zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

Michel Hoetmer michelhoetmer@outlook.com
 
 
 

Weblog`s van Michel Hoetmer :

 

Laten wij er nog maar een traininkje tegenaan gooien

Door: Michel Hoetmer , 04 februari 2016
Wanneer de verkoopresultaten tegenvallen wijst men al snel de schuldigen aan: onze verkopers hebben onvoldoende vaardigheden om in een competitieve markt een vuist te maken. En dus sturen wij ze naar een training. Een vraag die men in dergelijke omstandigheden minder snel stelt is: is een training wel de juiste oplossing? 
  Lees verder...
 

Wat kopen klanten bij u?

Door: Michel Hoetmer , 28 januari 2016
Stel u zou dit aan een van de mensen in uw bedrijf vragen, dan krijgt u geheid als antwoord ‘gut wat een domme vraag, dat weet jij toch ook wel, wij verkopen …!’ en ze noemen een product of dienst. Anderen, types zoals ik, hebben de neiging om te zeggen dat u oplossingen voor de problemen van uw klanten verkoopt. Ze hebben allemaal gelijk en toch ook weer niet.
  Lees verder...
 

Waarom bananen krom zijn

Door: Michel Hoetmer , 26 oktober 2015
Kleine kinderen kunnen soms eindeloos vragen stellen. Een bijzonder populaire vraag is 'Waarom ...?' In hun onschuld willen kinderen graag het naadje van de kous weten. Ouders vinden dat gewaarom vaak lastig en als het ze te gortig wordt snoeren ze hun kroost de mond. Zou dat reden zijn waarom veel mensen hun nieuwsgierigheid verliezen?
  Lees verder...
 

Zo redt u een rampzalig verkoopgesprek

Door: Michel Hoetmer , 03 juni 2015
Hebt u het wel eens meegemaakt? U kreeg tijdens een verkoopgesprek het gevoel dat het helemaal de verkeerde kant op ging. Wellicht dat u 'wat doe ik hier nog? Het is totaal zinloos'. Wanhoop niet. Want er zijn mogelijkheden om de zaak vlot te trekken en een potentieel rampzalige situatie alsnog te redden. U vindt in dit artikel vijf praktische tips.
  Lees verder...
 

Altijd weer gedoe over die prijs

Door: Michel Hoetmer , 07 mei 2015
Herkent u dit? Om de haverklap zijn er klanten die hakketakken over uw prijzen. Soms lijkt het wel alsof al uw concurrenten goedkoper zijn. Het vervelende is dat veel klanten op deze manier hun zin krijgen.
In tegenstelling tot wat veel verkopers denken ligt dit gedoe niet aan concurrenten die onder hun prijzen duiken, maar aan de verkopers zelf. Hoe zit dat?
  Lees verder...
 

Netwerkjeuk

Door: Michel Hoetmer , 19 maart 2015
Netwerken is in mijn optiek een kwestie van onbaatzuchtig geven en hopelijk zijn onze netwerkpartners vervolgens bereid om spontaan wat terug te doen. Zo zit het leven toch in elkaar? Helaas begrijpt niet iedereen dit 'geven en krijgen mechanisme'. Er zijn mensen die vooral met zichzelf bezig zijn en helemaal gericht op hun eigenbelang. Althans, zo komt het op mij over...?!
 
  Lees verder...
 

Tegendraads verkopen

Door: Michel Hoetmer , 12 januari 2015
 Als u de laatste jaren de trends op het gebied van marketing en verkopen een beetje heeft gevolgd, dan zullen de volgende termen u vast bekend in de oren klinken: content marketing, story telling en social media. Het komt er zo'n beetje op neer dat u uw doelgroep voorziet van interessante verhalen en informatie. Daarmee zou u uzelf positioneren als aantrekkelijke zakenpartner. Of misschien toch niet?
  Lees verder...
 

