zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven willen weer volop de grens over

29 oktober 2010 - Nederlandse bedrijven willen weer volop internationaal uitbreiden. En ze hebben er alle vertrouwen in dat hun internationale expansieplannen succesvol gaan zijn. Dit blijkt uit onderzoek van BDO Accountants en Adviseurs op basis van interviews met directeuren van internationaal opererende bedrijven in Nederland.

Naast Nederland werd de BDO Ambition Survey: Global opportunities in negen andere landen, waaronder China, Rusland en de VS, gelijktijdig uitgevoerd. Het onderzoek biedt daardoor een wereldwijd inzicht in de internationale expansieplannen van bedrijven. 



Agressieve expansie
Tweederde (66 procent) van de internationale ondernemingen in de tien ondervraagde landen zegt dit jaar nog agressiever naar andere landen te willen uitbreiden dan in de voorgaande jaren. Daarnaast heeft 95 procent van de ondervraagden er vertrouwen in dat toekomstige uitbreiding succesvol gaat zijn. In Nederland is dit respectievelijk 56 en 96 procent. Reinder Brummelman, voorzitter Raad van Bestuur BDO Nederland, is niet verrast door de cijfers: "In gesprekken met klanten merkten we al dat internationale groei bij veel ondernemers hoog op de agenda staat. Buitenlandse BDO-kantoren zagen dit ook. Ons gezamenlijk onderzoek geeft een doorkijk in de internationale expansieplannen en brengt in kaart wat in dit opzicht de grootste struikelblokken en succesfactoren zijn." 

Focus op BRIC-landen en Duitsland
De ondervraagde internationale directeuren zeggen met name binnen de eigen sector te willen uitbreiden (69 procent) en in mindere mate daarbuiten (vijftien procent). Nederlandse bedrijven lijken wat avontuurlijker ingesteld met 54 procent die binnen de eigen sector wil blijven en 29 procent die via andere sectoren of producten wil uitbreiden. In Nederland zijn meer ondernemingen pessimistisch over de groei van de eigen sector en markt (respectievelijk 24 procent en zestien procent) dan wereldwijd (respectievelijk negen procent en elf procent).
De BRIC-landen staan bovenaan in de lijst van beoogde expansielanden, zowel wereldwijd als vanuit Nederland gezien. Nederlandse ondernemingen richten zich dan met name op China (28 procent), India (zestien procent) en Brazilië (zestien procent). Daarnaast krijgt ook Duitsland een opvallend hoge notering (24 procent). Edwin Schrijver, partner bij BDO met internationaal opererende cliënten: "Van oudsher is Nederland natuurlijk een goede handelspartner van Duitsland maar daarnaast doet de Duitse economie het momenteel goed. Dat biedt een stevige basis voor toekomstige groei en Nederlandse bedrijven verwachten hier waarschijnlijk van te kunnen profiteren." 

Lokaal personeel grootste uitdaging
Het vinden van betrouwbare lokale partners en leveranciers en het vinden van het juiste lokale personeel zijn voor ondernemingen wereldwijd (respectievelijk zeventien procent en 28 procent) en in Nederland (respectievelijk vijftien procent en twintig procent) de belangrijkste barrières bij grensoverschrijdende uitbreiding. Zoals een van de Nederlandse respondenten aangeeft: 'Start niet in het buitenland voor je de juiste mensen op de juiste plek hebt en je betrouwbare partners hebt gevonden. Al het andere kan opgelost worden.' Nederlandse ondernemingen noemen ook de grote lokale concurrentie en (in bepaalde landen) de corruptie als uitdagend. Schrijver: "Internationale expansie is niet eenvoudig, dat bleek ook weer uit de gesprekken met Nederlandse respondenten. In Nederland organiseert BDO dan ook rondetafelgesprekken voor ondernemers met expansieplannen. Want een goede voorbereiding door onder andere te praten met Nederlandse en lokale adviseurs in het beoogde land is essentieel." 

Cultuur opdringen werkt niet
De onderzoekers van BDO vroegen de respondenten aan te geven wat de belangrijkste voorwaarden zijn voor een succesvolle internationale uitbreiding. Van de Nederlandse respondenten noemden 24 procent de grootte van de buitenlandse markt en twintig procent de bereidheid van het management om tijd en kapitaal in de uitbreiding te investeren als belangrijkste voorwaarde. "Wat in ieder geval niet werkt, is vanuit je hoofdkantoor je cultuur willen opdringen. Bij succesvolle internationale groei moet er een goede balans zijn tussen centrale aansturing en het lokale ondernemerschap in het expansieland. Je moet enerzijds duidelijke richtlijnen opzetten en anderzijds rekening houden met de lokale cultuur. Die combinatie vindt niet elke ondernemer altijd gemakkelijk," besluit Brummelman. 

Belangrijkste internationale resultaten
- Ondernemingen in de BRIC-landen hebben de meest agressieve expansieplannen, de ondernemingen in Noord-Amerika de minst agressieve.
- De Duitsers tonen het meeste vertrouwen in hun toekomstige grensoverschrijdende expansieplannen.
- Ondernemers uit China en India zijn het meest optimistisch over de groei in hun eigen land en eigen sector.
- China staat onmiskenbaar bovenaan als beoogd expansieland.
- In Brazilië richten ze zich met name op de Amerikaanse landen, Rusland, India, EMEA en Zuidoost Azië. Chinese bedrijven richten zich op de breedste groep landen.
- Respondenten vonden hun uitbreidingen naar Rusland, Brazilië en China het meest succesvol en die naar Groot- Brittannië, India en de Verenigde Staten het minst.
- De meerderheid (69 procent) van grensoverschrijdende uitbreidingen vindt plaats binnen de eigen sector. Slechts vijftien procent van de bedrijven breidt uit naar een nieuw product of een nieuwe sector.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatieve bedrijven gaan eerder over de grens
 Multinationals sturen meer managers naar buitenland
 MKB’er hebben last van regeldruk bij internationaal zakendoen
 BV Nederland afhankelijk van buitenlandse bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10