zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De kunst van het complimenteren

Door: Ronald van der Molen,   28-02-2017,   13:29 uur
 

Veel werkgevers en managers hebben niet door hoe belangrijk het geven van complimenten is. Net zoals een plant licht, gezonde voeding en water nodig heeft om tot bloei te komen, hebben mensen waardering nodig. Hoe kun je als moderne leider of ondernemer groeien in het geven van complimenten?

Nationale Complimenten Dag
Op woensdag 1 maart wordt voor de vijftiende keer de Nationale Complimenten Dag gehouden. De uitdaging is om die dag drie complimenten uit te delen in je omgeving. Dat is geen overbodige luxe, want als Nederlanders staan we bekend als een kritisch volk. We zien en benoemen eerder wat er misgaat of beter kan. Dat begint al op de basisschool. Bij de goede sommen staat een klein krulletje en bij de verkeerde sommen een grote streep, bij voorkeur met een rode pen. Zelfs als alle opgaven goed zijn, wordt de nadruk gelegd op wat er mis had kunnen gaan. ‘Nul fout’ staat er bovenaan het blaadje. Waarom staat er niet hoeveel antwoorden er goed waren?

Wat je aandacht geeft groeit
Veel werkgevers en managers hebben niet door hoe belangrijk het geven van complimenten is. Net zoals een plant licht, gezonde voeding en water nodig heeft om tot bloei te komen, hebben mensen waardering nodig. Als de bodem waarin een plant staat zuur is, raakt deze beschadigd en krijgen schimmels vrij spel. Zo leidt negatieve aandacht tot een verzuurde sfeer. Daar worden mensen letterlijk ziek van. Het is beter om je te richten op zaken die wel goed gaan. Kortom: besproei de planten, niet het onkruid.

Het belang van complimenten
Een compliment is een positieve waardering van een geleverde inspanning, prestatie of resultaat. Hierdoor activeren we het beloningscentrum in ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Een compliment versterkt het zelfbeeld van de ontvanger en zorgt voor een betere onderlinge relatie. Een goede pluim werkt zelfs meer motiverend dan cadeaus, een promotie of contant geld (mits iemand tevreden is met zijn salaris). Door regelmatig in het openbaar complimenten te geven stimuleer je een cultuur waar mensen positief over elkaar praten. Tot slot wordt ons aandachtsfilter positief gestuurd door de beslissing om te complimenteren, omdat je op een andere manier naar mensen gaat kijken. Je krijgt meer oog voor het positieve in de ander. Daar word je zelf ook blijer van. Bekijk voor een prachtig voorbeeld dit filmpje met chef-kok Gordon Ramsey.

Hoe kun je groeien in het geven van complimenten?
Het geven van complimenten is dus een cruciale vaardigheid voor moderne ondernemers en leiders, maar hoe doe je dat precies?

#1. Complimenteer veel
De optimale verhouding tussen positieve bekrachtiging en negatieve bekrachtiging is 4:1. Om geloofwaardig over te komen dien je dus vier keer zoveel complimenten te geven als klachten of kritiek. Dat lijkt wellicht overdreven, maar wie krijgt er ooit genoeg van om positief over zichzelf te horen spreken?

#2. Wees oprecht en specifiek
Geef complimenten belangeloos. Laat complimenten een uitdrukking zijn van jouw positieve instelling en niet een middel om iets gedaan te krijgen. Dan wordt een compliment positief beleefd en voorkom je dat mensen gaan denken dat je iets van hen nodig hebt. Zeg niet ‘mijn complimenten’, want dat is op jezelf gericht. Je gesprekspartner heeft dan geen idee waar je op doelt. Blijf op de ander gericht. Vertel wat je precies in of aan hem waardeert en waarom.

#3. Geef complimenten zo snel mogelijk
Sommige mensen geven hun complimenten aan het eind van het jaar of erger nog: als iemand weggaat bij het bedrijf. De gedachte hierachter is om iemand in het zonnetje te zetten zodat hij zich niet vervelend zal voelen, maar het tegenovergestelde wordt vaak bereikt. Een compliment wanneer de actie net is afgerond bepaalt voor een groot deel het beeld dat de medewerker heeft rond de hele actie.

