zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwelijke manager kan niet meer zonder sociale media

20 mei 2011 - Social media zijn niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse zakenvrouw. Het is een uitstekend middel om te acquireren en voor het onderhouden van haar zakelijke netwerk zijn social media zelfs onmisbaar. Vrouwelijke managers zien sociale netwerksites als gemakkelijke, snelle en efficiënte hulpmiddelen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Maar ook privé brengen zij de nodige tijd online door.

Dit blijkt uit een steekproef onder ruim 80 vrouwelijke managers en ondernemers tijdens de AFAS Leading Ladiesday. Uit het onderzoek kwam naar voren dat vrouwelijke leidinggevenden en ondernemers zeer actief zijn op social media: alle respondenten gaven aan social media wel eens in te zetten voor werk gerelateerde zaken. LinkedIn is het meest populaire platform met bijna 94 procent, gevolgd door Twitter (54 procent) en Facebook (27 procent). Zo’n 85 procent van de respondenten gebruikt sociale media ook privé. Opvallend daarbij is dat ook LinkedIn, het medium dat juist is opgezet voor professioneel netwerken, privé ook het meest gebruikt wordt. Met enige afstand gevolgd door Facebook (44 procent) en Twitter (35 procent). 



Mobiele netwerken
Mobiel netwerken blijkt erg in trek bij de Nederlandse zakenvrouw. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan een smartphone, PDA of iPhone te gebruiken voor het bezoeken van sociale netwerksites, en 57 procent gebruikt een laptop. Op de derde 
plaats volgt pas de desktop PC. 

Zeer actief
Bijna 98 procent is minimaal één dag per week zakelijk actief op social media, waarbij 28 procent zelfs aangeeft elke dag actief te zijn op sociale netwerksites. Bij privégebruik ligt dit aanzienlijk lager; slechts 78 procent is dagelijks te vinden op social media. Verreweg de meeste respondenten besteden gemiddeld een half uur op de diverse sociale netwerksites. Het bijhouden van waar anderen mee bezig zijn, ofwel ‘gluren bij de buren’, blijkt met 73 procent de meest populaire activiteit op social media. Maar vrouwelijke managers en ondernemers zijn ook actief in het starten van en deelnemen aan groepen en discussies. Meer dan de helft plaatst regelmatig posts, tweets, comments of reacties. 

Persoonlijk contact
Ondanks de populariteit van de social media gaat er niets boven persoonlijk contact, zo blijkt uit het onderzoek. Want 65 procent van de ondervraagden zegt dat het gebruik van social media niet ten koste gaat van persoonlijk netwerken. De eerste contacten via social media leiden in veel gevallen tot een face-to-face kennismaking. De twee communicatievormen ondersteunen en versterken elkaar dus.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO zit vaker niet dan wel op sociale media
 Nederlandse manager vertrouwt op e-mail als informatiebron
 Bent u een conversationalist op LinkedIn?
 Facebook is nog vooral een privéaangelegenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10