zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien gouden regels voor telewerken

29 mei 2008 - In een recent onderzoek van de FNV gaf 44 procent van de ondervraagde werknemers aan regelmatig op een andere plek dan op kantoor te werken. In totaal doet 32 procent aan telewerken. Reden dus om deze vorm van werken eens onder de juridisch loep te nemen.

AKD advocaten en notarissen geeft tien regels om het proces voor werknemer en werkgever juridisch goed op te zetten:



1. Stel een risico-inventarisatie en evaluatie op
Dit is onderdeel van de Arbeidsomstandighedenwet van toepassing. Uit de inventarisatie dient onder meer te blijken welke risico’s de arbeid voor de werknemer met zich mee brengt en of het betreffende werk en de werkplek wel voor telewerken geschikt zijn. Bovendien dient in deze inventarisatie aandacht te worden besteed aan het goed en veilig gebruik maken van arbeidsmiddelen. 

2. Verschaf de werknemer de juiste apparatuur 

3. Zorg ervoor dat de telewerkplek ergonomisch verantwoord is ingericht

4. Investeer tijd in het inlichten van werknemers betreffende de risico’s verbonden aan telewerken alsook omtrent het aannemen van een goede werkhouding
Doet u dat niet, dan loopt u het risico aansprakelijk te worden gehouden voor de schade die een werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. 

5. Eerbiedig de persoonlijke levenssfeer van uw werknemers
 
6. Maak goede afspraken met uw werknemers omtrent de te behalen resultaten
Het uitgangspunt van telewerken is vertrouwen, u kunt en mag immers geen camera’s neerhangen om te kijken of uw werknemer hun wek wel naar behoren uitvoeren. Het verdient daarbij aanbeveling om met de werknemer goede afspraken te maken omtrent de te behalen resultaten. 

7. Bespreek met uw accountant de (mogelijke) fiscale voordelen 

8. Controleer of de nodige verzekeringen zijn afgesloten

Dekt uw verzekering de schade die u lijdt als gevolg van het feit dat werknemer zijn werkzaamheden thuis verricht? Is de schade aan uw apparatuur gedekt op het moment dat er bij werknemer wordt ingebroken of er brand uit breekt? 

9. Stel een ICT- gebruikersrichtlijn op omtrent het gebruik van de door u ter beschikking gestelde apparatuur
Het verdient aanbeveling om hierin tevens op te nemen welke apparatuur werknemer heeft ontvangen en werknemer hiervoor te laten tekenen.

10. Stel een telewerkrichtlijn op waarin de thuiswerkafspraken met uw werknemers schriftelijk worden vastgelegd
 
In deze richtlijn kunnen bepalingen over bijvoorbeeld de bereikbaarheid, de te behalen doelstellingen en de inrichting van de werkplek worden opgenomen. Ook kan worden aangegeven dat het thuiswerken niet als kinderopvang mag worden gebruikt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse manager wil vaker telewerken
 Telewerken goed tegen stress
 Manager hard op weg naar vertrouwen in telewerk
 Flexibel werken, hogere productiviteit
 
 
reacties
 
DG Cornelis  |   | 
29-05-2008
 | 
10:03 uur
En wat als dergelijke afspraken of richtlijnen niet zijn gemaakt?
EBJ van den Elshout  |   | 
26-08-2008
 | 
16:13 uur
in welke mate is de werkgever verantwoordelijk voor schade bij de werknemer thuis tijdens het telewerken? Wordt de werkgever geacht dit in enige verzekering goed af te dekken?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10