zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers massaal op zoek naar werkplezier

25 maart 2011 - Uit onderzoek blijkt dat 78 procent van de werknemers ontevreden is over hun huidige baan. De mogelijkheden om daadwerkelijk een nieuwe start te maken lijken echter niet voor iedereen zichtbaar. Hoe komt het dat zoveel mensen ongelukkig blijven en dit niet effectief kunnen veranderen?

Wat we nu meemaken in Nederland is niet minder dan een revolutie op het gebied van werk.  Men vindt het niet genoeg om geld te verdienen om de huur te betalen, maar wil dat het leven om meer draait. Niet voor niets zijn er in 2010 zeventien procent meer bedrijven gestart dan in 2009. Ondernemer John Williams laat in zijn nieuwe boek 'Freestyle werken, fulltime plezier' zien, dat door deze revolutie werk, plezier en succes hand in hand horen te gaan. 



Tien geheimen
'Freestyle werken, fulltime plezier', dat afgelopen week onder imprint van Academic Service is verschenen, beschrijft aan de hand van tien geheimen hoe men geld kan verdienen door te doen wat ze echt leuk vinden. Het boek laat stapsgewijs zien hoe u freestyle werken kunt uitproberen, zonder meteen uw huidige baan op te geven. 

21 mythen over werk
De oorzaken waarom zoveel werknemers ontevreden en ongelukkig blijven zijn heel uiteenlopend. John Williams heeft de afgelopen vijf jaar met honderden Freestyle werken cliënten gewerkt en keer op keer stuitte hij op dezelfde misvattingen die mensen ervan weerhouden te doen wat ze echt willen. Deze misvattingen heeft hij teruggebracht tot 21 mythen. 
De top vijf waarom-we-ongelukkig-blijven mythen:
1. Het is veiliger om een baan te hebben, dan om eigen baas te zijn
2. Ik zou wel gek zijn om in het huidige economische klimaat voor mezelf te beginnen
3. Ik kan pas beginnen als ik precies weet waar ik naartoe wil
4. Zonder een langdurige, kostbare opleiding kan ik niet doen wat ik wil
5. Ik heb een origineel idee nodig om een eigen bedrijf te kunnen beginnen 

Gas geven
"Als u alle werkmythen waarin u nu nog gelooft leert los te laten, komt u vanzelf in beweging," licht Williams toe. "U zult nog wel zelf gas moeten geven om op te stijgen en van uw hobby uw werk te maken, of uw huidige baan naar uw hand te zetten."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op vijf luncht het liefst alleen
 Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
 Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Met hoeveel plezier en trots gaat u naar uw werk?
 Vijf ontwikkelgebieden om succesvol te zijn als eigen baas
 Dreigende burnout? Maak het werk leuker!
 Goed voornemen: meer plezier op het werk
 
 
reacties
 
Ares Mental Power  |   | 
25-03-2011
 | 
09:53 uur
Dat mensen op zoek zijn naar meer plezier in hun werk is evident. Veel bedrijven bieden nu dat plezier nog niet en hoewel ze hun uiterste best doen om plezier te bieden zijn deze bedrijven niet succesvol. Simpelweg omdat ze de verkeerde dingen inzetten om hun doel te bereiken. Dan Pink heeft hierover een mooi filmpje op TED.com staan (''the surprising science of motivation'' zoek maar eens op - het is echt de moeite van het kijken zeker waard). Bedrijven moeten hun werknemers op een andere manier benaderen als het gaat om intrinsiek werkplezier en engagement speelt daarbij een belangrijke rol. Niet iedereen zou uit ontevredenheid over de huidige werksituatie een transitie moeten maken naar zelfstandig ondernemerschap. Ten eerste is niet iedereen een zelfstandig ondernemer in aard en ten tweede is daar ook echt de weide niet groener als elders. Als iets niet gaat zoals je wil, loop je niet weg maar dan probeer je het te veranderen. Als mensen de kans zien dat verandering hen wat oplevert zal die verandering ook echt gestalte kunnen krijgen. Zelfbeschikkingsrecht, er toe doen en progressie maken kan ook op de huidige werkplek mits werknemer en werkgever samen op zoek gaan naar “higher levels of engagement”.
Hans Poortvliet  |   | 
25-03-2011
 | 
11:18 uur

