zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twintig veel voorkomende leugens tijdens sollicitaties

29 november 2010 - Er wordt wat afgelogen tijdens sollicitaties, zij het vaak niet eens met kwade bedoelingen. Soms worden ook HR-managers niet volledig ingelicht over de procedure of de functie . Hoe dan ook, u kunt maar beter voorbereid zijn op de meest voorkomende leugens die u tijdens sollicitatiegesprekken te horen kunt krijgen. Des te beter kunt u er op inspelen.

Businessweek zet twintig dingen op een rij die sollicitanten vaak te horen krijgen en die maar al te vaak niet waar zijn. Plus mogelijke tegenreacties. Lees en leer.



1. ‘We willen snel iemand aannemen’
En mensen in de woestijn willen regen…. Iets willen en iets doen zijn twee hele verschillende dingen. Iedere HR-manager wil snel iemand aannemen, maar de meeste sollicitatieprocedures slepen zich weken voort. Hecht niet teveel waarde aan deze woorden en ga niet bij de telefoon zitten wachten. Ga naar huis en solliciteer vrolijk verder tot u al dan niet iets hoort. 

2. ‘U bent de eerste kandidaat die we spreken’
Dit kan waar zijn of een andere manier om te zeggen ‘verwacht niet dat alles snel zal gaan’. Krijgt u dit te horen tijdens een sollicitatiegesprek, spring er dan op in door te vragen hoe u kunt helpen. U hebt immers ervaring met solliciteren, dus u weet waar de organisatie tegenaan kan lopen. 

3. ‘We nemen binnenkort nog iemand aan om u te helpen’
Dit wordt er vaak uitgegooid als de recruiter zich tijdens het gesprek realiseert dat de taakomschrijving wel drie of vier banen omvat in plaats van eentje. Ze schrikken er zelf van dat ze iemand die nog niet eens aangenomen is nu al opzadelen met het werk van meerdere zeer ervaren krachten. Dus zeggen ze dat u het natuurlijk niet alleen hoeft te doen. Misschien is het waar, maar ga er niet van uit. Vraag wat de meest belangrijke taken zijn waarvoor ze iemand nodig hebben. De rest kan wel wachten (ze wachten waarschijnlijk al jaren). 

4. ‘U gaat dingen aanpakken en veranderen’
Dit wordt waarschijnlijk gezegd door iemand die alle bestaande problemen allang zelf op had gelost, ware het niet dat de hiërarchie hem of haar in de weg staat. Pas dus op voor een baan die meer lijkt op een kruistocht. Vraag degene die dit zegt op welke aspecten van de baan dit slaat om erachter te komen welke epische strijd er van u verwacht wordt (in naam van uw nieuwe manager). 

5. ‘Ervaring in onze branche is niet belangrijk’
Dit wordt gezegd tegen kandidaten wiens ervaring niet aansluit bij die van de organisatie. Het is goed mogelijk dat het bedrijf inderdaad een frisse wind naar binnen wil halen, maar zo’n ongevraagde opmerking is vaker wel dan niet reden om ernstig te gaan twijfelen aan het waarheidsgehalte. Uw beste strategie is nu ingaan op het belangrijkste probleem dat u voor de organisatie op zou moeten gaan lossen en aan te tonen dat u een soortgelijke kwestie al eens bij de hand heeft gehad in een ander bedrijf. 

6. ‘Ik zoek iemand die me uiteindelijk kan gaan vervangen’
U bent veel te beleefd om nu te zeggen dat een opmerking als deze direct verwezen kan worden naar het land der fabelen. Vraag wat de manager zelf wil bereiken en wat de uitbreidingsplannen van de onderneming zijn. Positioneer uzelf vervolgens als iemand die de korte termijn doelstellingen graag wil gaan halen en in de toekomst natuurlijk graag in aanmerking wil komen voor die promotie. Richt u ook voor uzelf op de korte termijn. De toekomst kan wachten en zo bespaart u zichzelf een grote teleurstelling. 

7. ‘Er waren geen geschikte interne kandidaten’
Vraag wat men zoekt in een kandidaat. Vaak waren er helemaal geen interne kandidaten – oftewel, was er niemand die de baan wil omdat de huidige medewerkers heel goed weten wat die inhoudt en wat voor onmogelijke eisen er gesteld worden. 