#4. Complimenteer de houding en niet de vaardigheden
Promotieonderzoek van Eddie Brummelman laat zien dat kinderen die worden gecomplimenteerd om hun vaardigheden ‘Wat kun jij dat goed’ zich anders ontwikkelen dan kinderen die worden gecomplimenteerd om hun houding ‘Wat heb jij ontzettend je best gedaan’. De eerste groep ging na verloop van tijd alleen taken doen waarvan ze zeker wisten dat ze zouden slagen. Ze gingen uitdagingen uit de weg omdat ze dan complimenten zouden mislopen. De kinderen die gewaardeerd werden om hun houding of inspanning, bleven nieuwe uitdagingen aangaan.

#5. Sluit aan bij het beeld dat de ander over zichzelf heeft
Leef je in door je af te vragen wat de behoefte is van de ander. Houd daar rekening mee bij het geven van je compliment. Bij het ontvangen van een compliment laten we de sociale status van de complimentengever meewegen. Krijg je een compliment van je leidinggevende of iemand tegen wie je opkijkt? Dan heeft het compliment meer waarde.

Kortom: complimenteer veel, wees oprecht en specifiek, geef complimenten zo snel mogelijk, benoem vooral de houding en sluit aan bij het beeld dat de ander over zichzelf heeft.

Tot slot…
Hoe reageer je als je een compliment van je leidinggevende krijgt? Mijn advies is: vraag hem ‘kun je dat alsjeblieft herhalen?’. Als hij de positieve woorden nogmaals uitspreekt, adem dan diep in en neem het compliment helemaal in je op. Het kan zomaar een jaar duren voordat je er weer één krijgt… :-)

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Ronald van der Molen zijn talent is om mensen en organisaties tot ontwikkeling te brengen. Hij gelooft dat het beste niet voor u ligt of achter u, maar in u. Het hoeft er alleen nog uit te komen. Daarvoor is een metamorfose nodig. 

In zijn werk ziet hij dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op ons vermogen om leiding te geven aan onszelf. Organisaties worden platter en bewegen zich richting zelforganisatie (of zelfsturing) en wendbaarheid. Daarom stimuleert zijn bedrijf Transformatio organisch leiderschap. Hierdoor nemen de betrokkenheid, het werkplezier en de winst toe. 

Tijdens zijn trajecten gebruikt hij lessen uit de natuur om leiders te helpen anders naar hun vak te kijken en hij geniet ervan als eikels in bomen veranderen. ;-) 

Vanwege de toenemende behoefte aan zelfleiderschap schreef hij samen met Jan van der Linden (Krauthammer) het inspiratieboek Metamorfose, groeien in je bestemming

Meer informatie vindt u op Transformatio.nl
 

Laatste weblogs

  Hoe maakt u het verschil met uw concurrenten?
  Presentatietip: Even diep ademhalen voor een presentatie, NIET doen
  Ervaart u stress? Vier praktische tips voor meer Persoonlijke Grip!
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties laten miljoenen liggen
reacties
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten (1) 
'Lunch op werkvloer ondermaats' (2) 
Eén op de acht Nederlanders staat rood (1) 
Kwart werkend Nederland sport nooit  (1) 
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk' (5) 
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden  (1) 
Zo komt u van uw nare gewoontes af (2) 
beurs
AEX index: 521.13 -0.15 %
Stijgers Dalers
Stern groep 24.5  4.5 %
Nutreco 47  3.9 %
BE semicondu 47.96  3.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Gemalto 51.42  -7.2 %
KAS bank 10.9  -3.6 %
Beleggersvertrouwen blijft hoog en stabiel - ING BeleggersBarometer
Inverko klaar om uit eigen as te herrijzen
Timber meldt eerste belang in Avantium
meer beurs
top10
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk'
Managers: laat uw assistant zich niet achter u verschuilen!
Samenwerking met MKB niet vanzelfsprekend, vooral niet voor universiteiten
Bedrijven nog nooit zo slecht voorbereid op risico’s
Waarom zou u zich ontwikkelen?
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden
Eén op de acht Nederlanders staat rood
Zo komt u van uw nare gewoontes af
Woningfinanciering kan voor meer mensen toegankelijk én verantwoord
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit
meer top 10
vacatures
meer vacatures