zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vraag naar informele investeringen creëert eigen aanbod

1 november 2010 - De vraag naar informele investeringen creëert tot op zekere hoogte zijn eigen aanbod. Dat blijkt uit het vandaag verschenen research report ‘What determines the volume of informal venture finance investment and does it vary by gender?’ van onderzoeksbureau EIM.

Op microniveau blijkt dat individuen met ondernemerschapskenmerken (bijvoorbeeld in de zin dat ze ervaring hebben met het starten of runnen van een eigen bedrijf of dat ze beschikken over competenties om een bedrijf te starten) vaker zelf ook informeel investeerder zijn. Ervaring in, en affiniteit met ondernemerschap vergroten de kans om een hoog rendement op informele investeringen te kunnen behalen. Dit hogere rendement maakt het aantrekkelijker om ook daadwerkelijk te investeren. Op macroniveau blijkt dat de ondernemersratio van een land (een indicator voor de vraag naar financiering) een positieve invloed heeft op het aanbod van informeel investeringskapitaal in dat land. 



Informele investeringen belangrijk voor nieuwe bedrijven
Informele investeringen door particuliere investeerders vormen een belangrijke financieringsbron voor nieuw opgerichte, ambitieuze bedrijven. Juist voor deze bedrijven is het moeilijk om via bankleningen of de formele venture capital markt kapitaal te verwerven, omdat de risico’s van deze bedrijven relatief groot zijn: er is veel investeringskapitaal nodig waar in de beginfase weinig verwachte inkomsten tegenover staan. 

Unieke database over informele investeerders en hun investeringsvolumes
Hoewel de kenmerken van informele investeerders al vaker onderzocht zijn in de literatuur, is nog weinig bekend over de hoogte van investeringen en waardoor deze bepaald wordt. In dit rapport wordt gebruik  gemaakt van een unieke dataset –de Global Entrepreneurship Monitor (GEM)– die voor een steekproef van meer dan 125.000 volwassenen in 21 ontwikkelde landen informatie bevat over hun informele investeringsgedrag: investeert men eigen geld in bedrijven van derden (uitgezonderd aandelenbeleggingen), en zo ja, hoeveel? 

Verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke investeerders
Naast de bevinding dat de vraag naar informele investeringen tot op zekere hoogte zijn eigen aanbod creëert, vinden we diverse verschillen in de determinanten van investeringsvolumes tussen mannelijke en vrouwelijke investeerders. Zo speelt de eigen inschatting van ondernemerscompetenties een belangrijke rol voor mannen, terwijl daadwerkelijke ondernemerservaring een grotere rol speelt voor vrouwelijke investeerders. Mogelijk zijn vrouwen voorzichtiger van aard waardoor ze pas hogere bedragen durven te investeren in bedrijven van derden als ze daadwerkelijk de relevante competenties hebben opgebouwd middels ondernemerschap.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Business continuity vaak slachtoffer van kostenreductie
 Investeringen in energie-efficiëntie houden stand ondanks recessie
 Kennisinvesteringen leiden tot hogere groei
 Plotselinge minder investeringsbereidheid in ICT
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10