zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB investeert 1,75 miljard euro in de samenleving

9 november 2010 - Meer dan de helft van de kleine en middelgrote bedrijven in Nederland steunt één of meer maatschappelijke organisaties. Het gaat daarbij meestal om kleine bijdragen (tot 5.000 euro) aan lokale initiatieven. Bij elkaar opgeteld staat het MKB garant voor een bijdrage van 1,75 miljard euro aan de Nederlandse samenleving.

Dit zijn de uitkomsten van het onderzoek dat MVO Nederland liet verrichten naar de omvang en impact van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het MKB. Het onderzoek toont aan dat bedrijven vooral bijdragen in de vorm van donaties of de inzet van mensen. De belangrijkste reden om maatschappelijk betrokken te ondernemen is dat het leuk en inspirerend is (55 procent). Op de tweede plaats komt 'omdat het hoort'. Een magere dertien procent doet aan MBO 'omdat het loont'. Eerde de Swart van MVO Nederland: 'Ondernemers geven massaal aan MBO leuk te vinden. Nu laten we hen zien dat het óók nog winst oplevert!' 



Wereldz

MVO Nederland presenteerde de eerste resultaten van de Nationale MBO Monitor tijdens Wereldz, het grootste evenement over maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in Nederland. Meer dan 600 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de overheid en het maatschappelijk veld ontmoeten elkaar in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Zij leren hoe grote en kleine bedrijven, samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties, MBO in praktijk brengen. 

Structureel
Tijdens Wereldz laten MBO-koplopers zoals Rabobank, Delta Lloyd Groep, UVIT, Albert Heijn, Tempo Team, KPN, IBM, Sanadome en Printrun zien hoe zij hun maatschappelijke betrokkenheid vorm geven. Aan bod komen vragen als: welke thema's passen bij de organisatie, hoe betrek je de medewerkers en hoe werk je effectief samen met partners van de overheid en uit het maatschappelijk veld?

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Herman Wijffels: 'Drastische omvorming economie nu vereist'
 VNO-NCW verbaasd over kritiek Nederlands MVO-beleid
 MKB’ers zijn duurzamer dan ze zelf weten
 Bedrijven die niet duurzaam werken lopen overheidsopdrachten mis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10