zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

U raakt uw medewerkers door ze aan te raken

Door: Frank van Marwijk , 22 september 2002
In sommige culturen is uitgebreid fysiek contact een normaal omderdeel van onderlinge omgangsvormen. Zo niet in de westerse cultuur. Aanraking en ander lichamelijk contact wordt al snel onfatsoenlijk gevonden. Toch kan het heel effectief zijn. Wat moet u doen en wat kunt u beter laten?
  Lees verder...
 

Uw stem als managementtool

Door: Frank van Marwijk , 08 september 2002
Soms zijn managers uren bezig om een bepaalde presentatie gedegen voor te bereiden. Elk woord wordt op een goudschaaltje afgewogen om een overtuigende indruk te kunnen maken. Toch is een doordacht verhaal alleen niet genoeg. 38 procent van uw communicatiekracht wordt bepaald door de klank van uw stem. U moet uw gehoor zien te boeien met uw stem. Daarom is het belangrijk om behalve aan de keuze van uw woorden ook aandacht te besteden aan het instrument waarmee u deze uitspreekt. Uw stem is een belangrijke managementtool!
  Lees verder...
 

Spreekt uw gezicht boekdelen?

Door: Frank van Marwijk , 25 augustus 2002
Hoe zou u willen dat anderen u zien? Als een serieuze of juist vrolijke manager? Als een betrouwbare en rechtvaardige, maar ook assertieve persoonlijkheid? Als een ontspannen en sympathieke collega? Als een empathische luisteraar? Veel van dit soort eigenschappen worden bepaald door uw lichaamstaal en vooral uw gezichtsuitdrukking heeft daarbij een belangrijke rol. Wanneer we door iemand met een ontspannen gezicht aangekeken worden, vatten we dit vaak op als een teken van sympathie. Het gevolg is dat de ander ons ook aardig vindt. Bent u zich bewust van uw gelaatsuitdrukkingen?
  Lees verder...
 

Een andere kijk op timemanagement: neem de tijd!

Door: Frank van Marwijk , 11 augustus 2002
Bijna elke moderne manager is zich bewust van het belang van tijd. Tijd is schaars en daarom is tijd geld. U weet dat het van groot belang is om uw tijd efficiënt te besteden. U kent de term time management waarbij u bepaalde methoden en technieken aanwendt om het gebruik van tijd optimaal te beheersen. Er is echter meer dan dit. Uw omgang met tijd is ook een belangrijk communicatiemiddel waarmee u de onderlinge verhoudingen met uw gesprekspartner definieert. Zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, is lang niet altijd effectief.
  Lees verder...
 

De kracht van humor als managementinstrument

Door: Frank van Marwijk , 28 juli 2002
Vindt u humor belangrijk in uw werk? Daarover hoeven we waarschijnlijk geen enquête te houden want er zullen maar weinig managers zijn die dat niet vinden. Humor is een managementinstrument, aldus Frank van Marwijk. Tijdens onderhandelingen, presentaties en in de omgang met uw medewerkers. Het is een kwestie van gedoseerd inzetten.
  Lees verder...
 

Tweegesprek of tweestrijd? De rol van macht tijdens een gesprek

Door: Frank van Marwijk , 15 juli 2002
Het tweegesprek is een veel voorkomende manier van informatie-uitwisseling in de zakenwereld. Er zijn verschillende soorten tweegesprekken, afhankelijk van gespreksdeelnemers, onderwerp en doel. Machtsongelijkheid drukt vaak een grote stempel op de vorm en de inhoud van zo’n gesprek. In veel gevallen is sprake van ongelijkheid in formele positie van de gesprekspartners en/of zijn er verschillende belangen. Wat voor tweegesprekken zijn er en in hoeverre gebruikt u uw macht in gesprek met uw medewerkers?
  Lees verder...
 

Delegeren is delen

Door: Frank van Marwijk , 01 juli 2002
Veel managers hebben moeite met delegeren. Ze zijn misschien bang om het overzicht te verliezen. Ze hebben wellicht het idee dat overdragen van werkzaamheden vaak meer tijd kost dan om het ‘even’ zelf te doen of ze hebben te weinig vertrouwen in hun medewerkers om belangrijke zaken aan hen over te laten. Is delegeren voor u het overdragen van alleen werkzaamheden of ook het delen van verantwoordelijkheden?
  Lees verder...
 

Hoe wordt u een charismatisch leider?

