zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO’s overschatten hun invloed op betrokkenheid

24 december 2010 - De grote meerderheid van de directeuren zal direct toegeven dat ontevredenheid onder werknemers een van de grootste bedreigingen voor de onderneming is. Toch worden kwesties als motivatie, het zich kunnen identificeren met de bedrijfsdoelstellingen en de bereidheid om een ‘tandje bij te zetten’ voor de onderneming zelden besproken op directieniveau.



De meeste bedrijven negeren de problemen ten gevolge van ontevreden personeel zelfs. Slechts een tiende onderneemt regelmatig actie om de ontevredenheid onder werknemers aan te pakken. Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit onder topmanagers en directeuren in Europa en het Midden Oosten. 



Persoonlijk verantwoordelijk
Dit wordt verder in de hand gewerkt door het feit dat veel CEO’s een verkeerd beeld hebben van wat – en wie – van invloed is op de betrokkenheid. De meest opvallende uitkomst uit het onderzoek in dit kader is dat bijna de helft van de topmanagers en directeuren geloven dat zij persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de werknemerbetrokkenheid – een mening die door slechts zestien procent van het overige management gedeeld wordt. De overschatting van hun eigen invloed wordt verder benadrukt door het feit dat slechts dertien procent van de directeuren vindt dat lijn- en middenmanagers de grootste invloed hebben op de betrokkenheid. Dit terwijl uit vele onderzoeken naar voren komt dat juist deze direct leidinggevenden een sleutelrol vervullen bij de tevredenheid en de productiviteit.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 Betrokkenheid medewerkers belangrijkst bij talent management
 Unilever meest betrokken werkgever
 Indiase en Braziliaanse managers begrijpen de vier pijlers van betrokkenheid het best
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
OOBE maar dan wel PnP
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10