zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om te communiceren op afstand

10 juli 2009 - Als virtuele teams echt de toekomst worden, kunnen managers hun borst natmaken. Uit onderzoek van VitalSmarts bleek namelijk dat maar liefst dertien van de veertien meest voorkomende problemen op het gebied van werkrelaties vaker voorkomen als teams fysiek van elkaar gescheiden zijn.

Bovendien zijn de problemen dan moeilijker op te lossen en duren conflicten langer. En dat is allemaal slecht voor de productiviteit. Als mensen problemen hebben met een collega die op een andere locatie werkt, doen ze vaak of helemaal niks of gaan ze over tot een verbale aanval. De stille aanpak behelst onder andere de telefoon niet opnemen als de betreffende collega belt, niet terugbellen of e-mailen en hen niet betrekken bij belangrijke beslissingen. Verbaal geweld bestaat vaak uit zwartmakerijen, kritiek, geroddel, klagen en de beslissingen van de betreffende collega de grond inboren. 



Communicatie
Joseph Grenny, medeonderzoeker en schrijver van het book ‘Crucial Conversations’ stelt dat CEO’s de kostenbesparing van virtuele teams goed in kaart weten te brengen, maar de kosten ten gevolge van conflicten vaak over het hoofd zien. "Als managers niet leren hoe ze een virtueel team optimaal kunnen laten presteren, blijft de productiviteit achter. De oplossing is communicatie. Het is vooral van belang dat managers weten hoe ze emotioneel en politiek gevoelige kwesties op een open en respectvolle manier ter sprake kunnen brengen. De meeste problemen die ontstaan zijn namelijk op dat soort onderwerpen terug te voeren." 

Vijf tips
De onderzoekers komen met vijf tops om belangrijke gesprekken te voeren met collega’s op afstand: 

1. Wees het probleem voor
Zorg dat er vanaf het allereerste begin van de samenwerking gecommuniceerd wordt. Bespreek hoe de samenwerking zal verlopen en stel regels op omtrent de aanpak van problemen. 

2. Uit uw waardering

Neem de tijd om kleine successen te erkennen en te vieren. Doe dit openlijk zodat elk teamlid op de hoogte is. 

3. Bespreek individuele problemen nooit in de groep
Bij telefoongesprekken kan de lichaamstaal niet gelezen worden, en bij conversaties via de e-mail ontbreekt bovendien de stemintonatie. Woorden kunnen dan ook gemakkelijk verkeerd uitgelegd worden. Het is daarom van belang problemen en gevoelige zaken eerst een op een te bespreken. 

4. Zeg eerst wat u niet wilt zeggen

Staat u op het punt een belangrijk onderwerp aan te snijden, weerleg dan meteen de mogelijke verkeerde interpretatie van uw woorden. Zeg bijvoorbeeld direct dat u niet bedoelt dat het probleem puur en alleen veroorzaakt wordt door de ander. Voorkom dat de tegenpartij zich aangevallen voelt. 

5. Verzamel medestanders

Gaat u een gevoelig onderwerp aansnijden in een conference call, bespreek het dan van tevoren met teamleden. U kunt hen ook vragen u te steunen als u een bepaald onderwerp ter sprake brengt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is de toekomst virtueel?
 Virtuele kantoren maken mobiel werken makkelijker
 Nieuwe generatie heeft optimale vrijheid nodig
 Breekt vergaderen op afstand definitief door? (video)
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10