zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kredietverzekeraars pakken de draad weer op

14 september 2010 - Kredietverzekeraars breiden sinds een aantal maanden de dekking van transacties in binnen- en buitenland weer uit. "Feitelijk zijn we ongeveer een jaar geleden begonnen met het herstellen van de dekking waar dat kon en ook met het verhogen van onze capaciteit voor nieuwe aanvragen," aldus Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius Nederland.

Bruning: "Naarmate in de loop van 2010 de cijfers van bedrijven over 2009 bekend werden, hebben we dat proces versterkt kunnen doorzetten. In veel sectoren en landen is een groot gedeelte van het terrein dat tijdens de crisis in 2008 en begin 2009 verloren was gegaan alweer teruggewonnen. De bouwsector in Nederland en bepaalde regio’s in Oost- en Zuid-Europa zijn de enige die enigszins achterblijven in het herstel. We hebben ons ingesteld op de nieuwe situatie, die natuurlijk minder goed is dan zo’n drie jaar geleden. Niettemin menen wij op grond van onze actuele informatie en analyses dat we de dekking in veel gevallen weer kunnen uitbreiden." 



Aangescherpte procedures
Daarmee lijken kredietverzekeraars vooruit te lopen op banken, waarvan pas onlangs bleek dat ‘de loketten weer opengaan’. Naast bankkrediet is leverancierskrediet een zeer belangrijke financieringsbron voor het Nederlandse bedrijfsleven. Volgens Atradius is dat tijdens de crisis ook niet substantieel verminderd. Wel merkt ’s lands grootste kredietverzekeraar in de dagelijkse praktijk dat bedrijven credit management serieuzer zijn gaan nemen. "Bedrijven maken duidelijkere afspraken, zitten er meer bovenop en nemen meer voorzorgsmaatregelen. Aan de ene kant zien we dat de vraag naar ons product toeneemt en dat de concurrentie ook weer sterker wordt. Aan de andere kant zijn ondernemingen kritisch als het op voldoende dekking en een scherpe prijs aankomt. Bedrijven hebben niet alleen hun credit management procedures aangescherpt, maar letten ook meer op de kosten en zijn alleen bereid bij een echt goede dekking een polis aan te schaffen," aldus Bruning.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen van ondernemers in economie flink toegenomen
 Onvoldoende inzicht van banken belemmert groei MKB
 Banken zeer voorzichtig met kredietverlening
 Werkgeversorganisaties positief over oplossing kredietverzekering
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10