zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om het werk uitdagender te maken voor uw team

14 december 2010 - Als mensen hun werk uitdagend vinden, zijn ze gemotiveerder, stijgt de productiviteit en ook de winst. Dat is alom bekend. Ook bekend is dat managers hierbij een grote rol (kunnen) spelen. Dat dat niet eens moeilijk is, wordt op Management Today uitgelegd door Jack Wiley, directeur van het Kenexa Research Institute.


Tien tips om het werk voor uw team uitdagend(er) te maken:



1. Weet wat werk uitdagend maakt
Uitdaging in het werk wordt bepaald door de volgende factoren: het soort werk, het vertrouwen in de toekomst van de organisatie (gekoppeld aan de eigen toekomst), erkenning en waardering, groei- en ontwikkelmogelijkheden, inspraak en het gevoel deel uit te maken van een team. 

2. Neem verantwoordelijkheid
Als manager bent u verantwoordelijk voor het werk van uw team. Aan u dus om het werk uitdagender te maken: dat is uw taak. U kunt de werkzaamheden an sich wellicht niet veranderen, maar hebt zeker invloed op de mate van tevredenheid. 

3. Geef medewerkers wat ze willen
Mensen willen van nature uitdagend werk en zullen dus kiezen voor het bedrijf dat ze dat kan bieden. Zorg voor uitdagend werk en uw mensen zullen minder snel bezwijken voor een aanbod van de concurrent. 

4. Zet ze op de juiste plek
Zorg dat mensen werk (gaan) doen dat bij hen past. Laat sollicitanten bijvoorbeeld een assessment ondergaan. Iemand die doet wat hem/haar op het lijf geschreven is, ervaart automatisch meer uitdaging. 

5. Begin meteen goed
De eerste weken zijn cruciaal. Als er een nieuwe medewerker aan de slag gaat, maak dan een onuitwisbaar goede eerste indruk door hem/haar goed in te werken, voor te stellen aan collega’s en het gevoel te geven dat hij/zij welkom is. 

6. Geef mensen eigen verantwoordelijkheid
Geef uw medewerkers de verantwoordelijkheid en vrijheid om hun werk op hun eigen manier in te vullen. Geef ze uitdagende opdrachten zodat ze hun waarde en vaardigheden aan kunnen tonen. 

7. Zoek uit wat uw medewerkers willen
Als u niet weet wat uw mensen willen, kunt u ze ook niet motiveren. Praat regelmatig met ze, vraag naar opleidingsbehoeften, stel persoonlijke ontwikkelplannen op en bespreek de doorgroeimogelijkheden met enige regelmaat. 

8. Geef feedback
Toon uw erkenning en waardering voor goed werk. Leg meteen uit waarom de bijdrage zo waardevol was. Luister bovendien. Vraag wat uw medewerkers motiveert, wat belangrijk voor hen is en hoe ze aankijken tegen hun werk, functie en werktijden en reageer daar op. 

9. Creëer een positieve werkomgeving
Spreek mensen aan als ze zich niet collegiaal gedragen of een negatieve sfeer creëren. Geef zelf natuurlijk het goede voorbeeld door altijd authentiek en oprecht te zijn en te doen wat u belooft. 

10. Besef dat uitdagend werk goed voor de organisatie is
Mensen die uitdagend werk hebben, gaan minder snel op zoek naar ander werk en melden zich minder vaak ziek. Dit bespaart de organisatie flink wat geld en onrust! Maak er dus een bedrijfsdoelstelling van om het werk zo uitdagend mogelijk te maken en te houden.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 YER waarschuwt: de banenstoelendans gaat beginnen
 Hoogopgeleide wil leuke, uitdagende baan
 Vrouwelijke manager verveelt zich
 Top tien ergernissen op de werkvloer
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
14-12-2010
 | 
09:01 uur
... en als je alles 'goed' gedaan hebt als leidinggevende en mensen vinden het nog steeds niet leuk of jij hebt niet het juiste gevoel bij de medewerker, neem dan ook de beslissing om iemand van een functie te halen. Altijd met de juiste motieven en mogelijk begeleidend naar een andere functie (waar iemand wel tot ontplooing komt). Teveel mensen zitten, ondanks allerlei pogingen niet (meer) op de juiste plaats maar dutten wel langzaam in. Niet goed voor werkgever, niet goed voor werknemer. Stichting Legatio kan mensen begeleiden.
Edwin  |   | 
14-12-2010
 | 
11:36 uur
Wat me opvalt is dat alle aanbevelingen binnen het managementparadigma vanuit de industriele revolutie vallen.
Dit paradigma is mijns inziens aan het eind van zijn nuttige levensduur. Dit managementparadigma gedijt in een tijdgeest waar werk hoofdzakelijk routinematig van aard is. De aard van werk is drastisch veranderd. Zelfsturing en zelforganisatie passen beter bij de dynamische, niet routinematige aard van werk in de 21ste eeuw.
Patrick  |   | 
14-12-2010
 | 
23:12 uur
Ik kan me grotendeels vinden in wat Edwin zegt, maar ik denk dat het zinvol is om ons te realiseren dat zelfsturing en zelforganisatie niet voor iedereen is weggelegd en ook niet past in de fase waarin de vorming van een team zich bevindt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10