zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

En we werken nog lang en gelukkig?

1 oktober 2010 - Duurzame inzetbaarheid verdient veel meer belangstelling van werkgevers en werknemers dan het nu krijgt. Dat is de oproep van directeur arbeidsvoorwaardenbeleid Hans van der Steen van AWVN tijdens het jaarcongres van de werkgeversvereniging. Het thema van het congres was Nieuwe diMENSies, (en we werken nog lang en gelukkig).

Hans van der Steen ging tijdens zijn speech in op het waarom, wat en hoe van duurzame inzetbaarheid. Werkgeversvereniging AWVN meent dat alle partijen groot belang hebben bij de aandacht voor duurzaam inzetbaarheid van werknemers, omdat de arbeidsmarkt in hoog tempo verandert. Van der Steen: "Duurzaam ondernemen wordt een bepalende randvoorwaarde om attractief te blijven op een verkrappende arbeidsmarkt. Er is strak méér werk te doen met mínder mensen. Daarmee ontstaat de noodzaak van optimale arbeidsparticipatie." 



Participatie, productiviteit en vitaliteit
Van der Steen verklaarde dat partijen vooral moeten inzetten op participatie, productiviteit en vitaliteit. Hij ziet met name mogelijkheden in verbetering van het bedrijfsklimaat, in het anders organiseren van werkzaamheden, en in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke arrangementen, die bijdragen aan vitaliteit van mensen en daarmee van organisaties. Van der Steen riep alle partijen dan ook op vanuit deze structuur nadruk te leggen op inzetbaarheid. 

Knelpunten
Uit een enquête onder AWVN-leden blijkt dat driekwart van de ondervraagden knelpunten ervaart bij de uitvoering van afspraken over duurzame inzetbaarheid. Dit heeft vaak te maken met het gevoel van urgentie in samenhang met een focus die op de korte termijn is gericht. Hierdoor staat de aandacht voor duurzame inzetbaarheid onder druk. Wel onderschreven álle respondenten het belang van verbetering van inzetbaarheid van werknemers.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gezond doorwerken begint veel eerder dan bij 65 jaar
 Oudere is nog prima inzetbaar
 ‘Iedereen moet loopbaanbegeleiding krijgen’
 Geen gepest en lichter werk stimuleren langer doorwerken
 
 
reacties
 
Rihealth  |   | 
3-10-2010
 | 
07:38 uur
Dit artikel raakt precies de essentie waar het probleem zit bij de huidige beleidsvorming omtrent duurzaam werken. De korte termijn gedachte preveleert boven het echt 'zorgen' voor de werknemers. Focus op vitaliteit is hier inderdaad essentieel. Vaak is het beheersen van een dergelijk proces, door het groot aantal werknemers, het probleem.

De zorg voor de vitaliteit van veel werknemers is eenvoudig in te richten met software.
elles  |   | 
4-10-2010
 | 
15:47 uur
Wij houden ons dagelijks bezig met het structureren en optimaliseren van het vitaliteitbeleid bij bedrijven. Naar onze mening is het voor veel bedrijven vooral erg moeilijk om beleidsdoelstellingen om te zetten in concrete acties. Ik sluit me dus in zoverre aan bij de bovenstaande reactie van RIHEALTH dat het tot op heden lastig bleek om de vitaliteit van een groot aantal medewerkers actief in de gaten te houden en hier efficiënt op te sturen met managementbeslissingen.
De sleutel tot het verbeteren van vitaliteit ligt naar onze mening nog steeds bij de medewerker zelf. Hij of zij is degene die een verandering kan maken in het eigen voedingspatroon, stressniveau en de hoeveelheid beweging. De werkgever kan de eigen mensen vooral stimuleren door op een goede manier te faciliteren. Om dit eenvoudiger te maken hebben wij een systeem ontwikkeld dat per medewerker een persoonlijk ontwikkelingsadvies geeft. Dus een op maat gemaakt advies voor iedere medewerker wat alleen voor hen inzichtelijk is. De werkgever krijgt een rapportage van al zijn medewerkers en kan op die manier rechtstreeks sturen op de behoefte van zijn of haar eigen mensen. Dit voorkomt verspilling en geeft werkgevers de informatie om efficiënt en gericht te werken aan het verbeteren van de vitaliteit van haar medewerkers. Naar onze mening is het niet nodig als elk kantoor een bedrijfsfitnesscentrum in het gebouw neerzet. Wat werkelijk belangrijk is, is om duidelijk te weten waarmee je je eigen mensen kunt helpen in het verbeteren van hun vitaliteit, zie yourworldofwellness.com (Elles Goedhart)

---
T Huernink  |   | 
7-10-2010
 | 
11:21 uur
Elles wil graag geld verdienen net als al die bedrijven en hun medewerkers. Al die zogenaamde interesse voor elkaars welbevinden geeft mij een zure smaak in de mond. Bedrijven willen werknemers die zichzelf gezond houden, die zo min mogelijk verdienen en al hun energie in het bedrijf stoppen. Bedrijven willen liever geen verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering/ondersteuning van hun werknemers, ze leggen die verantwoordelijkheid (via bedrijfjes als hierboven) bij de werknemer neer in de vorm van ontwikkeladviezen. Wat een vaag gewouwel!! Als werkgever slok je het overgrote deel van iemands leven op. Naar mijn mening zou je dan best kunnen zorgen voor een gezond klimaat!! Uiteraard heeft een werknemer zelf verantwoordelijkheden, maar de werkgeer is er zelf toch ook bij gebaat dat mensen zich goed voelen. De reden dat ik nooit iets lees over EN investeren in gezonde werknemers en een gezond beleid EN een goede winst draaien is..... Omdat werkgevers enkel winst willen draaien!!! Parasieten weten dat en pretenderen dat ze met hun ontwikkeladviestools de wereld wel even zullen verbeteren... Door zelf ook een graantje mee te pikken! Hoe typerend voor de samenleving Anno 2010, iedereen verdient over de rug van iedereen en laat daarbij een spoor van zuur smakende en onwel riekende kleine en grotere leugens achter... Iedereen nept iedereen in deze 'dog eat dog' wereld!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10