zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechte 360 graden feedback? Zes manieren om u te revancheren

10 september 2010 - Een 360 graden feedbackonderzoek verzamelt input van een groot aantal mensen: collega’s, leidinggevenden, ondergeschikten en soms ook klanten. Het grote voordeel: omdat dit anoniem gebeurt zouden mensen eerlijker zijn. Negatieve 360 graden feedback kan dan ook hard aankomen, vooral als de negatieve geluiden uit meerderde richtingen komen. Toch kunt u er een positieve wending aan geven.

Uw reactie op de negatieve feedback is veel belangrijker dan de feedback zelf. Dat schrijft Amy Gallo op Harvard Business Review. Bent u in staat te veranderen na negatieve feedback, dan maakt dat veel meer indruk dan wanneer u meteen al een positieve score behaalde. Een negatieve uitslag is dus een ideale gelegenheid om te laten zien dat u kunt luisteren en leren. 



Tips
Zes tips om weer op te krabbelen na negatieve 360 graden feedback. 

1. Tel tot tien voor u reageert

Laat de resultaten eerst even bezinken voor u iets doet. Schiet vooral niet in de verdediging. Veel beter is een nieuwsgierige en vriendelijke houding. Stel dus vragen en wees aardig voor uzelf en uw criticasters. Laat zien dat u oprecht wilt leren van de feedback en die wilt begrijpen. Heeft u de kritiek eenmaal laten bezinken, vraag u dan af of er een kern van waarheid in zit. Heeft u dezelfde kritiek al eens eerder gekregen, op uw werk of in uw privéleven? Soms kan het helpen om in gesprek te gaan met iemand die u vertrouwt om aanvullende inzichten te verwerven. 

2. Open geen heksenjacht

Hoewel een 360 graden onderzoek anoniem is, is het vaak niet zo moeilijk om te achterhalen wie wat gezegd heeft. Probeer de neiging om dit te doen te onderdrukken en weersta al helemaal de verleiding om de respondenten aan te spreken op hun input. Ze hebben die gegeven in de veronderstelling dat ze niet aangesproken zullen worden op hun individuele opmerkingen. Doet u dit wel, dan schaadt u toekomstige feedback en het vertrouwen in het 360 graden onderzoek. Worden mensen aangesproken op hun commentaar dan denken ze de volgende keer wel twee keer na of ze wel eerlijk zullen zijn. En daarmee schiet het onderzoek voortaan zijn doel voorbij. 

3. Beslis waar u wel en niet op wilt reageren

Onthoud dat de feedback bestaat uit meningen, niet per se uit feiten. U bent dus geenszins verplicht om er iets mee te doen. Het beste is om selectief te zijn en de punten eruit te halen waar u echt iets aan wilt doen. U gaat toch ook niet meteen een nieuwe auto kopen omdat iemand in uw omgeving hem helemaal niets vindt? Zo is het ook met uw persoonlijkheid. De volgende drie criteria zijn handig om te besluiten of u actie wilt ondernemen op negatieve feedback:
- Is dit een consistent probleem? Is het vaker tegen u gezegd door verschillende mensen?
- Is het probleem funest voor een leider? Wijst het op gebrek aan integriteit, authenticiteit of eerlijkheid?
- Is het in tegenspraak met uw normen en waarden? Is de uitslag in tegenspraak met het soort leider dat u wilt zijn?
Veel 360 graden onderzoeken verzamelen feedback per ondergeschikten, collega’s, leidinggevenden, enzovoort. Kijk uit welke bron de negatieve opmerkingen komen. Vaak is vooral de input van ondergeschikten van belang. Zij hebben minder mogelijkheden om eventuele ongenoegens met u te bespreken, dus de dingen die ze in de feedback noemen zijn vaak dingen waar ze al langer last van hebben. 

4. Wees bereid te veranderen

Richt u hierbij op de lange termijn, en niet alleen op de dingen waar u zich per direct beter bij voelt. Het is bovendien vaak beter u te richten op de onderdelen waarop u gemiddeld scoorde dan die waarop u heel laag scoorde. Het is immers onwaarschijnlijk dat u op een onderdeel waar u nu zwaar onvoldoende scoort ooit uitmuntend zult scoren. Begin klein. Kies een of twee gebieden waarop u iets wilt veranderen en probeer eens ander gedrag of een andere werkwijze tot te passen. Bedenk met welke kleine veranderingen u het grootste verschil kunt maken. Heeft u een en ander geprobeerd? Controleer of de veranderingen het gewenste effect hadden en verzamel daar bewijzen van. Op deze manier legt u een stevig fundament voor verdere veranderingen. 

5. Bespreek de resultaten met uw team
 
Praat met uw team over de uitslag. U hoeft niet op elk detail in te gaan maar het kan heel nuttig zijn om een algemene indruk te geven van de resultaten, zowel de positieve als de negatieve. Vertel vervolgens wat u wilt gaan veranderen en hoe. Om te zorgen dat u volhoudt en om hen te betrekken bij het proces, kunt u uw team vragen u aan te spreken als u weer af lijkt te dwalen. 

6. Reageer ook op zeer uitgesproken kritiek

Soms blijkt uit een 360 graden onderzoek dat éénn of twee mensen in uw omgeving er een wel zeer negatieve mening over u of uw gedrag op nahouden. In plaats van die meteen terzijde te schuiven als te extreem, is het aan te raden hier toch iets mee te doen. Misschien zijn er meer mensen die eigenlijk hetzelfde denken maar dit niet durfden te zeggen. Heeft u zo’n uitgesproken criticaster, ga dan na of er een kern van waarheid in zijn feedback zit. Bepaal op basis van de eerder genoemde criteria of u er mee aan de slag gaat.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe reageert u op stilte – de ergste reactie die u kunt krijgen?
 Vijf tips om feedback te geven aan uw baas
 In drie stappen naar opbouwende kritiek voor uw toppers
 Persoonlijkheid helpt én belemmert topmanager
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10