8. ‘We hebben een geweldig opleidingsprogramma’
‘Vertel!’ is uw beste reactie op deze opmerking, die vaak geuit wordt door de manager die zich nog herinnert hoe goed hij opgeleid is toen hij net begon. Tijden veranderen echter, en datzelfde geldt voor interne opleidingen en trainen. De kans is groot dat u nu een online training moet volgen, die misschien allang niet meer up-to-date is. Vraag naar details en neem de baan niet alleen aan op basis van deze belofte tot u van andere nieuwe werknemers te horen hebt gekregen dat deze opmerking klopt. 

9. ‘Wij doen niet aan kantoorpolitiek’
In elk kantoor wordt politiek bedreven. Degenen die dit het hardst ontkennen, spelen het spelletje vaak het best. Als u bang bent om in een omgeving terecht te komen die geregeerd wordt door roddel en achterklap, probeer dan in contact te komen met mensen die in de onderneming werken of er gewerkt hebben (LinkedIn is een prima manier om hen te vinden). 

10. ‘We hebben nog niet nagedacht over het salaris’
Oh nee? Waarom voeren jullie dan gesprekken? Als u dit te horen krijgt, betekent dit meestal: we vragen onze kandidaten wat ze willen verdienen, en nemen degene aan die het laagste bedrag noemt. Bedenk van tevoren wat u wilt verdienen en maak dit al in het eerste gesprek kenbaar. Blijf niet in de race als u niet weet wat ze u willen betalen en niet gezegd hebben dat uw voorstel bespreekbaar is. Als ze niet eens weten wat ze willen gaan betalen, wat weten ze dan nog meer niet? Weten ze überhaupt wat de functie in gaat houden? 

11. ‘Ik ben niet degene die de uiteindelijke beslissing neemt’
Is het de HR-manager die dit zegt, vraag u zelf dan af hoe dit in hemelsnaam kan. Voelt u zich op dat moment zelfverzekerd genoeg, stel die vraag dan ook hardop. Als het uw potentiële leidinggevende is die dit zegt, mogen er helemaal alarmbellen gaan rinkelen. Een beleefde manier om hierop de reageren is vragen naar de verdere procedure. Het is prima dat u door meerdere mensen geïnterviewd wordt, maar degene die de functie aanbiedt (en het budget beheert) zou de zwaarste stem moeten hebben. 

12. ‘Resultaten zijn belangrijker dan aanwezigheid’
Vaak zijn degenen die dit het hardst roepen degenen die vinden dat u geen recht meer heeft op een privéleven zodra u aangenomen bent. Vraag daarom naar bewijzen die deze stelling ondersteunen. Worden die niet aangedragen, dan weet u genoeg. 

13. ‘We willen dat u een presentatie geeft om te zien of u daar goed in bent’
Vertaling: we willen je ideeën horen zodat we daarmee aan de haal kunnen gaan als we iemand anders aannemen (of helemaal niemand). Hetzelfde geldt voor het maken van proefopdrachten. Werkgevers besparen miljoenen op consultancykosten via hun sollicitatieprocedures. Trap er niet in. Geef die presentatie als het echt niet anders kan, maar maak er liever een verkooppraatje voor uzelf van dan uw beste ideeën op tafel te gooien. 

14. ‘Het salaris is niet geweldig, maar onze secundaire arbeidsvoorwaarden maken alles goed’
Oh ja? Nu de kosten voor levensonderhoud alleen maar stijgen, heeft u meer aan een hoger salaris zodat u zelf kunt bepalen hoe u dat gebruikt. Vraag hier goed over door en doe onderzoek. Een week extra vakantie die niemand ooit op mag nemen, is natuurlijk niet zo interessant. 

15. ‘De balans tussen werk en prive staat bij ons hoog in het vaandel’
Als u dit hoort, spring er dan meteen op in door te zeggen dat u op woensdag thuis wilt werken. De reactie op deze opmerking zal genoeg zeggen. Vraag goed door over het beleid dat er gevoerd wordt op het gebied van flexibel werken en zorg dat u zeker weet dat de bewering klopt. 