Volkomen eens met voorgaande reactie. (Dank ook voor 'TED Filmtip': Super!) Bedrijven zetten inderdaad veelal de verkeerde instrumenten in. Oplossing/verklaring hiervoor bij 'Maslow' te vinden: het bedrijfsleven gaat van het 3e niveau (behoefte aan sociaal contact: dat is over het algemeen wel redelijk ingevuld) naar het 5e niveau (zelfontplooing) door werknemers daar(bij) te willen helpen. Slaan hierbij echter het 4e niveau (behoefte aan waardering en erkenning) over. Dat is voor velen ook een lastig fenomeen, want hoe zet je dat nu in een spreadsheet? Je kunt helaas geen niveau overslaan aldus Maslow zelf! Het resultaat (veel ongenoegen vertaald naar schrikbarende percentages) lees je o.a. op homepage van waarderingsmanagement.nl. Het boek van John Williams is m.i. dan ook gegarandeerd één van de eerste in een serie van velen die binnenkort in deze context gaan verschijnen.
Germar Mich  |   | 
25-03-2011
 | 
11:44 uur
Hoe komt het dat zoveel mensen ongelukkig blijven en dit niet effectief kunnen veranderen? Een van de belangrijkste reden is dat deze ongelukkige mensen zich fundamenteel onvoldoende realiseren dat: elke keer als ze een ander de schuld geven,ze niet de verantwoordelijheid voor zichzelf nemen. En dus verschuilen ze zich inderdaad achter de genoemde mythen. Kortom als je ontevreden bent, neem het stuur zelf in de hand(schakel hierbij externe hulp bij in), vervolgens ontstaan er oplossingsrichtingen waardoor je een gelukkiger mens wordt. Succes met het nemen van je eigen verantwoording. Gerrit Michels.
Johan Dekker  |   | 
25-03-2011
 | 
14:30 uur
Hier wil ik aan toevoegen dat niet iedereen eigen baas hoeft te worden om gelukkig te zijn, je zult wel continue mogen proberen om baas over jezelf te blijven.
Wat ik in deze samenhang van het artikel bedoel, is dat je eerst jezelf een spiegel moet voorhouden en eerlijk bent over wie je bent en wat je werkelijk zou kunnen behalen. Niet alleen mijmert over wat je (nog meer) wilt. Dan kan je gaan veranderen en beginnen om je doelen te bereiken en het voorkomt dat je blijvend zoekt naar het plezier in je baan.
truus Janssen  |   | 
25-03-2011
 | 
16:10 uur
Soms slaan wij ook wel eens een stap over. We vinden dat iedereen verantwoordelijk moet zijn voor de oplossing van zijn problemen. Voor ons heel logisch, maar mensen die ontevreden blijven, beschikken vaak niet over het benodigde psychologisch inzicht. Dus externaliseren ze hun probleem. Anderen zijn het schuld.In mijn ervaring als coach tref ik vaak mensen aan die erkenning en waardering in hun werk missen. Zelfs jaren na ontslag kan de pijn er nog zitten. Mensen willen nou eenmaal 'gezien' worden. Vaag voelen ze wel dat ze hulp moeten vragen.Veel mensen hebben dat niet geleerd of zien het als falen en zwakte. Iemand blijft steken in gemopper bij de koffieautomaat. Hij zal in zijn onbewust gedrag boodschappen van ontevredenheid blijven uitzenden. Sommigen moet je dan bij de hand nemen en duidelijk maken dat het probleem ook in henzelf schuilt en dat er een kans ligt om dit alles anders te gaan doen. Zoveel negatieve energie, daar schuilt ook een enorme kracht onder! Een professionele coach kan samen met de medewerker deze krachten onderzoeken. Ze mobiliseren om positiever met zichzelf om te gaan en gelukkiger en met meer autonomie in zijn werk en in zijn leven te staan. Truus Janssen
vivian  |   | 
28-03-2011
 | 
15:44 uur
Bedrijven zijn veel weinig bezig met erkenning en positieve energie. Medewerkers krijgen vaak alleen te horen wat ze verkeerd doen en veel te weinig wat ze goed doen. De weegschaal staat aan de verkeerde kant. Door juist een scala positieve waardering te geven komt de weegschaal in het midden. Als je het lef hebt om alleen maar negatieve geluiden te geven. Moet je ook eens het lef hebben om je medewerker positieve waardering te geven. Mensen werken namelijk niet alleen voor geld alleen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Geld opzijzetten voor later
Dit is waarom VPN geen overbodige luxe is voor jouw bedrijf
Collectieve zorgverzekering voor uw werknemers
reacties
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris (1) 
Zo voorkomt u keuzestress (1) 
5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst (1) 
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
top10
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
Drie voorbeelden van CEO-fraude in Nederland
Nicoline van Leersum wint vijftiende editie van de Young Captain Award
Organisaties gaan Artificial Intelligence verder opschalen in 2020
Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht
Hoe kiest een groeibedrijf tussen vast of tijdelijk personeel?
Drie op tien werknemers vinden dat organisatie digitaal achterloopt
Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?
Uitstelgedrag: energie in de verkeerde dingen
Perry van der Weyden is CIO of the Year 2019
meer top 10