zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is een baan alle stress nog wel waard?

22 oktober 2010 - Nu de baanonzekerheid aanhoudt en werknemers steeds meer met steeds minder middelen moeten doen, vragen steeds meer Amerikanen zich af of de offers die ze brengen in de naam van hun werk het eigenlijk wel waard zijn.

Dat stelt Wayne Hochwarter, professor aan de Florida State University, tenminste na onderzoek naar de rol van de recessie op de houding van werknemers ten aanzien van hun werk, de betrokkenheid met hun gezin en het streven naar een evenwichtigere levensstijl. 



Andere prioriteiten
Hochwarter en zijn medeonderzoekers ondervroegen meer dan 1.100 fulltimers in uiteenlopende branches en diverse stadia in hun carrière. Ze ontdekten dat de steeds hardere eisen van werkgevers een omslag in het denken van werkenden tot gevolg heeft gehad. Bijvoorbeeld: bijna de helft van de ondervraagden stelt dat de recessie ertoe geleid heeft dat ze hun gezin des te meer waarderen. Een even groot deel zei dat ze sociale relaties inmiddels meer waarderen dan materiële zaken. Veel mensen hebben het gevoel dat het dalende vertrouwen dat ze inmiddels hebben in hun werk, ertoe heeft geleid dat ze nu ruimte hebben om meer aandacht te besteden aan de gebieden van hun leven die vaak genegeerd werden, met name vrienden en familie. 

Invloed
Vier van de tien hebben het gevoel dat ze geen invloed hebben op wat er gebeurt op het werk, hoeveel betrokkenheid of inspanning ze ook aan de dag leggen. 37 procent stelt dat hun werk inmiddels minder belangrijk voor hen is. Een kwart gaf aan dat de recessie hen in had doen zien dat de balans tussen werk en privé te ver doorgeschoten was in de richting van werk en dat dat ten koste ging van de tijd die ze konden besteden aan vrienden en familie. 

Recessiestress
Verder bleek dat recessiegerelateerde stress zich anders uit bij mannen dan bij vrouwen. De reflectieve en berouwvolle gedachten worden vooral geleid door baanonzekerheid en de daaruit voortvloeiende vijandige werkomgeving. Vrouwen gingen meer nadenken ten gevolge van een toenemende spanningsveld tussen werk- en gezinsverplichtingen. Vrouwen stellen dat ze meer zijn gaan werken de afgelopen jaren en daardoor minder tijd overhouden voor vrienden en familie. 

Generaties
De houding ten opzichte van werk verschilt ook tussen de diverse generaties. Voor millennials (geboren tussen 1978 en 2000) blijft het evenwicht tussen werk en privé van belang, waarbij ze misschien wel net iets meer belang hechten aan vrienden, familie en vrije tijd dan aan werk. Opvallend is dat de oudere generaties hiervan schijnen te leren. Ze zijn gaan inzien dat er meer is dan alleen werk.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In tien stappen naar een betere balans tussen werk en privé
 Generatie Y werkt liever niet fulltime
 Zes manieren om beter om te gaan met recessiestress
 Betere balans tussen werk en privé is goed voor de winst
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
22-10-2010
 | 
09:13 uur
Om antwoord te geven op de tekst in de kop: NEE!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10