zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negatieve feedback werkt beter dan positieve

28 februari 2011 - Een medewerker duidelijk maken dat hij niet goed bezig is, blijkt een positiever effect op de productiviteit te hebben dan een bemoedigend schouderklopje voor goed werk – op voorwaarde dat u de negatieve feedback op de juiste manier geeft. Dat schrijft 6Minutes.be.

Feedback geven om de prestaties te verbeteren blijkt ingewikkelder dan gedacht. Vooral als de organisatie geen doelstellingen per medewerker formuleert en geen systeem heeft om het individuele loon (of bonus) te koppelen aan de individuele prestaties. Hoe geeft u in zo’n situatie toch effectieve feedback? 



Soorten feedback en de gevolgen
De onderzoekers Francesco Gino (Harvard Business School) en Bradley R. Staats (University of North Carolina) ontdekten het volgende. Als u een medewerker eens vertelt dat hij ‘bij de besten’ hoort (directe positieve feedback), heeft zo goed als geen invloed op zijn productiviteit. Die blijft dus goed. Iemand daarentegen vertellen dat hij ‘bij de slechtsten’ hoort (directe negatieve feedback), leidt wel tot een verbetering van de productiviteit. Niemand wil immers bij de slechtsten horen. Iemand zeggen dat hij ‘niet bij de slechtsten’ behoort (indirecte positieve feedback), leidt tot een verslechtering van de productiviteit. Iemand zeggen dat hij ‘niet tot de besten’ behoort (indirecte negatieve feedback), wekt geen verandering van de productiviteit op. 
Alleen consistente, systematische en directe feedback leidt dus tot hogere productiviteit. Wie keer op keer hoort dat hij in de kopgroep zit, zal die verworven positie ten opzichte van de anderen verdedigen door zich extra in te blijven zetten. Wie keer op keer hoort dat hij bij de achterblijvers hoort, zal uit die positie willen raken door zich extra in te spannen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Register Controller vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprek dan andere finance professionals
 Interim Challenge 2019 van start
 Organisaties worstelen met feedback
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Onbeleefdheid op werkvloer zorgt voor meer fouten
 Slechte 360 graden feedback? Zes manieren om u te revancheren
 Hoe reageert u op stilte – de ergste reactie die u kunt krijgen?
 In drie stappen naar opbouwende kritiek voor uw toppers
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
28-02-2011
 | 
12:08 uur
Negatieve feedback werkt ook wel, maar je creeert er angst mee. Als je zo wil werken met je mensen is dat prima.
Alleen positieve kritiek is het ook niet, maar kan wel onderdeel zijn van een scala aan zaken zoals je die als manager aanpakt en waar je in vertrouwen met elkaar werkt. En in vertrouwen werken is per saldo wel degelijk effectiever.
Freek Rooze  |   | 
28-02-2011
 | 
14:55 uur
Wanneer leren we nou eens dat het vooral aan het type ontvanger ligt dat bepaalt hoe de zender zich moet opstellen? Bij de ene persoon werkt positieve feedback beter, bij de ander moet je gewoon zeggen wat er beter kan. Aan menselijk inzicht heb je in dit soort gevallen meer dan aan 'goedbedoelde regeltjes'.
Robbert Paul de Vries  |   | 
1-03-2011
 | 
10:17 uur
Wat Freek zegt, sluit ik me helemaal bij aan. Je wordt gemotiveerd door twee krachten. Winst en verlies. De balans op de schaal van winst en verlies bepaalt hoe je het best te motiveren bent. Zelf wordt ik sterker gemotiveerd door te behalen plezier of winst en tegelijkertijd heb ik ook een beetje van de pijn van het verlies nodig. Bij jou en dus ook bij je medewerkers kan (en zal) dit anders zijn. Het is de kunst om deze motivatie strategie te herkennen van je collega's zodat je ze zo effectief mogelijk kunt helpen.
k  |   | 
2-03-2011
 | 
09:39 uur
Is het niet zo dat het meer van nature komt om iets negatiefs over iemands functioneren te zeggen en dat het daarmee dus veel oprechter overkomt? Ik denk dat veel managers aangeleerd is om feedback te geven en met name positief in de vorm van een compliment. Dat voelt een medewerker als zijnde niet helemaal oprecht en komt dus veel minder binnen. Daarentegen is kritiek op iemand werk vaak meer vanuit het hart. Volgens mij gaat het er dus om vooral oprecht en authentiek te zijn, teneinde een positief effect te bereiken.
Carl  |   | 
7-03-2011
 | 
20:26 uur
Alsof zeggen dat iemand bij de ''besten'' of de ''slechtsten'' van de klas hoort behoorlijke feedback is. Alleen concreet zeggen wat er specifiek goed of slecht is in het gedrag leidt tot multipliceren van het goed gedrag en vermijden van het fout gedrag. Een en ander bovendien zo kort mogelijk bij de vaststelling van het gedrag.
Immo  |   | 
2-04-2011
 | 
16:48 uur
Grappig, positieve en negatieve feedback! Welke feedback zet zoden aan de dijk. Naar mijn idee beide. Ik vind dat je beide moet onderbouwen, aangeven wat goed gaat en aangeven wat er precies fout gaat. De negatieve feedback goed bespreken en de persoon laten meedenken hoe hij/zij zichzelf
op dit vlak zou kunnen verbeteren. Eventueel kan je dan als leidinggevende met wat tips komen.(niet een ieder is even creatief, maar ieder heeft zijn/haar talent). Degene accepteert de negatieve feedback, want het is een leermoment. En zorg dat je het gesprek weer positief eindigd.
Dus positieve of negatieve feedback is naar mijn idee altijd goed......het ligt er gewoon aan hoe men het brengt!
Sandrina  |   | 
2-05-2011
 | 
09:22 uur
Nou ben het niet mee eens dat negatieve feedback werkt. Bij mij in ieder geval niet. Ik word er alleen maar nog onzekerder van. In mijn jeugd kreeg ik altijd negatieve energie. Ik kon niets en mocht niets. Van mijn vader alsook leraars.Ik zal niet de enigste zijn. Geef je me positieve feedback dan kan ik er wat mee en ben ik ook bereid om er wat mee te doen. Met negatieve feedback niet,want mijn hele jeugd bestond eruit. Ik wil niet meer verder naar beneden worden getrapt

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10