16. ‘U bent de beste kandidaat’
Geen afwijzing is harder dan wanneer die plaatsvindt na deze opmerking. En hoe vaak komt deze leugen wel niet voor! managers gooien hem er te pas en te onpas uit. Waarom? Misschien in hun enthousiasme na een prettig gesprek. Ze houden er echter totaal geen rekening mee hoeveel hoop ze hiermee wekken. Trap er dus niet in! Zeg: ‘wat fijn om te horen, wanneer hoor ik weer van u?’ Hoort u vervolgens niets, besef dan dat u niet eens wilt werken voor iemand die geen contact opneemt met zijn ‘beste kandidaat’. 

17. ‘We werken vrijwel geheel virtueel’
Dat denkt een werkgever al als zijn neefje op afstand zo nu en dan een database update dus vraag goed door over wat de organisatie hier precies mee bedoelt en hoe dat in de praktijk vorm krijgt. Het is schrikbarend hoe weinig IT-afdelingen goed voorbereid zijn op mensen die zo nu en dan thuiswerken. U wilt niet de pionier zijn en zich de woede van deze afdeling op uw hals halen door de eerste werknemer te zijn die regelmatig thuis werkt. Vraag goed na hoe werken op afstand gefaciliteerd wordt. En vraag dan nog een keer, voor de zekerheid. 

18. ‘We moeten alleen uw referenties nog nabellen’
Waarom is dit niet allang gebeurd? Als uw achtergrond van cruciaal belang is, hadden ze wel een officiële controle uit laten voeren en u dat laten weten. Krijgt u dit een aantal dagen na uw gesprek te horen, ga er dan maar van uit dat het een smoes is. 

19. ‘De reden waarom u nog niets gehoord heeft is (ziekte, vakantie, enzovoort)
Als dit gaat over de degene die de knoop door moet hakken, oké. Gaat het over iemand anders, dan is dit een slecht teken. Is de missende persoon zo belangrijk dat het sollicitatieproces niet door kan gaan? Is de CFO zo ziek dat hij niet even telefonisch kan melden of hij al dan niet akkoord is? Meestal is er iets heel anders aan de hand, maar wil men u niet vertellen wat dat is. Zeg gerust dat dit alles u grote zorgen baart; als die en die zoveel invloed heeft dat hij de procedure tien dagen lang lam kan leggen, hoe kan de onderneming dan ooit besluiten nemen. Een beetje cynisme mag…. 

20. ‘U hoort deze week van ons’
Klinkt goed, en u heeft net een vakantiereisje naar de maan geboekt….. Ga iets leuks doen en niet naast de telefoon zitten wachten.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Liegende ceo`s verraden zichzelf vaak
 E-mail werkt leugen in de hand
 Kredietcrisis leidt tot meer leugens op CV
 Herken de tien soorten leugenaars
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
29-11-2010
 | 
08:46 uur
Hoe belangrijk is het om al deze redenen te weten? Je eigen koers varen is m.i. altjd het belangrijkste. Solliciteer op die functies die je aanspreken en waar je voor in aanmerking wilt komen. Goed voorbereiden en open een gesprek ik gaan. Niet meer van maken dan het is.
I.M.C.A.  |   | 
29-11-2010
 | 
10:36 uur
ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige uitleggen nogal subjectief vind en vol van negatieve aannames. Dit hele artikel vind ik nogal gebaseerd op wantrouwen. Lekker begin als je een nieuwe werkgever zoekt.... Vind je het gek als je dan niet aangenomen wordt?
G.  |   | 
29-11-2010
 | 
16:29 uur
Ik denk dat een behoorlijk aantal mensen die in hun carriere zijn gegroeid, en zich nu sinds lange tijd door sollicitatieprocedures moeten wurgen, de bovenstaande regels wel herkennen. Het lezen ervan maakt het niet leuker, maar misschien wel makkelijker te accepteren dat je met dit soort gedraai te maken kunt krijgen.
Peuters  |   | 
30-11-2010
 | 
15:55 uur
Grappig artikel. Ik vrees wel dat wanneer je jezelf aan alle bovengenoemde punten houdt je waarschijnlijk niet wordt aangenomen.
l stoel  |   | 
2-12-2010
 | 
20:40 uur
Hufterigheid in PZ verband, erger dan het bekende gelieg & gedraai van de doorsnee politicus.

De consequenties zijn soms ernstig. Jonge mensen behoren hierop bedacht te zijn. Daarom te waarderen deze publicatie, zeer herkenbaar.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10