zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier succesfactoren voor het leiden van virtuele teams

24 augustus 2010 - Erin Meyer, hoogleraar aan INSEAD, stelt dat er steeds meer teams zijn die verspreid over de wereld hun werk doen én dat die teams andere managementvaardigheden vereisen. Soms zelfs de tegenovergestelde van de vaardigheden die u nodig heeft om een team op uw eigen locatie te leiden.

 Op Forbes zet ze vier van die verschillenop een rij.



1. U moet anders leiding geven
Teams die zich op dezelfde locatie bevinden hebben vaak baat bij een manager die fungeert als facilitator, virtuele teams daarentegen hebben meer aan een leider die duidelijk richting geeft en geen ruimte laat voor misinterpretaties. Gecentraliseerde coördinatie met duidelijke taakomschrijvingen werkt vaak het best in verspreid opererende teams. Als het team fysiek bij elkaar zit, kan het allemaal wat losser. 

2. U komt op een andere manier tot besluiten

Teams werken vaak niet hetzelfde in verschillende landen. In Amerika vragen managers input van hun team, hakken ze snel knopen door en doen ze nog snel aanpassingen terwijl het project al loopt. In Zweden worden beslissingen pas genomen als alle teamleden op één lijn staan. Een langdurig proces, maar daar staat tegenover dat er veel consensus is en de uitvoering vaak razendsnel gaat. In Frankrijk zijn discussies en confrontaties standaard bij het besluitvormingsproces. En in Japan worden de echte beslissingen vaak genomen in informele, één op één bijeenkomsten voor ze gepresenteerd worden aan de groep. Cultuur is hier allesbepalend. Leidt u een virtueel team, dan is het essentieel dat er precies vastgesteld wordt hoe beslissingen genomen geworden. Wilt u het écht goed doen, dan regelt u het zo dat op verschillende momenten tijdens het project verschillende besluitvormingsprocessen gehanteerd worden. 

3. U moet op een andere manier vertrouwen kweken

Vertrouwen krijgt een hele nieuwe betekenis in virtuele teams. Als u uw collega’s elke dag tegenkomt bij de koffieautomaat weet u bijna vanzelf wie u wel en niet kunt vertrouwen. In een team dat elkaar niet fysiek tegenkomt, wordt het vertrouwen bijna alleen gemeten in termen van betrouwbaarheid. Het gaat er dus om dat er resultaten geboekt worden en afspraken nagekomen worden. Betrouwbaarheid, oftewel vertrouwen, wordt daarom pas na twee of drie projecten duidelijk. 

4. U moet anders communiceren

Het grootste verschil tussen leiding geven aan een team in uw directe omgeving en aan een team op afstand is de communicatie. Virtuele communicatie is per definitie minder overtuigend. Een tip om beter te communiceren op afstand is om ook nu gebruik te maken van lichaamstaal. Blijft u stokstijf op uw stoel zitten tijdens een videoconferentie dan verliest u aan overtuigingskracht. Rondlopen of tenminste uw armen bewegen  tijdens een gesprek op afstand kan uw boodschap al vele malen versterken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om te communiceren op afstand
 Is de toekomst virtueel?
 Acht essentiële factoren voor succesvolle samenwerking
 Breekt vergaderen op afstand definitief door? (video)
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10