zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoogopgeleide vrouwen vaker STOP-vrouw dan TOP-vrouw

2 maart 2011 - Waarom eindigt het overgrote deel van de hoogopgeleide vrouwen in Nederland als stopvrouw en niet als topvrouw? Die vraag onderzocht Carolien Bijen, oprichter van &samhoud women in haar boek '(S)topVrouw! Het glibberige pad naar de bestuurskamer'. Op basis van de onderzoeksconclusies roept ze op tot feminisering van organisaties en een einde aan de verspilling van talent.


"Het is tijd voor een feminiseringslag binnen organisaties," stelt Carolien Bijen. "Ook omdat de eigenschappen van vrouwelijk leiderschap onmisbaar zijn om als organisatie te overleven in de toekomst. Onderzoek laat zien dat organisaties met vrouwen in leidinggevende functies maar liefst 48 procent meer winst maken. Bovendien wordt tachtig procent van de aankoopbeslissingen door een vrouw genomen. Is het dan niet meer dan logisch om vrouwen door te laten stromen naar leidinggevende posities?" 



STOP-vrouwen
Maar waar precies glijden vrouwen uit op het pad op weg naar de bestuurskamer? Volgens henzelf is parttime werken de grootste drempel voor vrouwen om door te groeien naar de top (54 procent), op de voet gevolgd door een organisatiecultuur die vooral gericht is op mannen (48 procent). In (S)topVrouw komt Bijen niet alleen met de succesfactoren voor doorgroei van vrouwen, ze rekent en passant ook af met een aantal mythes, zoals dat vrouwen minder ambitieus zijn dan mannen en dat de zorg voor kinderen verband houdt met hun stagnerende doorstroom.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talent start 2011 met strijd om droombaan
 Eerste vacaturebank voor hoogopgeleide vrouwen online
 Hoogopgeleide vrouw is gelukkiger in de liefde
 Hoogopgeleide vrouwen kiezen voor Rabobank of non-profit sector
 
 
reacties
 
Gerard Velthuis  |   | 
22-09-2011
 | 
18:52 uur
Over het algemeen gesproken zijn kun je best stellen dat vrouwen wel degelijk minder ambitieus zijn dan mannen. Zeker wanneer je praat over de ''gemiddelde'' vrouw versus de ''gemiddelde'' man. Als je alleen al kijkt naar de statistieken van het CBS, werken vrouwen gewoon veel minder uren dan mannen (22 versus 37 uur).
Zeggen dat de oorzaak ligt bij ''koppige'' mannen die maar geen zorgtaken op zich willen nemen is naïef. Uit onderzoek is meerdere malen gebleken dat de Nederlandse vrouw juist heel gelukkig is met een part-time baan, en hiernaast nog zorg voor kinderen etc.
Ook is gebleken uit onderzoek dat wanneer kinderopvang gratis zou worden aangeboden, slechts 8% van de vrouwen bereid is meer uren te gaan werken. Die 80% van de aankoopbeslissingen die door vrouwen wordt genomen klopt ook niet. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen 80% van de aankopen doen OF (!!) in iedere geval invloed hebben op de beslissing van de aankoop. (Maar dat laatste wordt erg vaak maar even voor het gemak weggelaten, en zo wordt er geconcludeerd dat vrouwen 80% van alle aankopen in huis doen) Ja zo ken ik er nog wel 1. Dan zou dit dus betekenen dat mannen verantwoordelijk zouden zijn voor 100% van alle aankopen.
Ook zou ik wel eens onderzoek willen zien waaruit dan blijkt dat bedrijven met vrouwen in de top meer winst maken. Het is bijvoorbeeld erg waarschijnlijk dat bedrijven met meer vrouwen in de top SOWIESO al meer winst maakten dan een gemiddeld bedrijf (ook wanneer er minder vrouwen in de top zaten). Direct een causaal verband leggen kan erg naïef zijn (maar wel politiek correct / sociaal gewenst natuurlijk). Je kan met statistieken erg leuk spelen en de kans is groot dat onderzoekers dit ook gedaan hebben zodat ze een sociaal wenselijk resultaat konden noteren. Waarom vrouwen uiteindelijk vaak niet doorstromen naar de top?? Omdat in de top van een bedrijf werken gewoon betekent dat je 80+ uren per week moet werken. Veel vrouwen zien dit niet zitten en willen ook graag andere dingen in hun leven doen. Reken maar dat dit een grote oorzaak is voor het verklaren van weinig vrouwen in de top. Steeds maar weer die boze mannenwereld (old boys netwerk) de schuld geven is op den duur ook niet geloofwaardig meer. Misschien moet de oorzaak eens gezocht worden bij de vrouwen zelf en moet het eens afgelopen zijn steeds het vingertje te wijzen naar mannen.

Ben van Ruyssevelt  |   | 
23-09-2011
 | 
12:15 uur
Ik lees wel enige tegenstelling in de reactie van Gerard Velthuis. Het gemak waarmee de conclusie in de eerste paragraaf wordt geformuleerd lijkt strijdig met de kritiek op de onzorgvuldigheid van de conclusies die in de volgende paragrafen wordt geformuleerd.

Qua inhoudelijke argumenten blijft over: vrouwen willen niet harder werken. Zonder onderbouwing, maar met gebruik van de kwalificatie ''gewoon''.

Op zich een valide onderzoeksvraag (ik wordt graag gewezen op onderzoek dat hier specifiek op gericht is), maar vooralsnog lees ik geen bewijs voor deze stelling.

Overigens heb ik geen inhoudelijke kennis genomen van het werk van Bijen. Wellicht dat daar interessante informatie in staat op dit gebied.

Cindy Groenestein  |   | 
3-11-2011
 | 
09:52 uur
Graag zou ik de bronnen willen bekijken waaruit u de volgende informatie vandaan heeft gehaald:
''Onderzoek laat zien dat organisaties met vrouwen in leidinggevende functies maar liefst 48 procent meer winst maken. Bovendien wordt tachtig procent van de aankoopbeslissingen door een vrouw genomen.''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10