zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Laat u zich leiden door seksuele voorkeuren?

Door: Frank van Marwijk
 
Hoe objectief bent u bij de beoordeling van mensen? Gaat u bij de aanname van personeel vooral af op aantoonbare kwaliteiten van een sollicitant, of laat u zich sterk beďnvloeden door de leeftijd, het uiterlijk en het geslacht van de kandidaat. Uit onderzoek van de psycholoog Marc Luxen, blijkt dat de partnervoorkeuren van recruiters een belangrijke rol spelen bij de selectie van personeel. Hoe zit dat bij u?

Hoe objectief bent u bij de beoordeling van mensen? Gaat u bij de aanname van personeel vooral af op aantoonbare kwaliteiten van een sollicitant, of laat u zich sterk beďnvloeden door de leeftijd, het uiterlijk en het geslacht van de kandidaat. Uit onderzoek van de psycholoog Marc Luxen, blijkt dat de partnervoorkeuren van recruiters een belangrijke rol spelen bij de selectie van personeel. Mannen nemen eerder mooie dan lelijke vrouwen aan, maar maken geen onderscheid tussen mooie en lelijke mannen. Vrouwen nemen liever een mooie man aan dan een mooie vrouw. Luxen promoveert op dit onderwerp op 2 september 2004.

De samenstelling van uw team
Kijkt u eens kritisch om u heen als u op uw werk bent. Hebben de werknemers die u zelf heeft aangenomen bepaalde overeenkomsten? Dan zijn het deze overeenkomsten die blijkbaar belangrijk voor u zijn. Hebben uw teamleden bijvoorbeeld allemaal veel ervaring, zijn ze welbespraakt of hebben ze belangrijke papieren die nodig zijn voor het werk dat zij doen. Zijn er meer mannen in uw team dan vrouwen, of is er een gelijke verdeling zichtbaar? En scoren uw medewerkers qua uiterlijk boven gemiddeld? Als dit laatste het geval is, laat u zich misschien meer sturen door uw seksuele voorkeuren dan u wellicht had gedacht.

Gelukkig bent u niet de enige
Luxen liet voor zijn onderzoek aan ruim 200 personen foto's zien van aantrekkelijke en lelijke mannen en vrouwen. Daarbij stelde hij hen de vraag wie zij zouden aannemen als de persoon bij hen zou komen solliciteren. De selectiegroep die de foto's beoordeelden, bestond uit zowel studenten als ervaren managers. Tot zijn opvallende verrassing ontdekte Luxen dat zelfs ervaren leidinggevenden sterk beďnvloed worden door het uiterlijk van de potentiële kandidaten.

Sporen van evolutionair gedrag
Volgens Luxen laten werkgevers zich bij de aanname van personeel leiden door dezelfde seksuele drift als bij de partnerkeuze. Vruchtbaarheidskenmerken zoals leeftijd, gezondheid en seksuele uitstraling van een vrouw, wekken bepaalde gevoelens op bij mannen, waardoor zij eerder voor haar kiezen. Blijkbaar maakt het niet zoveel uit of het bij dat kiezen gaat om de levenspartner of de medewerkster op kantoor. Als de man zich heeft omringd door een schare mooie vrouwen, is de kwaliteit van zijn nageslacht veilig gesteld. Dat is in ieder geval de oergedachte.

In tegenstelling tot de mannen, nemen vrouwelijke recruiters juist geen knappe vrouwen aan. Blijkbaar spelen ook hier de concurrentiestrijd om de charmes van mogelijke liefdespartners en jaloezie een rol. Daarentegen nemen vrouwen wel knappe mannen aan, maar status en karakter van de (mannelijke) kandidaat speelt bij hen een grotere rol dan het uiterlijk. Mannen hebben juist een afkeer tegen andere mannen met een hoge status.

Andere verschillen
Voor zijn proefschrift onderzocht Luxen ook andere voorkeuren bij mannelijke en vrouwelijke proefpersonen. Vrouwen maken andere keuzes bij het investeren in werk en kinderen dan mannen. Bij de vrouwen gaat het gezin voorop en zij werken het liefst parttime. Mannen vinden een hoge levensstandaard belangrijker. Zij kiezen het liefst voor een full time carričre in een positie met een hoge status.

Objectieve keuzes
Misschien stoort het u geenszins om te vernemen dat uw keuzes van personeel mogelijk gekleurd zijn door uw voorkeuren. Het kan zijn dat u het zelfs wel een prettig idee vindt om elke ochtend opnieuw door uw harem op kantoor te worden verwelkomd. Als u daarentegen van mening bent dat uw aankomend personeel een objectievere selectie verdient, dan zou u er voor kunnen kiezen om meerdere personen te betrekken in de aannameprocedure. Zoals ik al eerder heb geschreven in de Minicursus: hoe voert u een selectiegesprek? kan het raadzaam zijn het selectiegesprek niet alleen te voeren.

In het bedrijfsleven is het vaak gebruikelijk dat u als manager samen met een PZ-medewerker de sollicitatiegesprekken voert. U dient zich echter af te vragen of u aan deze stijl'' gebonden wilt blijven. Wanneer u ook andere medewerkers bij het gesprek betrekt, kunt u een beter overwogen keuze maken, die breed zal worden gedragen in uw team. Als u in de procedure tenminste één man en één vrouw betrekt, draagt u zorg voor een objectieve selectie. Zo voorkomt u ook dat u door uw collega's wordt verweten dat u zich heeft laten leiden door uw oerdriften.

De tweede golf
Enige tijd terug leerde ik u een methode voor systematische herhaling: De tweede golf. Gebruik deze methode nu om (opnieuw) kennis te nemen van eerdere - tijdloze - artikelen. Lees deze week mijn negende artikel voor Managersonline.nl: Burnout: hoe komt het en hoe herkent u het?

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.com


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Wilt u een bepaald onderwerp met betrekking tot lichaamstaal en/of communicatie aan Frank van Marwijk voorleggen? Mail ons dan uw suggestie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10