zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander solliciteert het liefst per e-mail

10 augustus 2010 - De overgrote meerderheid van de Nederlanders solliciteert het liefst via e-mail. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van StepStone onder meer dan 11. 000 werkzoekers uit acht Europese landen. Slechts een kleine minderheid stuurt nog een brief om zich kandidaat te stellen.

65 procent van de Nederlanders solliciteert via e-mail, dat is tien procent meer dan 2006. Het aantal mensen dat met een online sollicitatieformulier solliciteert bleef nagenoeg stabiel, het steeg slechts licht tot 21 procent op dit moment. Het aantal mensen dat solliciteert per brief ligt zeer laag. Slechts vijf procent van de Nederlanders gebruikt deze methode. Negen procent van de Nederlanders belt het bedrijf liefst op om zich kandidaat te stellen. Daarmee is Nederland het land wat het meest naar de telefoon grijpt voor een sollicitatie. 



Brief is uit
"Ons onderzoek bevestigt dat sollicitaties per brief uit de mode zijn. Dat verbaast ons ook niet omdat bijna iedereen tegenwoordig online een vacature zoekt. Het is normaal dat kandidaten zich dan ook online kandidaat stellen. Veel bedrijven vragen bovendien om online te solliciteren omdat ze dan de sollicitaties gemakkelijk kunnen beheren in hun online systeem," zegt Gijs Bos, Country Manager van StepStone Nederland. 

Verschillen per land
Er zijn duidelijk verschillen te merken tussen de Europese landen. In Duitsland solliciteert nog dertien procent per brief, waarmee Duitsland het hoogst percentage brievenschrijvers telt. Denemarken is koploper voor wat betreft de sollicitaties per mail. Maar liefst 79 procent van de Denen solliciteert per mail.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere past online imago niet aan voor sollicitatie
 Online sollicitant stoort zich aan technische mankementen
 Populariteit sollicitatiemails spectaculair gestegen
 Online en interactief adverteren neemt explosief toe
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10