aan hebben." Uit het onderzoek blijkt dat ondervraagden veel meer via website of e-mail contact willen hebben met hun zorgaanbieder. Driekwart ziet toekomst in het online afhandelen van administratieve zaken terwijl 57 procent veel verwacht van de elektronische uitwisseling van medische gegevens.
Van Dijen: "Veel mensen vinden dat de zorg nog te bureaucratisch functioneert en zien voordelen in de automatisering van ondersteunende processen. Bij alle zorgaanbieders is volgens ons onderzoek de inzet van ICT het zwakke punt in de dienstverlening. Dat betekent ook dat zorgaanbieders die er wel in slagen ICT en internet succesvol te implementeren zich nadrukkelijk van concurrenten onderscheiden. Dat geldt evenzeer voor de inzet van ICT in het primaire proces in de vorm van e-health." 

Overstap

Het onderzoek wijst uit dat onder het Nederlandse publiek de apotheek samen met tandheelkundige en paramedische zorgaanbieders van alle zorgaanbieders het best scoort op het gebruik van ICT. "Een opvallende uitkomst uit ons onderzoek is het rechtstreekse verband tussen de kwaliteit van de zorg en de inzet van ICT," zegt Van Dijen. "Daar waar ondervraagden de zorgkwaliteit positief beoordelen, scoort ook het gebruik van ICT-toepassingen hoger. Andersom blijken zorgaanbieders die in het onderzoek op kwaliteit slecht worden beoordeeld, ook op ICT-gebied een lage waardering krijgen." Dat laatste geldt met name voor de ouderenzorg, de GGZ en de gehandicaptenzorg. 
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders tevreden zijn over hun zorgverzekeraar: gemiddeld krijgt die het rapportcijfer 7,2. Van Dijen: "Dat is natuurlijk positief, maar wel met een kanttekening. Uit voorlopige cijfers blijkt namelijk dat het aantal mensen dat van zorgverzekeraar wisselt dit jaar verdubbelt tot 7,6 procent. In ons onderzoek zegt zelfs elf procent van de ondervraagden een overstap te overwegen. Voor verzekeraars valt er met name op het vlak van premiestelling en flexibiliteit nog veel te winnen, zo blijkt uit het onderzoek."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
 Een anderhalvemeterkantoor inrichten is geen onmogelijke opgave
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer vindt jaarlijkse vitaliteitsscan geen probleem
 Het oude ambacht blijkt recessieproof
 Bedrijfsgezondheidszorg pakt handschoen op
 Ervaren ICT'ers grootste groep werkzoekenden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (1) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
top10
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
Zoekvraag naar waterflessen verzesvoudigd in vijf jaar
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
meer top 10