zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer neemt verantwoordelijkheid voor eigen loopbaan

22 november 2010 - Steeds meer Nederlandse werknemers ontwikkelen hun eigen, persoonlijke ‘merk’. Dit past binnen de trend dat men het heft voor de eigen loopbaanontwikkeling steeds meer  zelf in handen neemt en onder andere stappen neemt om zich op de snel veranderende werkplek te onderscheiden.  

Dit blijkt uit de meest recente onderzoeksresultaten van Kelly Services.  De bevindingen maken deel uit van de Kelly Global Workforce Index, waarin opvattingen zijn verzameld van zo'n 134.000 mensen in 29 landen, waaronder Nederland. 



Persoonlijke branding
Persoonlijke marketing, of 'branding', is een kenmerk geworden van de moderne werkplek. In dit kader gaven de respondenten aan dat ze de volgende elementen het belangrijkst vonden voor het opbouwen van hun identiteit: mondelinge communicatievaardigheden (57 procent), cv's (54 procent), schriftelijke communicatie (53 procent), technische kennis (43 procent), het gebruik van sociale media (34 procent) en een persoonlijke kledingstijl (32 procent). "Nu veel mensen zich niet meer in een typische arbeidsrelatie bevinden, denken ze na over hoe ze zichzelf kunnen promoten en zich van de menigte kunnen onderscheiden," aldus Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services. "Men is zich ook sterk bewust van de snelheid waarmee veranderingen zich voordoen op de werkplek en van het belang van het vermogen met deze veranderingen om te gaan." 

Eigen geld
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna tweederde van de respondenten bereid is zelf geld te steken in het verbeteren van de eigen vaardigheden - ze willen niet afwachten tot hun werkgever het voor ze doet - terwijl een vergelijkbaar aantal denkt in de toekomst van loopbaan te zullen veranderen en zichzelf opnieuw te zullen uitvinden. 

Generatieverschillen
Uit de resultaten van het onderzoek dat in Nederland is gehouden blijkt dat 68 procent van Generatie X bereid is eigen geld te steken in opleidingen om de eigen vaardigheden te verbeteren; dit is hoger dan voor babyboomers (65 procent) en Generatie Y (63 procent). 59 procent van Generatie X noemt mondelinge communicatievaardigheden als een van de belangrijkste elementen voor persoonlijke branding, tegenover 57 procent voor de babyboomers en 55 procent voor Generatie Y. 51 procent van Generatie X os ‘zeer optimistisch’ over hun vermogen de snelheid van technologische en andere veranderingen op de werkplek bij te houden; dit is hoger dan voor babyboomers (46 procent) en Generatie Y (43 procent). 67 procent van de respondenten verwacht ergens in de toekomst van loopbaan te veranderen, waarbij dit waarschijnlijker is bij Generatie X (68 procent) dan bij Generatie Y (67 procent) en babyboomers (66 procent). Tenslotte vindt 22 procent van de respondenten zichzelf ‘zeer actief’ in het gebruik van sociale media voor persoonlijke marketing, terwijl nog eens 41 procent aangeeft ‘enigszins actief’ te zijn. 

Verschillende loopbanen
"De onderzoeksresultaten weerspiegelen het inzicht dat de tijd van een baan voor het leven of zelfs een loopbaan voor het leven voorbij is. Het zal steeds vaker zo zijn dat veel mensen verschillende loopbanen hebben en, zeer waarschijnlijk, persoonlijk meer verantwoordelijkheid zullen nemen voor het sturen van de eigen loopbaan en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden," besluit Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Personal brand’ leidt tot geluk en succes
 Vier boodschappen om te onthouden over ‘Personal branding’
 Vakantie werpt ander licht op het werk
 Zet de volgende stap in uw carričre op de loopband
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10