zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantine nog vaak dieronvriendelijk

4 augustus 2011 - Uit de Kantine Check van Wakker Dier blijkt dat het gros van de Nederlandse bedrijfskantines niet diervriendelijk is. Ruim 500 werknemers van verschillende bedrijven vulden de online enquête in. 78 procent van deze werknemers beantwoordde meer dan de helft van de vragen over dierenwelzijn in hun kantine negatief. In 80 procent van de betrokken kantines worden werknemers met aanbiedingen gestimuleerd om goedkoop industrievlees te eten.

In driekwart van de kantines worden eieren verkocht van kippen die nooit buiten komen en in bijna 80 procent van de kantines wordt uitsluitend vlees verkocht zonder welzijnskeurmerk, zo geven de werknemers aan. Minder dan een derde van de werknemers vindt het vegetarisch aanbod voldoende. Alleen weidemelk is redelijk ingeburgerd: dit wordt in bijna de helft van de betrokken kantines (43 procent) geserveerd. Weidekaas daarentegen, is slechts in twintig procent van kantines te vinden. Wakker Dier had beter verwacht van bedrijven: "Veel bedrijven hebben hun mond vol van duurzaam ondernemen. Maar hoe rijmen ze dat met het vlees uit de megastal in de kantine? Ze hebben vaak wel een prominente ‘MVO’-pagina op de website, maar hebben geen geld om de kip buiten te laten scharrelen…" 



Kantineassortiment
Wakker Dier startte in mei een langlopende campagne tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines. De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. In de Kantine Check beantwoorden werknemers zeven vragen over de diervriendelijkheid in hun kantine. Hoewel deze groep mensen niet geheel representatief is voor de Nederlandse bevolking, geeft het toch een aardig beeld over de kantines in Nederland. De vragen gaan over het gehele assortiment: vlees, eieren, vis, zuivel, vegetarisch en het aanbiedingenbeleid. Bij meer negatieve dan positieve antwoorden, krijgt de kantine het stempel ‘kiloknaller-kantine’ en wordt de werknemer gevraagd om in actie te komen en zijn kantine wakker te schudden. 522 werknemers deden de kantine check. 78 Procent hiervan beantwoordde meer dan de helft van de vragen negatief. 

Checklists en tips
Kiloknallers liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de megastal. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven liggen nog massaal goedkoop vlees en eieren van kippen met afgeknipte snavels die geen buitenlucht zien. Een kantine met minder – en verantwoorde – dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En het is gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven zich naast Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren. Werknemers die ontevreden zijn over het dierenwelzijn in hun eigen kantine, kunnen zelf aan de slag via de site van Wakker Dier. Daar vinden zij een checklist en actietips, zoals het verspreiden van de Wakkere Placemat in hun eigen kantine. Misstanden zoals legbatterijei in de kantine kan men op de site melden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Broodje megastal niet te rijmen met verantwoord ondernemen
 Gezondheid werknemers doet werkgever weinig
 Werknemers straks massaal aan halve kroket
 Werkende heeft het te druk voor lunch
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10