zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Broodje megastal niet te rijmen met verantwoord ondernemen

31 mei 2011 - "Kunt u verantwoord ondernemen rijmen met goedkoop kiloknallervlees uit de megastal?" vraagt Wakker Dier in een brief naar onder andere Shell, Ikea en KPN, "Bij een fatsoenlijk bedrijf hoort een eerlijke kantine zonder dierenleed". Met deze insteek is Wakker Dier een langlopende campagne gestart tegen kiloknallers en dierenleed in bedrijfskantines.

Met een brief aan 50 gerenommeerde Nederlandse bedrijven en een oproep aan werknemers, gaat zij Nederlandse kantines wakker schudden. De campagne richt zich op het hele assortiment in de vitrine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk. Werknemers kunnen hier hun eigen kantine checken, wakker schudden en verklikken. 



Eerlijk leven voor dieren
Megastallen liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de kiloknaller. Maar in de kantines van grote gerenommeerde bedrijven ligt nog massaal goedkoop vlees uit de megastallen. Wakker Dier wil dat mensen in de kantine, net als in de supermarkten, de keuze hebben voor diervriendelijker vlees, melk en eieren. Van dieren die buiten hebben gescharreld. Een kantine met minder – en verantwoorde – dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En gezonder. Wakker Dier wil dat bedrijven nog een stapje verder gaan dan Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, dus zich ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren. 

Kantine blijft achter bij supermarkt
Nederlandse huishoudens worden steeds diervriendelijker: het aantal flexitariërs ligt al rond de vier miljoen, en slechts één op de vier mensen eet iedere dag vlees. De biologische verkopen in supermarkten stegen in 2010 weer met dertien procent en ook het aantal vegetarische en biologische aanbiedingen in de supermarkt steeg met 73 procent procent volgens cijfers. Maar in veel kantines worden deze stappen nog niet gemaakt. Terwijl het aanbod er al wel is: de meeste grote cateraars werken al samen met de EatGreen at Work campagne van de Vegetariërsbond en bieden een uitgebreid assortiment voor flexi- en vegetariërs.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gezondheid werknemers doet werkgever weinig
 Bedrijfskantine duur en ongezond
 Werknemers straks massaal aan halve kroket
 Werkende heeft het te druk voor lunch
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10