zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven?

Door: Michel Hoetmer,   22-03-2018,   15:40 uur
 

Stelt u zich eens voor dat iemand u ’s nachts wakker maakt en deze prangende vraag op u afvuurt. Aardige kans dat u dan een methode noemt die u onwenselijk acht. Nog grotere kans dat telefonische acquisitie en spam met stip bovenaan uw lijstje staan. Telefonische acquisitie is toch immers morsdood?

Het klopt dat het overlijden van met name telefonische (koude) acquisitie al vele malen is aangekondigd. De patiënt is volgens velen morsdood en ligt tussen zes plankjes onder de grond. Sommige experts voegen er dan in een adem aan toe: u moet aan social selling gaan doen! 



Overigens zijn het niet alleen potentiële klanten en sommige experts die dit beweren. Een deel van het verkopersgilde omarmt deze gedachte met een ongekend enthousiasme. Ze hebben of een bloedhekel aan koud bellen en een niet gering aantal doet het alleen al bij de gedachte aan de telefoon in z’n broek van angst.

Met andere woorden: er lijkt een brede consensus voor het idee dat koude acquisitie niet meer van deze tijd is. De vraag is natuurlijk: klopt deze gedachte? 

Feit van fictie scheiden
Rain Group center for sales research deed onderzoek en dat leverde enkele opzienbarende feiten op. De onderzoekers vroegen wereldwijd aan 488 kopers in 25 verschillende bedrijfstakken hoe zij het liefst worden benadert door verkopers (1e percentage).

Men stelde aan 489 verkopers in 26 bedrijfstakken de vraag: welke methoden zij gebruiken om contact te leggen met nieuwe klanten (2e percentage). Gaat u er eventjes goed voor zitten:
  • E-mail 80% / 78%
  • Telefoon 49% / 70%
  • Direct mail (verkoopbrieven) 36% / 50%
  • Presentatie/speech op conferentie/beurs 36% / 32%
  • Stand op beurs 32% / 31%
  • LinkedIn 21% / 32%
  • SMS 21% / 27%
  • Voice mailbericht 21% / 38%
  • Commentaar/suggestie op social media 18% / 24%
Naar aanleiding van dit lijstje kunnen wij enkele conclusies trekken:
  • telefonische acquisitie heeft helemaal niet zo’n lage waardering als men altijd denkt. Men kan hooguit stellen dat verkopers er iets te veel gebruik van maken. Het lijkt er een beetje op dat kwantiteit het wint van kwaliteit. Maar het medium is kennelijk nog steeds springlevend!
     
  • E-mail en dan bedoelt men natuurlijk niet die hinderlijke spamberichten, maar wel persoonlijke getinte mails waaruit blijkt dat de verkoper zich goed heeft voorbereid is veruit favoriet!
Als u het rijtje verder naar onderen afgaat, dan blijkt dat men van contacten via sociale media toch duidelijk minder gecharmeerd is. Misschien is dat wel logisch ook. Het woord ‘sociaal’ laat zich toch lastig combineren met commercie. Het roept kennelijk enige achterdocht op als een verkoper probeert contact te leggen via zijn of haar netwerk. 

Direct, snel en er niet omheen draaien
De telefoon en e-mail zijn recht voor hun raap methoden. Het komt eerlijker over en heeft minder de geur van misbruik maken van contacten die aanvankelijk niet commercieel leken.  

Als de verkoper zich goed voorbereid en met een prima verhaal komt, biedt dit nog steeds de beste kansen op een geslaagd verkooptraject.

Kortom: de telefoon is essentieel voor het werven van nieuwe klanten.  

Wilt u sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven? Weten wat de beste aanpak is? En  hoogwaardige contacten leggen met nieuwe klanten. U leert het in een dag. 

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Spreekcoherentie: Spreek in het ritme van alles dat leeft
  De kracht van stilte
  Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
 
reacties
 
marco  |   | 
13-01-2019
 | 
17:02 uur
Leuk artikel.

Zelf mis ik in dit rijtje 'de website' als manier om in contact te komen met je potentiŽle klant.

Ik weet natuurlijk niet onder welke groep respondenten dit onderzoekje heeft plaatsgevonden, maar mijn ervaring is dat online leads genereren (via de eigen website) steeds meer voorkomt en vaak heel erg effectief is.

Hartelijke groet,
Marco Bouman

Michel  |   | 
14-01-2019
 | 
22:53 uur
Beste Marco, dit onderzoek ging over manieren waarop verkopers potentiŽle klanten (proberen) te benaderen.

Leads via websites vergaren is natuurlijk een prima manier om in contact te komen met nieuwe klanten. Daarvoor moet je natuurlijk wel goed scoren in zoekmachines. Want als niemand je kan vinden levert het niks op. En daar zit een probleem. Want niet iedereen kan zichzelf een gunstige positie verwerven.
MCD  |   | 
1-02-2019
 | 
20:21 uur
Interessante studie, bedankt voor het artikel.

Voor sociale netwerken zijn er geen verrassingen. Mensen gaan op sociale netwerken om zich af te leiden om niet het doelwit te worden van reclame.

De aankoopkanalen zijn nog steeds zeer traditioneel, het is verbazingwekkend. De website is niet opgenomen in de lijst.

Ik geloof niet zozeer in de toekomst van de telefoon als wel in koeriersdiensten om de verkoop te ontwikkelen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Slecht datamanagement kost miljoenen
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Bedrijven betalen loyale ITíer minder dan jobhopper
meer top 10