zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ziekenhuizen en hun social media policy

4 november 2010 - Als vervolg op een klein onderzoek van Mic Adam van Vanguard Leadership en vergelijking van het gebruik van sociale media in ziekenhuizen in de USA, Nederland en België, staat hij nu even stil bij de richtlijnen die


Vorige week verscheen er een poll van @reedsmith op Twitter waarbij de vraag werd gesteld of ziekenhuizen een social media policy hadden. Het resultaat was verrassend. 72 procent van de antwoorders (slechts 25) zeiden ‘ja’ wat overdreven lijkt als je weet dat maar een derde van de bedrijven er één heeft. Het resultaat is duidelijk beïnvloed door het feit dat de poll alleen via Twitter liep en de respondenten dus duidelijk actief zijn op sociale media. 



Richtlijnen
Adam nam vervolgens een kijkje bij de richtlijnen van ziekenhuizen die publiek te vinden zijn om samen te vatten wat er zoal instaat:
1. Definitie van hoe het ziekenhuis staat tegenover sociale media en het gebruik door zijn mensen. 
2.  Advies en regels bij het geven van commentaar:
- Focus op positieve elementen 
-  Alle commentaren met beledigende taal zullen worden verwijderd 
-  Alle commentaren die een persoonlijke aanval bevatten zullen worden verwijderd. 
-  Alle spam en reclame wordt verwijderd 
3.  De richtlijnen voor blogging moeten een disclaimer bevatten en die geldt zowel voor het ziekenhuis als voor de blogger. 
4.  De gebruikers wordt gevraagd om hun identiteit en verbinding naar het ziekenhuis kenbaar te maken. Anonimiteit wordt niet op prijs gesteld. 
5.  De ethische codes en andere arbeidsreglementen moet ook hier worden nageleefd.
6. Algemeen advies om waarde toe te voegen aan de conversatie, authenticiteit behouden, eerlijk te zijn, enzovoort. 

Drie elementen
Het is leuk te zien dat er reeds goede voorbeelden bestaan van ziekenhuizen met een social media policy, maar volgens Adam ontbreken er steeds drie belangrijke elementen: 
1.  Wat zijn de richtlijnen als er negatieve commentaar wordt opgemerkt? Wat is het plan om de nodige actie te ondernemen? Wie onderneemt wat?
2. Hoe wordt sociale media en de policy gemonitored?
3. Hoe worden deze richtlijnen naar de verschillende gebruikers binnen het ziekenhuis gecommuniceerd? We weten allemaal dat het simpelweg op intranet zetten niet echt werkt. Doe maar eens de test hoeveel mensen de sociale media policy weten terug te vinden op het intranet. 

Effectieve policy
Dus als een conclusie zou Adam willen stellen dat u zeker een social media policy moet hebben die effectief bekend gemaakt is bij het personeel, duidelijk wordt gemonitored en waar duidelijk is wat de actie zal zijn n geval van een crisissituatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips om sociale media slim in te zetten
 Manager is steeds meer overtuigd van mogelijkheden sociale media
 Nog drie essentiële elementen in een social media policy
 Vijf aandachtspunten voor u sociale media integreert in uw bedrijfsvoering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10