zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Hoe voert u een goed beoordelingsgesprek?

Door: Frank van Marwijk , 20 mei 2002
Een heel jaar werkt u met uw medewerkers samen als een collega en coach waarbij u gezamenlijk werkt aan de projecten die uw pad kruisen. Nu opeens, tijdens een beoordelingsgesprek, krijgt u misschien een totaal andere positie in de ogen van uw medewerkers. Misschien inderdaad, want als u zich presenteert als een goed en oprecht beoordelaar zal niemand tegen deze gesprekken opzien.
  Lees verder...
 

Leer actief te luisteren

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2002
Spreken is zilver, zwijgen is goud. En luisteren dan? Platina? Actief luisteren doet u met meer dan u oren alleen. Frank van Marwijk geeft aan hoe u uw voordeel kunt doen met actief luisteren.
  Lees verder...
 

Herken de houding van uw gesprekspartner

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2002
Tijdens een onderhandeling zal uw gesprekspartner niet altijd zijn gedachten uitspreken. Het zou daarom erg nuttig zijn als u de houding van uw gesprekspartner vroegtijdig kunt herkennen. Dit geeft u een goede indruk van de motivatie van uw gesprekspartner en tevens kunt u aardig inschatten hoe de ander tegen uw voorstellen aankijkt.
  Lees verder...
 

Hoe herkent u uw blinde vlekken?

Door: Frank van Marwijk , 07 april 2002
Soms doen we dingen waarvan we zelf geen weet hebben, maar die andere mensen wel opvallen. Het veelvuldig gebruiken van een stopwoord is een voorbeeld. Of u wipt tijdens een presentatie van het één of het andere been. U bent zich dat niet bewust, anderen wel. We hebben het hier over de ‘blinde vlekken’ in ons gedrag. Hoe herkent u ze en wat kunt u er aan doen?
  Lees verder...
 

Handleiding bij conflictbemiddeling

Door: Frank van Marwijk , 24 maart 2002
Wat te doen als een conflict tussen twee medewerkers dreigt te escaleren. U kunt gevraagd worden of aanbieden om te bemiddelen. Bemiddelen is een kunst apart en vraagt om een speciale gesprekstechniek, waarbij u voorwaarde schept voor interactie tussen de conflicterende partijen. U neemt daarbij een neutrale, sturende positie in. Het is niet de bedoeling dat u het bestaande probleem oplost, maar dat u de conflicterende partijen begeleidt in het zoeken naar oplossingen. Een handleiding.
  Lees verder...
 

Management by Eyes

Door: Frank van Marwijk , 10 maart 2002
Aankijken is een kunst apart en lang niet altijd functioneel. Een ander aankijken betekent uitwisselen van informatie en dat wilt u met een vreemde in de trein bijvoorbeeld niet. Maar met uw medewerkers en collega's wel. U kunt heel wat opmaken uit de blik van anderen en die van u zelf. Management by Eyes.
  Lees verder...
 

De kunst van het complimenteren

Door: Frank van Marwijk , 24 februari 2002
Hoe vaak geeft u een schouderklopje aan een medewerker die uitzonderlijk presteert? En hoe vaak krijgt u er zelf één? Frank van Marwijk geeft praktische tips over de kunst van het complimenteren.
  Lees verder...
 

Met de juiste lichaamstaal wordt u zelfverzekerder

Door: Frank van Marwijk , 10 februari 2002
Aan de hand van wat u laat zien met uw lichaamstaal, kunnen anderen ook een indruk krijgen van uw stemming en zelfverzekerdheid. Toch heeft uw manier van doen niet alleen effect op anderen; het bepaalt ook voor een groot deel hoe u zich zelf voelt op een bepaald moment.
  Lees verder...
 

Let op de bewegingen in uw team!

Door: Frank van Marwijk , 27 januari 2002
Als peoplemanager kent u uw personeel en houdt u rekening met de wensen van elk individu. Deze persoonlijke aandacht is goed voor elk. Toch dient u er ook rekening mee te houden dat een team iets anders is dan een verzameling losse werkkrachten. De verhoudingen tússen collega's vormen een belangrijk deel van uw succes. Met de juiste aansturing kunt u ervoor zorgen dat zij ook werkelijk samenwerken. Waar moet u op letten?
  Lees verder...
 

Burnout: hoe komt het en hoe herkent u het?

Door: Frank van Marwijk , 13 januari 2002
Vroeger werd iemand die opgebrand raakte door zijn werk 'overspannen' genoemd, maar in deze tijd spreken we vaker van burnout. Waardoor wordt burnout veroorzaakt en hoe herkent u het bij uw medewerkers of u zelf?
  Lees verder...
 

Hoe mededeelzaam bent u eigenlijk? Uw lichaamstaal verraadt het!

Door: Frank van Marwijk , 16 december 2001
U beschikt over vertrouwelijke informatie, waarover u geen mededelingen mag doen. Toch verraadt uw lichaamstaal meer dan u denkt. Hoe kunt u uw medewerkers het best tegemoet treden zonder een open boek te zijn? Of een leugenaar?
  Lees verder...
 

Wat is uw plaats in de organisatie?

Door: Frank van Marwijk , 02 december 2001
Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Direct nadat de directie met een voorstel komt voor een herindeling van de kamers is er paniek in de tent. Want uw werkplek vertelt u hoe met uw macht en status in de organisatie gesteld is.
  Lees verder...
 

Minicursus: hoe voert u een selectiegesprek?

Door: Frank van Marwijk , 17 november 2001
Sollicitanten worden steeds beter voorbereid op sollicitatiegesprekken. Soms worden zelfs workshops en cursussen georganiseerd om solliciteren te oefenen. U als manager dient een selectie te maken uit deze mensen, die al geslaagd zijn voor een lesje 'spontaniteit'. Waar moet u op letten om de juiste keuze te kunnen maken. Een minicursus selectiegesprekken voeren.
  Lees verder...
 

Nieuwe etiquette voor recepties: laat meer dan alleen uw gezicht zien!

Door: Frank van Marwijk , 04 november 2001
Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!
  Lees verder...
 
< vorige 25 26 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
Bent u zelfstandig, een teamspeler, hands-on en omgevingssensitief?
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Cloud-expert is de nieuwste droombaan
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Cyberveiligheid geen prioriteit bij hoger management
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
meer top 10
vacatures
meer vacatures