Zeven praktische tips waardoor u meer deals sluit

Door: Michel Hoetmer , 02 november 2014
Afsluittechnieken kunnen prima werken. Daaraan zijn echter wel voorwaarden verbonden. De klant moet bijvoorbeeld een concrete behoefte hebben. Dat op zich is nog niet genoeg. De klant moet ook overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van een oplossing. Dan komt er vanzelf een natuurlijk moment waarop u naar de order vraagt. Sterker: moet vragen, anders loopt u de opdracht mis.
  Lees verder...
 

Acquisitie: Hoe herkent u serieuze prospects?

Door: Michel Hoetmer , 28 oktober 2014
Wanneer u wel eens geprobeerd heeft om via de telefoon nieuwe klanten te werven, dan heeft u ongetwijfeld het volgende meegemaakt. Na een kort gesprek zei de prospect tegen u:

'Wilt u zo vriendelijk zijn om mij eerst wat meer informatie te sturen?'

Veel prospects gebruiken dit als truc om van u af te komen. Maar lang niet iedereen. Hoe zit dat?
  Lees verder...
 

Onderhandelingstip: geef nooit zo maar korting

Door: Michel Hoetmer , 04 september 2014
Komt het volgende u bekend voor? De klant vraagt wat het allemaal gaat kosten. U geeft keurig netjes antwoord en dan reageert de klant koeltjes met \'Is dat de beste prijs die u kunt noemen? Of kan er nog wat af?\' Menig verkoper trapt in de valkuil om korting te geven. Vervolgens zegt de klant: \'Bedankt. Ik denk er over na en u hoort nog van mij!\' Het gesprek is ten einde. De verkoper heeft niets bereikt. Hoe voorkomt u dit?
  Lees verder...
 

Zeven redenen waarom u geen authenticiteit moet nastreven

Door: Michel Hoetmer , 24 augustus 2014
De meeste mensen voelen weerstand opkomen wanneer men ze confronteert met namaak. Neppers zijn goedkoop en niet het échte ding. Nep is minderwaardig. Echt is goed. Zo denken wij niet alleen over dingen, maar ook over mensen. Dus hunkeren velen naar authentiek gedrag. Is dat wel zo verstandig?
  Lees verder...
 

De gouden overtuigingsregel (ook voor bloggers)

Door: Michel Hoetmer , 01 juli 2014
Content marketing is hot. Daarmee vertel ik niets nieuws. Wanneer u zich op dat pad begeeft dan moet u strijden om aandacht met tienduizenden concurrenten.

Het is dus allereerst zaak om de interesse van uw doelgroep te prikkelen. Dat lukt vaak wel met een flitsende titel en een pakkende inleiding. Maar dan, hoe gaat het verder?
  Lees verder...
 

Help, ze vinden ons te duur!

Door: Michel Hoetmer , 25 juni 2014
Vraag eens aan de gemiddelde verkoper wat de belangrijkste reden is waarom klanten afzien van een koop. Of waarom ze bij de concurrentie kopen en niet bij hen. Aardige kans dat ze dan zeggen 'tja... dat is toch logisch want wij zijn te duur!'
Uit een enquête van CRMGuru bleek dat 50% van de verkopers de prijs als belangrijkste reden noemde voor het mislukken van de transactie. En wat zeiden klanten?
  Lees verder...
 

De zeepkistjescultuur

Door: Michel Hoetmer , 10 juni 2014
Stelt u zich de volgende situatie eens voor. U wandelt in een vreemde stad en zwerft op goed geluk rond zonder duidelijk doel voor ogen. U komt op een plein terecht. Daar ziet u iemand die op een zeepkistje staat en luidkeels een boodschap verkondigt. Hij is de enige die dit doet. Zou u misschien even opkijken en nieuwsgierig luisteren naar wat hij zegt? Net zoals de mensen die om hem heen staan?
  Lees verder...
 
< vorige 1 2 3 4 5 25 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Toekomstige banen geen sciencefiction
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
meer top 10
vacatures
meer vacatures