Door: Frank van Marwijk , 22 juni 2002
Wat heeft een charismatisch leider dat hem de kunst van het leidinggeven zo gemakkelijk afgaat? Heeft hij een natuurlijk talent voor het ontwikkelen van visie? Is het zo'n goede spreker dat hij zijn ideeen altijd wel weet te verkopen of is het iets in zijn houding, zijn lichaamstaal, dat hem deze bijzondere uitstraling geeft? En is dit te leren, of is het een aangeboren eigenschap? Bestaat er dus zoiets als een geboren leider of hebben we het allemaal in ons, en hoeven we het alleen maar te ontwikkelen. De charimatische leider ontleed door Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

De impact van vergadergedrag

Door: Frank van Marwijk , 02 juni 2002
Een vergadering leiden is allesbehalve gemakkelijk. U heeft namelijk te maken met mensen die elk hun eigen idee hebben. Niet alleen over de inhoud maar ook over elkaar. Betrekkingsaspecten zoals: vind ik jou wel aardig of wie is de baas kunnen een belangrijke stempel drukken op het verloop van de vergadering. Daarbij spelen aspecten als vooroordelen, verwachtingen, veronderstellingen en vriendjespolitiek een grote rol.
  Lees verder...
 

Hoe voert u een goed beoordelingsgesprek?

Door: Frank van Marwijk , 20 mei 2002
Een heel jaar werkt u met uw medewerkers samen als een collega en coach waarbij u gezamenlijk werkt aan de projecten die uw pad kruisen. Nu opeens, tijdens een beoordelingsgesprek, krijgt u misschien een totaal andere positie in de ogen van uw medewerkers. Misschien inderdaad, want als u zich presenteert als een goed en oprecht beoordelaar zal niemand tegen deze gesprekken opzien.
  Lees verder...
 

Leer actief te luisteren

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2002
Spreken is zilver, zwijgen is goud. En luisteren dan? Platina? Actief luisteren doet u met meer dan u oren alleen. Frank van Marwijk geeft aan hoe u uw voordeel kunt doen met actief luisteren.
  Lees verder...
 

Herken de houding van uw gesprekspartner

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2002
Tijdens een onderhandeling zal uw gesprekspartner niet altijd zijn gedachten uitspreken. Het zou daarom erg nuttig zijn als u de houding van uw gesprekspartner vroegtijdig kunt herkennen. Dit geeft u een goede indruk van de motivatie van uw gesprekspartner en tevens kunt u aardig inschatten hoe de ander tegen uw voorstellen aankijkt.
  Lees verder...
 

Hoe herkent u uw blinde vlekken?

Door: Frank van Marwijk , 07 april 2002
Soms doen we dingen waarvan we zelf geen weet hebben, maar die andere mensen wel opvallen. Het veelvuldig gebruiken van een stopwoord is een voorbeeld. Of u wipt tijdens een presentatie van het één of het andere been. U bent zich dat niet bewust, anderen wel. We hebben het hier over de ‘blinde vlekken’ in ons gedrag. Hoe herkent u ze en wat kunt u er aan doen?
  Lees verder...
 

Handleiding bij conflictbemiddeling

Door: Frank van Marwijk , 24 maart 2002
Wat te doen als een conflict tussen twee medewerkers dreigt te escaleren. U kunt gevraagd worden of aanbieden om te bemiddelen. Bemiddelen is een kunst apart en vraagt om een speciale gesprekstechniek, waarbij u voorwaarde schept voor interactie tussen de conflicterende partijen. U neemt daarbij een neutrale, sturende positie in. Het is niet de bedoeling dat u het bestaande probleem oplost, maar dat u de conflicterende partijen begeleidt in het zoeken naar oplossingen. Een handleiding.
  Lees verder...
 
< vorige 27 28 volgende >
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Nederlandse medewerkers meest laks ten opzichte van cybersecurity (1) 
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan (1) 
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij (1) 
Corona dwingt tot versneld digitaliseren (1) 
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (2) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
top10
De perfecte manager bestaat niet, maar zo komt u heel dichtbij
Werknemersgeluk: bied flexibele verloning aan
Corona dwingt tot versneld digitaliseren
De coronasituatie heeft ook effect op de relatiegeschenkensector
Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen
Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren
Twintig procent werkzoekenden bereid te verhuizen voor nieuwe baan
Vijf Amerikaanse experts over de toekomst van blockchain
Een op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega
Ratingterreur
meer top 10