zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven

9 september 2010 - De marketeer legt de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij zichzelf, het bedrijfsleven. Dit blijkt uit de meest recente Special van de DM Barometer: het onderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.


Het verwerken van persoonsgegevens voor marketing staat steeds vaker ter discussie. 94 procent van de organisaties acht de privacywetgeving & - zelfregulering van belang bij het realiseren van marketingdoeleinden. Op de schaal van een tot zeven wordt het belang van privacy gemiddeld met een 6.3 gewaardeerd. 



Procesbewaking
Beslissingen hieromtrent zijn veelal belegd bij de directie of de Raad van Bestuur. 79 procent van de organisaties heeft een compliance officer aangesteld die de processen bewaakt. Drie kwart voert interne audits uit en controleert regelmatig haar privacystatement. Ook bij het verzamelen van gegevens houdt men zich aan de wet. Zo vraagt 80 procent van de organisaties bij het verzamelen van e-mailadressen voor prospectiedoeleinden, toestemming op de wijze die OPTA voorschrijft. 

Privacy Waarborg
De organisaties hechten waarde aan het Privacy Waarborg. Met dit keurmerk hebben zij een middel in handen om aan de consument te laten zien dat zij op een verantwoorde manier persoonsgegevens verwerken voor marketingdoeleinden. 63 procent van de organisaties geeft dit aan als belangrijkste reden om het Privacy Waarborg te voeren. ‘Be good and tell it!’ Het signaal naar de conculega’s wordt als tweede belangrijke reden aangeduid (36 procent). 

Meningen
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn stellingen waarover de marketeers hun mening geven. 73 procent van de marketeers gelooft er niet in dat de consument voor webcontent en –services wil betalen als hij het ook ‘gratis’ kan gebruiken (gratis = in ruil voor het ontvangen van online relevante reclame). Daarnaast vindt 63 procent dat klanten zo makkelijk hun gegevens geven in ruil voor een klein geschenk, dat privacy vooral beschermd wordt door de integriteit van de marketeer. Overigens stelt de marketeer (71 procent) dat de politiek zich drukker maakt om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Facebook-gebruiker beschermt privacy steeds beter
 Meer belangstelling cloud-storage ondanks veiligheids- en betrouwbaarheidszorgen
 De ViNT nieuwe Media top tien: privacy belangrijker dan planeet
 ICT'er onderschat belang ethiek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10