zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Steve Jobs was een workaholic''

6 september 2011 - Er wordt heel wat geschreven over het vertrek van Steve Jobs. Sommigen zien zijn gezondheidsproblemen als prijs van een 'dubbele overdrijving': de Apple-baas werkte té hard en was té gedreven. Hij slaagde er nooit in de knop om te zetten en bezig te zijn met gewone dingen van het leven. Dat is tenminste de visie van arbeidspsycholoog Steve Nguyen zoals hij die uiteen zet op Workplace Psychology.

Dat Jobs de handdoek in de ring moest gooien, verbaast Nguyen niet, zo vertaalde 6Minutes.be. Hij was een workaholic. Na een kankeroperatie in 2004 ging Jobs snel weer aan het werk, hoewel zijn gezondheid duidelijk te wensen overliet. In 2009 onderging hij een levertransplantatie, maar ook toen was hij slechts zes maanden afwezig van het werk. Begin 2011 nam hij medisch verlof, maar hij bleef CEO. 



Details
Een symptoom van Jobs' obsessieve gedrevenheid was zijn aandacht voor details. Op een zondag in 2008 belde Jobs zelf naar een staflid met de opmerking dat de tweede O in het Google-icoontje op de toen kersverse iPhone een nauwelijks merkbaar kleurverschil vertoonde. Sommigen bewonderen dergelijk gedrag, Nguyen ziet vooral reden om zich zorgen te maken als een CEO zoiets doet. 

Drie kenmerken van workaholics
Hij somt nog drie typische kenmerken van workaholics op:
- zij werken excessief hard
- zij zijn geobsedeerd door hun baan en zetten nooit de knop om
- zij presteren veel harder dan redelijkerwijs verwacht mag worden, zelfs wanneer ze het geld niet meer nodig hebben.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ontzenuw geruchten voor ze waarheid worden
 Drie tips om een beslissing van uw baas in twijfel te trekken
 Jobs is best presterende CEO ter wereld
 Comeback oud-CEO meestal tot mislukken gedoemd
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
7-09-2011
 | 
12:44 uur
Als het concept (de configuratie van mens - organisatie - product) werkt en in bepaalde gevallen ook nog bijzonder succesvol is waarom moet je dan achteraf één van de elementen ter discussie stellen. Er zijn heel veel groten der aarde (kunstenaars, krijgsheren, uitvinders en vernieuwers, profeten, politiek leiders, etc. etc.) die in het harnas aan het eind gekomen zijn. Die door hun passie, drive, ambitie en visie de wereld veranderd hebben.
Dat is zo en van alle tijden.
Gaan we die nu met een hoop (spychologisch) gewauwel tegen zichzelf beschermen?
Hoop het toch niet.
Komt de evolutie, revolutie en vooruitgang toch mooi stil te staan.
Het zou al mooi zijn als 5 á 10% van de mensheid de persoonlijkheidskenmerken en het karakter van Jobs hadden. Maar dan wel op verschillende vlakken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10