zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De werkplek is bindende factor bij Het Nieuwe Werken

20 oktober 2011 - Steeds meer organisaties gaan over op Het Nieuwe Werken (HNW). Het resultaat is dat de mobiliteit van medewerkers toeneemt en de behoefte aan kantoorruimte afneemt, waardoor steeds meer kantoren leeg komen te staan. Is er nog wel toekomst voor het kantoor of wordt het kantoor straks overbodig? Volgens Steelcase vervult het kantoor juist een essentiële rol bij een effectieve implementatie van HNW.

Dankzij de toegenomen technische mogelijkheden is flexibel werken qua plaats en tijd steeds gemakkelijker geworden. Medewerkers brengen steeds minder tijd door op kantoor en werken in plaats daarvan steeds meer op alternatieve plekken als thuis, in de trein of in andere openbare gelegenheden. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor de organisatie en vraagt om een nieuwe inrichting van het kantoor.



Andere eisen aan het kantoor
Samenwerken
De beste en meest creatieve ideeën vloeien voort uit samenwerking. Bovendien ontlenen mensen arbeidsvreugde uit het samenwerken met anderen. Doordat we steeds vaker buiten de muren van kantoor werken, is het minder vanzelfsprekend dat we regelmatig collega´s ontmoeten. Hierdoor wordt het des te belangrijker dat op het kantoor het samenwerken, in real-life dan wel op afstand, wordt gefaciliteerd. Door bij de inrichting van het kantoor in te spelen op verschillende situaties waarin wordt samengewerkt, zoals brainstormsessies, reflecterende sessies en staande vergaderingen, wordt de wisselwerking en kennisdeling tussen medewerkers gestimuleerd. 

Ergonomie
Er wordt niet alleen meer en meer op verschillende locaties gewerkt, ook op kantoor zelf hebben steeds minder medewerkers een vaste werplek. Hierdoor gebeurt het steeds meer voor dat mensen onder niet optimale ergonomische omstandigheden werken. Een goede werkgever voorziet in werkplekken die gemakkelijk zijn aan te passen en stimuleert dat de medewerkers ook daadwerkelijk gebruik maken van die mogelijkheid, bijvoorbeeld door het geven van voorlichting. Op deze manier dient het kantoor als voorbeeld voor hoe op een bewuste manier om te gaan met de inrichting van de werkplek, ook als deze zich buiten de muren van het kantoor bevindt. 

Binding 
Mensen werken veel meer flexibel en zelfstandig, op tijden en plekken die ze zelf kunnen kiezen. Hierdoor ontstaat het gevaar dat ze de binding met de organisatie op den duur verliezen. Een van de functies van het nieuwe kantoor is dan ook bij te dragen aan een sterk werkgeversmerk, waar medewerkers zich mee verbonden voelen. Het kantoor van de toekomst laat medewerkers zich onderdeel van de organisatie voelen.

De werkplek als bindende factor
Annemieke Garskamp, workplace consultant van Steelcase: "Organisaties die het kantoor niet aanpassen, onderschatten de functie die het kantoor vervult binnen Het Nieuwe Werken. Juist het kantoor, als gemeenschappelijk werk- en ontmoetingsplek, kan een bindende factor zijn voor de organisatie. Veel organisaties onderkennen dit en hebben de verantwoordelijkheid voor de werkomgeving onderdeel gemaakt van HR."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
 Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
 De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Het Nieuwe Werken betaalt zich - mits goed doordacht- altijd terug'
 Voor- en nadelen van vergaderen via de telefoon
 Hoe spannend is het Nieuwe Werken echt?
 Het Nieuwe Werken: te hoog gespannen verwachtingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Economische onzekerheid en internationale onrust zorgen voor verdere afkoeling
Beleggers positief over hun duurzame impact
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
meer top 10