zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkend Nederland houdt voorkeur voor persoonlijk contact

18 december 2009 - De Nederlandse medewerker is op het gebied van samenwerken conservatiever dan zijn collega's uit Frankrijk en Engeland. Dit blijkt uit een onderzoek van Mitel waaraan  500 Nederlandse werknemers deelnamen. Uit het onderzoek wordt duidelijk dat Nederlandse werknemers relatief traditioneel zijn wat betreft nieuwe communicatiemethoden.

E-mail, mobiele telefonie en face-to-face contact scoren het hoogst bij Nederlanders als communicatiemiddel in de samenwerking met collega's en klanten. 



Voorkeur voor face-to-face contact

Op de vraag of video en/of collaboration-toepassingen kunnen bijdragen aan de interactie met klanten en collega's, antwoordt 74 procent van de Nederlandse respondenten bevestigend. Hieruit blijkt dat Nederlanders traditioneler zijn dan Fransen en Britten die respectievelijk 90 procent en 83 procent scoorden. Overigens ziet vrijwel iedereen videovergaderen als aanvulling op face-to-face contact, maar niet als volledige vervanging. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 50 procent van alle respondenten de investeringskosten voor telecollaboration-toepassingen nog hoog en de installatie ingewikkeld vindt. 

Online communicatiemiddelen
Waar de Nederlander weliswaar nog terughoudend is op het gebied van telecollaboration; in het gebruik van online communicatiemiddelen, zoals instant messaging of sociale netwerken, scoort de Nederlander het hoogst. De helft gebruikt tenminste één online communicatiemiddel op zijn werk. Dit is veel meer dan de Fransen (36 procent) en de Britten (35 procent). De meest gebruikte middelen in Nederland zijn Google Talk, Windows Live Messenger, LinkedIn en Skype. Opvallend is ook dat Nederland voorloopt ten opzichte van de buurlanden als het gaat om het zakelijk gebruik van mobiele telefonie. 62 procent van de Nederlandse medewerkers geeft aan dat de mobiele telefoon de efficiëntie van hun werk heeft verbeterd, ten opzichte van 52 procent in Frankrijk en 41 procent bij de Engelse gebruikers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Klantvriendelijkheid is ook mogelijk zonder persoonlijk contact'
 Web 2. 0: perfecte communicatie of perfecte manier om persoonlijk contact te vermijden?
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 E-mail werkt leugen in de hand
 
 
reacties
 
Marco  |   | 
21-12-2009
 | 
08:20 uur
De abstracte 2-deling tussen video communicatie en face-to-face communicatie bestaat niet meer. Tegenwoordig zijn er ook tussenoplossingen. IRIS biedt professionele online communicatie waarbij het aanvoelt als een echt face-to-face gesprek: (Klik hier) Geschikt voor alle webcam applicaties zoals skype, maar ook voor de videoconferencing softclients.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10