zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Raadsleden zijn flink actief op sociale media

20 juni 2011 - Maar liefst 75 procent van de raadsleden is actief op het gebied van social media. En in de maatschappelijke discussie over megastallen moeten milieuaspecten als geur, fijn stof en ammoniak worden meegenomen. Dat blijkt uit de ledenpeiling van de VNG. Deelnemers kregen vragen voorgelegd over het gebruik van social media en over megastallen.

In totaal heeft 62 procent van de deelnemers een account op een of meerdere social media. Raadsleden spannen met 75 procent de kroon. Van de bestuurders heeft 67 procent van de burgemeesters een account, terwijl van de wethouders 56 procent een account heeft. Gemeentesecretarissen sluiten de rij met 46 procent. 



Netwerken en contacten leggen
De meest gebruikte kanalen zijn Linked in, Twitter en Facebook (respectievelijk 80, 60 en 41 procent) maar ook Yammer, Flickr en ICQ of het eigen weblog worden gebruikt. De respondenten gebruiken social media vooral om te netwerken en nieuwe contacten te doen, maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. 33 procent gebruikt social media om standpunten onder de aandacht te brengen. 

Gemeentegrootte
Opvallend is dat naarmate de gemeentegrootte toeneemt, men ook actiever is op social media. Van gemeenten met minder dan 18.000 inwoners heeft 56 procent van de respondenten een account. Van de respondenten uit gemeenten met 50.00 - 100.000 inwoners is 70 procent actief, terwijl bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners 79 procent een account heeft. 

Tijdrovend karwei
34 procent van de respondenten is niet actief op social media. Van hen geeft 41 procent aan dat het onderhouden van social media te veel tijd kost. 59 procent zegt dat men liever via traditionele middelen (telefoon, e-mail, bijeenkomsten, borrels) contact met elkaar onderhoudt. Deelnemers uit kleine gemeenten geven vaker dan gemiddeld aan dat ze liever via de traditionele manier contact met elkaar houden (67 procent). 

Versterking van de communicatie
Uit de ledenpeiling blijkt ook dat veel gemeenten social media inzetten ter versterking van hun communicatie met de burger. Het wordt vooral gebruikt als aanvullend communicatiemiddel voor nieuws en besluitvorming van de gemeente (84 procent) en voor burgerparticipatie (41 procent). Ook hier geldt dat naarmate de gemeente groter is, het gebruik van social media toeneemt. 

Megastallen

Meer dan tweederde van de respondenten (74 procent) vindt dat de VNG mee moet werken aan een maatschappelijke dialoog over megastallen. In de dialoog moet aan verschillende aspecten aandacht worden besteed, maar ontwikkelingen voor het milieu (80 procent) en ruimtelijke inpassing en schaalgrootte (74 procent) worden het meest genoemd. Dierenwelzijn (59 procent) en de economische en sociale structuur van de regio (65 procent) scoren minder vaak. 91 procent van de respondenten vindt dat de maatschappelijke dialoog moet worden verbreed naar een dialoog over de verduurzaming van de veehouderij.
Eerder dit jaar (mei 2011) bleek uit een publieksonderzoek van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie dat veel burgers dierenwelzijn en volksgezondheid de belangrijkste argumenten vinden in de discussie over megastallen. Een grote groep gaf aan een dialoog over megastallen zinvol te vinden. In dat onderzoek is ook gevraagd welke richting het op zou moeten met de veehouderij in Nederland. Meer dan de helft van de respondenten koos voor de toekomstbestendige veehouderij waarbij schaalvergroting is toegestaan onder strikte regels op het gebied van landschap, milieu, volksgezondheid en dierenwelzijn.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwelijke manager kan niet meer zonder sociale media
 CEO zit vaker niet dan wel op sociale media
 Ziekenhuizen en hun social media policy
 Tien tips om sociale media slim in te zetten
 
 
reacties
 
Pander  |   | 
20-06-2011
 | 
15:04 uur
Op zich niet vreemd, maar aan de andere kant is het idd een tijdrovende bezigheid. Dus kan me best voorstellen dat niet elk raadslid daar elke dag / paar dagen tijd voor heeft.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10