zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talent creŽert talent

13 september 2010 - Is talentmanagement hetzelfde als Human Resources Management (HRM) of personeelszaken, of is het meer? Het is zeker meer, waarbij het belangrijk is om talentmanagement goed in te bedden in de organisatie. Dat stelt Marco Weijers van Huthwaite International.

Er zijn tot nu toe maar weinig bedrijven die inzien dat talentmanagement zich niet alleen moet richten op enkele high-potentials in specifieke afdelingen. Het moet zich richten op medewerkers van alle afdelingen, die op enigerlei wijze waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. Effectief talentmanagement biedt meer dan het verder op weg helpen van medewerkers die het al heel goed doen. Dat betekent dat een organisatie allereerst het potentieel onder alle medewerkers moet vaststellen. Welke medewerkers beschikken over de vaardigheden en de karakterkenmerken om nieuwe werkwijzen snel te omarmen en over te brengen op anderen? Het is daarbij van belang om het begrip ‘talent’ niet te beperkt te interpreteren. Uiteraard zal echt talent schaars zijn binnen een organisatie, maar wie dit als enig uitgangspunt neemt, zal mensen over het hoofd zien, die met de juiste training en coaching veel meer kunnen dan ze nu al doen. Met de juiste aanpak is er vaak meer uit medewerkers te halen dan op het eerste gezicht lijkt. 



De talentmanager

Wie is in dit geval de talentmanager? De medewerker van HR die hiervoor is vrijgemaakt? Zeker niet. Wil talentmanagement effectief zijn, dan is een gedeelde verantwoordelijkheid de enige weg naar succes. Naast HR moeten de directe manager en eventueel directe collega’s betrokken zijn bij het trainingproces. Alleen dan is het mogelijk om de training een integraal onderdeel te laten zijn van het talentmanagementprogramma. Het is immers niet de bedoeling dat een medewerker kunstjes of trucs leert, maar zich in de praktijk ontwikkelt. Training alleen is nog geen talentmanagement. Training is echter wel een belangrijk begin. 

Effectiever werken

Uit onderzoek door Huthwaite International onder deelnemers van zijn trainingen blijkt weliswaar dat deze medewerkers ervan overtuigd zijn dat de training ze helpt hun werk beter te doen. Rond de 90 procent van de trainingdeelnemers zegt dat een bepaalde cursus ze in staat stelt bepaalde activiteiten effectiever uit te voeren. Maar belangrijker: wanneer zo’n training gecombineerd wordt met coaching, neemt dat percentage sterk toe tot maar liefst 99 procent! Die uitkomsten zijn het bewijs dat talentmanagement geen exclusieve trainingsactiviteit is, maar vraagt om inbedding in de organisatie. Het moet onderdeel zijn van de bedrijfscultuur, waarbij leidinggevenden de medewerkers stimuleren om aan deze programma’s mee te doen. Beschouw training en coaching niet als kostenposten, maar als een investering die beslist rendement oplevert voor iedereen die bij een organisatie is betrokken, klanten inbegrepen. 

Zonde van de tijd

Vanuit het perspectief van de individuele medewerker is een losse training vaak geen motiverende factor. Sterker nog: het kan gebeuren dat een medewerker de training zonde van de tijd vindt en die tijd liever besteedt aan het werk zelf. Pas als een training duidelijk is gepositioneerd als onderdeel van een programma om de medewerker te helpen beter te worden, werkt het als een echte motivator. 

Meer tijd en geld

Hoewel het lastig is om oorzaak en gevolg direct aan elkaar te koppelen, is het opvallend dat goed presterende bedrijven zichtbaar meer tijd en geld besteden aan talentmanagementprogramma’s. Het zijn deze bedrijven waar medewerkers zich gewaardeerd voelen doordat ze direct bijdragen aan het succes van het bedrijf. Het kan zelfs leiden tot een situatie waarbij bestaand talent in een organisatie nieuw talent creëert. Dat is dan een reden temeer om serieus werk te maken van talentmanagement.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talentplan is een business plan
 Talentmanagement scoort
 Investeren in toptalent prioriteit huidige arbeidsmarkt
 Talentmanagement in vijf stappen
 
 
reacties
 
Ludo Poelaert  |   | 
13-09-2010
 | 
08:18 uur
Geachte,
Ik ben het VOLMONDIG met u eens.
Ik vroeg me af of er enig onderzoek is verricht op dit gebied. Mogelijk kunt u mij enkele auteurs aangeven die over talent management hebben gepubliceerd?
Fijn artikel dat aangeeft dat wij het menselijk potentieel binnen onze bedrijven slechts ten dele benutten.
Gegroet
Ludo
Helma van Wanrooij  |   | 
13-09-2010
 | 
08:46 uur
Zolang niet iedere ondernemer, manager beseft dat het personeel zijn/haar grootste asset is, zal er niet veel veranderen. Alleen de high potentials - of wat daar voor door moet gaan - wordt gepamperd.
In organisaties waar Janus kizuna bezig is, is het een vast onderdeel van het transformatieproces waarmee we bezig zijn. We bedden het vervolgens voor de toekomst in en hopen zo een bijdrage te kunnen leveren.
Leendert van den Dool  |   | 
13-09-2010
 | 
08:59 uur
Hoe kun je talentmanagement omarmen als je meent dat echt talent schaars is en als je doel is: meer uit de mensen halen? Is dŠt talentmanagement? Ik vraag het me af.

De laatste alinea spreekt me aan.''In goed presterende bedrijven voelen mensen zich gewaardeerd.'' Eens! De goede prestatie is hier het gevolg van de waardering. En niet andersom.Elke medewerker kent daar zijn talent en draagt op zijn eigen specifieke wijze bij aan de betekenis van het bedrijf. Wie wil daar niet werken?

Leendert, Mercurius Identiteitsmarketing

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10