zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatieve bedrijven gaan eerder over de grens

4 oktober 2010 - Een derde (32 procent) van de Nederlandse MKB-ondernemingen werkt samen met ondernemingen in het buitenland of heeft dit in het verleden wel eens gedaan. Zij die succesvol internationaliseren, zijn in de regel ook de meest innovatieve bedrijven. En internationalisering loont: ruim een derde van de internationaal opererende ondernemers genereert meer dan tien procent van de omzet in het buitenland.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO onder 602 directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) uit het Nederlandse MKB. Het onderzoek is een initiatief van Enterprise Europe Network, ’s werelds grootste partner search-netwerk voor MKB-ondernemingen. 



Innovatie en internationaal zaken doen
Ondernemers die technologische innovatie en het nastreven van een innovatieve cultuur hoog in het vaandel hebben staan, zoeken eerder en vaker samenwerking buiten de landsgrenzen. Andersom geldt dat innovatie significant minder aandacht krijgt in organisaties die niet internationaal samenwerken. Ondernemingen die dit wel doen, zijn bovendien meer bereid de risico’s van internationale samenwerking en de mislukking ervan te aanvaarden. "Dit merken we dagelijks in de praktijk. Innovatie en internationalisering zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden," aldus Jasper Hemmes, manager van Enterprise Europe Network. "Vakidioten - en dat bedoel ik positief - werken nu eenmaal graag samen met mensen op hetzelfde niveau. En voelen zich daarbij niet belemmerd door zaken als landsgrenzen, taal- of culturele verschillen." Eerder onderzoek dit jaar van EIM onder Europese MKB’ers bevestigt dit. Ook daaruit blijkt dat innovatieve bedrijven uit de technologiesectoren het snelst en het meest internationaliseren.

Omzetboost
Van de ondernemers die niet in het buitenland actief zijn, wijt bijna de helft (46 procent) dat aan het gebrek aan een buitenlands netwerk. Desalniettemin zijn zij van mening dat de onderneming het prima af kan zonder internationale samenwerking. Terwijl blijkt dat dit wel degelijk van toegevoegde waarde is. Ruim een derde (37 procent) van de ondernemers die al meer dan tien jaar internationaal samenwerken, genereert meer dan tien procent van de omzet in het buitenland. Veertien procent genereert zelfs meer dan de helft van de omzet buiten de landsgrenzen. Alle ondernemers zijn overigens van mening dat de Nederlandse overheid de administratieve lasten moet verminderen om internationaal ondernemen te stimuleren. "Ook dit horen we vaak, ondernemers willen zo min mogelijk regeltjes," aldus Hemmes. "De overheid is de afgelopen jaren al goed bezig met het terugbrengen van de administratieve lasten; dit onderzoek toont aan dat we ons best moeten blijven doen."

Zien doet geloven
Expansie van het afzetgebied of het aanboren van nieuwe markten zijn de belangrijkste drijfveren voor ondernemers om met buitenlandse partners in zee te gaan (44 procent). Duitsland is de belangrijkste partner (68 procent), gevolgd door België (48 procent) en Groot-Brittannië (32 procent). Ruim een derde van de ondervraagde DGA’s maakt geen onderscheid tussen nationaal en internationaal ondernemen: 37 procent ervaart geen fysieke grenzen. Internationaal samenwerken wordt op allerlei gebieden als positief ervaren. De kwaliteit van buitenlandse producten en diensten steekt er met kop en schouders boven uit; 69 procent waardeert dit als (zeer) goed. Maar ook met de tijdsinvestering en het slechten van taal- en culturele barrières hebben internationaal opererende MKB’ers goede ervaringen. Geen wonder dat de meerderheid (54 procent) van hen andere ondernemers aanraadt om de internationale markt te gaan verkennen. "Het is logisch dat het internationale netwerk van een ondernemer nog beperkt is als hij of zij nog niet actief is in het buitenland. Maar dat mag geen excuus zijn om je als ondernemer te beperken tot enkel samenwerking binnen onze landsgrenzen," aldus Hemmes. Enterprise Europe Network brengt jaarlijks duizenden internationale ondernemers bij elkaar om samen te werken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel bijval voor de economische agenda Innovatieplatform
 MKB’er hebben last van regeldruk bij internationaal zakendoen
 Internationaal zakendoen essentieel voor groei
 Internationale ervaring maakt creatief
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10