zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

1 maart: Nationale Complimentendag

16 februari 2011 - Dinsdag 1 maart is het voor de negende keer ‘Nationale Complimentendag’ in Nederland. Het initiatief dat in tegenstelling tot Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- en Vaderdag niet commercieel is blijkt jaar na jaar een gevoelige snaar te raken in onze maatschappij.

De dag appelleert dan ook aan de diepst menselijke behoefte (waardering) die niet met geld, maar uitsluitend met persoonlijke en oprechte aandacht écht vervuld kan worden. 



Waardering
Op 1 maart gaat het om het bewust stilstaan bij wat iemand in jouw omgeving goed doet en hem/haar daar oprecht en persoonlijk voor te waarderen in de vorm van een compliment. "Meestal staan we direct klaar om te vertellen wat er niet goed gaat, maar met het tonen van waardering voor wat er wél goed gaat hebben we zichtbaar meer moeite," aldus initiatiefnemer Hans Poortvliet. 

Gemiste kans!
Poortvliet: "Als je je realiseert dat gebrek aan ‘uitgesproken’ waardering met stip de nummer één reden is waarom werknemers ontslag nemen bij hun bedrijf, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij én het merendeel van de (privé) relaties stuk lopen, dan vraag je je toch ernstig af waarom we er zo weinig bij stilstaan. Zeker als je je realiseert dat een compliment niet alleen gratis is, maar het effect ervan ook nog eens onbetaalbaar. Immers niets stimuleert meer, geeft meer energie, brengt betrokkenheid en productiviteit sneller omhoog (én ziekteverzuim naar beneden!) dan oprecht getoonde waardering." 

Persoonlijk en oprecht
Voorwaarde bij dit alles is natuurlijk wel dat een compliment persoonlijk en oprecht gebracht wordt. "Anders kun je het beter achterwege laten," aldus Poortvliet. Voor inspiratie en ideeën verwijst hij naar de website van de Nationale Complimentendag waar men ook dit jaar naast het creëren van een gepersonaliseerde ‘Nationale Complimentendag Award’ o.a. een persoonlijk compliment op de ‘Nationale Complimentensite’ kan plaatsen. Ook vindt u  er een mini Complimentenworkshop: Hoe geef ik een goed compliment én … hoe neem ik er één in ontvangst?, evenals het veelzeggende en awardwinnende filmpje ‘Validation’. 

Internationaal
Het succes van de Nederlands Nationale Complimentendag blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. Zo staat, in navolging op het succes in ons land, vanaf dit jaar de Nationale Complimentendag ook in België op 1 maart op de agenda. Daarnaast is er recentelijk interesse getoond vanuit onder andere Noorwegen, Canada en Frankrijk. 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
 Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Complimenten geven energie
 Veel complimentjes, minder ziekteverzuim
 Maandag 1 maart: Nationale Complimentendag
 Van klacht naar compliment !
 
 
reacties
 
Jan  |   | 
16-02-2011
 | 
20:40 uur
Nationale complimenten dag is leuk. Maar eigenlijk zou het de normaalste zaak van de wereld zijn als we elkaar wat vaker complimenten geven. Gewoon de mooie dingen zeggen die je vindt.
Sylvia Schulte  |   | 
17-02-2011
 | 
09:12 uur
Geweldig zo'n dag! Moet bekennen dat ik er nog niet van had gehoord. Een welgemeend compliment geven, bezorgt ook jezelf een prettig gevoel: ik word er vrolijk van een ander blij te zien met een complimentje. Mijn vader leerde me al: van een schouderklopje gaat niemand scheef lopen, en anders geef je het volgende schouderklopje op de andere...
Dajenne  |   | 
17-02-2011
 | 
13:58 uur
Ik ben het met Jan eens. Als je hiervoor een dag moet prikken, ben je niet goed bezig. Een complimentje op die dag komt niet geloofwaardig over.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
Hoe om te gaan met de kliek waarin ik ben beland? (1) 
Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische (1) 
top10
De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
Vier tips om jongeren te werven
Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
Extra aflossing hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto’s
Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Endpoints zijn de kwetsbaarste schakel in het Industrial Internet of Things
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht?
meer top 10