zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips voor orde in uw digitale leven

27 oktober 2011 - Belgen en Nederlanders brengen anno 2011 meer tijd dan ooit door in de digitale wereld. Dat blijkt uit twee recente en grootschalige studies in België (Comeva) en Nederland (CBS). De Belgen willen en kunnen niet meer zonder internet of hun mobieltje. De Nederlanders maken meer dan ooit gebruik van het mobiel internet.

Professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck coacht mensen bij het vereenvoudigen van hun leven, thuis en op hun werkplek. "In mijn praktijk zie ik ook de keerzijde van de medaille. De digitale ‘boom’ brengt vele voordelen, maar heeft toch ook een grote impact op de organisatie van ons leven en werk. Het grote aanbod en de oneindige en niet-gestructureerde ‘ontdekkingstocht’ in de digitale wereld, neemt vooral een flinke hap uit onze tijd. Dat stuurt ons time- en selfmanagement én dus ons leven danig in de war." 



Nieuw evenwicht
Nu we meer dan ooit samenkomen op sociale netwerken en we onze computers en smartphones volstouwen met digitale informatie, groeit ook de nood om orde op zaken te stellen in onze digitale wereld. Want geef toe, ons digitale leven kàn een echt rommeltje zijn, met heel wat tijdverlies, frustraties en stress tot gevolg. We moeten op zoek gaan naar een nieuw evenwicht tussen onze ‘online’ en ‘offline’ activiteiten.
Sara Van Wesenbeeck: "Al deze digitale tools en mogelijkheden zouden ons leven moeten vereenvoudigen en vergemakkelijken – en dat doen ze ook – maar tegelijkertijd creëren ze ook een pak extra wanorde, digitale rommel en stress. Gelukkig zijn er slimme oplossingen zoals goed plannen en structureren, uw timemanagement bewaken en het online gebeuren een afgebakende plaats geven in uw leven en werk. Zo krijgt u opnieuw grip op je leven, niet alleen online maar ook ‘offline’." 

1. Geef de digitale verleiders geen kans
Waak erover dat u zich tijdens uw werkdag op je werk concentreert. Kunt u echter moeilijk of geen weerstand bieden aan de digitale afleidingen, dan is de kans groot dat u nog aan het werk bent op momenten dat u zich eigenlijk moet ontspannen. Dat komt uw werk en gezinsleven niet ten goede en het is een vicieuze cirkel die veel stress geeft. ‘Internetten’ of ‘Facebooken’ doet u dus bij voorkeur in uw vrije tijd; op uw werkplek alleen indien nodig. 

2. Verschalk uw online tijdvreters met slim timemanagement
Internet, e-mail en smartphone zijn echte tijdvreters. Vaak zit u online (kostbare) tijd te verliezen, op momenten waarop u eigenlijk productief zou moeten zijn. Zulke niet-geplande (soms lange) onderbrekingen leiden tot ineffectieve, ongerichte en onproductieve werkzaamheden. En een pak onnodige stress. Een paar tips om daar iets aan te doen:
- Baken vooraf de tijd af die u op het internet wilt doorbrengen en houd u eraan. 
- (Een iets té fanatieke) Facebook-fan? Spreek met uzelf af dat u op één vast tijdstip op de dag inlogt en dat bijvoorbeeld gedurende maximaal een half uur.
- E-mailen, inloggen op uw favoriete nieuwssite, ‘Facebooken’, chatten… doet u op momenten waarop uw energiepeil lager is, dus niet aan het begin van de (werk)dag.

3. Plan en groepeer
Groepeer uw digitale activiteiten zoveel mogelijk. Leg de tijdsblokken waarop u online wilt gaan, vast in uw agenda. Het zal u meer tijd, efficiëntie én plezier opleveren dan voortdurend te zitten switchen tussen uw online en offline bezigheden.

4. Houd de vinger aan de (digitale) pols en organiseer uw online activiteiten
Bent u actief op verschillende sociale netwerken, het overzicht kwijt en kruipt er wel erg veel tijd in het doorsturen van berichten? Organiseer uw online activiteiten en ga bijvoorbeeld op zoek naar een tool van waaruit u alles makkelijk kunt beheren en met één druk op de knop uw informatie, foto’s, beeld en klank kunt delen met al uw contacten op uw sociale netwerken.

5. Stel orde op zaken op uw pc
Ook uw pc en laptop kunnen wellicht een flinke opruimbeurt gebruiken. Ga op dezelfde manier te werk als bij het opruimen van uw werkplek. Creëer een overzichtelijk bureaublad: verwijder de onnodige shortcuts. Bekijk uw mappen: heeft u een overzichtelijke mappenstructuur, welke mappen kunt u verwijderen? Schoon uw documenten op: alle kladjes kunnen in de prullenbak. Maak een back-up.

6. Organiseer uw mailbox en e-mails en leer er efficiënt mee om te gaan
E-mailen is veruit één van de grootste tijdvreters en bronnen van frustratie in ons online leven; pak het voortaan slim aan. Een mini-cursus: Leer werken met een lege inbox. Zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur. Zet het geluid voor de inkomende mail af. Win veel tijd door uw mails gegroepeerd, twee à drie keer per dag te behandelen. Lees uw mails niet bij het begin van de dag maar op een moment waarop uw energiepeil wat lager is. 

7. Geef ook uw mobiel een opschoonbeurt

Mobieltje of smartphone: zorg ook hier voor overzicht en structuur. Verwijder alle onnodige berichten en contacten. Orden uw foto’s, muziek, bestanden... En doe dit regelmatig, bijvoorbeeld tijdens zogenoemde ‘verloren’ tijd: terwijl u wacht bij een klant, in de wachtkamer bij de arts, in de auto aan de schoolpoort van uw kinderen…

8. Balanceren op het (digitale) koord, het loont
Bedenk dat uw computer, smartphone en allerlei online tools en diensten er zijn om voor u te ‘werken’. Om uw leven te vereenvoudigen en te vergemakkelijken en uw efficiëntie en productiviteit te verhogen. Niet om nog meer wanorde, rommel en stress te creëren. Neem dus niet te veel hooi op uw vork. Waak over uw tijd en zoek een gezond evenwicht tussen uw offline en online activiteiten. Dat brengt u alleen maar voordelen: minder stress, meer overzicht en evenwicht, meer tijd voor uw dierbaren en een betere levenskwaliteit.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom gebruiken recruiters capaciteitentesten?
 Professional vindt eigen baan moeilijker dan die van ouders
 Bedrijven lopen achter op schema digitale transformatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Apple en timemanagement: waar ligt de kracht?
 Zeven time management geheimen
 Werken gebeurt steeds meer in de eigen tijd
 Tien tips om uw werkdag niet te laten beheersen door uw e-mail
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
Onzekerheid op arbeidsmarkt blijft
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Waardering voor flexkracht nog onvoldoende
meer top 10