zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO’s overschatten hun invloed op betrokkenheid

24 december 2010 - De grote meerderheid van de directeuren zal direct toegeven dat ontevredenheid onder werknemers een van de grootste bedreigingen voor de onderneming is. Toch worden kwesties als motivatie, het zich kunnen identificeren met de bedrijfsdoelstellingen en de bereidheid om een ‘tandje bij te zetten’ voor de onderneming zelden besproken op directieniveau.



De meeste bedrijven negeren de problemen ten gevolge van ontevreden personeel zelfs. Slechts een tiende onderneemt regelmatig actie om de ontevredenheid onder werknemers aan te pakken. Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit onder topmanagers en directeuren in Europa en het Midden Oosten. 



Persoonlijk verantwoordelijk
Dit wordt verder in de hand gewerkt door het feit dat veel CEO’s een verkeerd beeld hebben van wat – en wie – van invloed is op de betrokkenheid. De meest opvallende uitkomst uit het onderzoek in dit kader is dat bijna de helft van de topmanagers en directeuren geloven dat zij persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de werknemerbetrokkenheid – een mening die door slechts zestien procent van het overige management gedeeld wordt. De overschatting van hun eigen invloed wordt verder benadrukt door het feit dat slechts dertien procent van de directeuren vindt dat lijn- en middenmanagers de grootste invloed hebben op de betrokkenheid. Dit terwijl uit vele onderzoeken naar voren komt dat juist deze direct leidinggevenden een sleutelrol vervullen bij de tevredenheid en de productiviteit.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 Betrokkenheid medewerkers belangrijkst bij talent management
 Unilever meest betrokken werkgever
 Indiase en Braziliaanse managers begrijpen de vier pijlers van betrokkenheid het best
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10