zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voor- en nadelen van vergaderen via de telefoon

19 september 2011 - Steeds meer organisaties en bedrijven maken gebruik van de mogelijkheid om telefonisch te vergaderen. Dat kan omdat de deelnemers thuis of in andere vestigingen of zelfs andere landen werken. Het Nieuwe Werken geeft televergaderingen en teleconferenties nog een extra stimulans. Telefonisch vergaderen betekent ook anders vergaderen.

Dat stelt Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo!



Voordelen van vergaderen per telefoon
1. Eenvoud
Iedereen kan telefoneren.
2. Het kost minder tijd
En daardoor minder geld.
3. Het spaart het milieu
4. Het is sneller te regelen
Het is immers vaak wel mogelijk om elkaar even te bellen, terwijl bij elkaar komen te lastig is.

Nadelen van vergaderen per telefoon
1. U ziet elkaar niet
Hierdoor mist u non-verbale signalen grotendeels (dit kunt u voor een groot deel verhelpen door via Skype of andere videoconferencingsystemen te vergaderen).
2. U bent sneller afgeleid 
3. U heeft te maken met techniek
U moet hiermee leren omgaan en zorgen dat die werkt. 

Concentratie
Bij het horen van alleen stemmen is het moeilijk om u te concentreren. Het vraagt dus een andere manier van praten, want u moet de aandacht van uw toehoorders constant met uw stem vasthouden. Dit vraagt ook om een andere manier van luisteren. Wees u daarvan bewust. 

Voorbereiding
De voorbereiding is bij telefonische vergaderingen misschien nog wel belangrijker. Doe alles wat van te voren kan ook daadwerkelijk van te voren. De mededelingen en opmerkingen bij de vorige notulen kunnen per mail verzonden worden. Zorg dat iedereen alle stukken ruim op tijd heeft en zich dus goed kan voorbereiden. Schrijf op wat u wilt zeggen en houd het zo kort mogelijk.


Ga naar www.vergaderendoejezo.nl voor het aanvragen van het gratis e-boekje '10 tips over besluitvorming.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht do’s & don'ts voor vergaderingen op afstand
 Videoconferencing slaat niet aan bij Europese bedrijven
 Vijf oefeningen om beter te communiceren tijdens vergaderingen
 Vermijd de spits, ga telefonisch vergaderen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10