zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Britse managers zijn pestende bureaucraten

13 december 2007 - De Britse werknemer heeft het maar zwaar. Hij wil een manager met visie en charisma, iemand die hem kan inspireren en motiveren, hem met vaste hand door goede en slechte tijden loodst. In plaats daarvan zit hij echter opgescheept met een fantasieloze muggenzifter. Uit onderzoek van het Britse Chartered Management Institute komt een ontluisterend beeld naar voren van een managementcultuur die steeds meer gedomineerd wordt door bureaucratische, autoritaire en reactionaire leiders.

Steeds meer ‘negatieve’ managementstijlen


De meest voorkomende managementstijl (vier van de tien managers) is bureaucratisch, 37 procent beroept zich op een reactionaire managementstijl en 30 procent is autoritair te noemen. Alle drie stijlen winnen de laatste jaren terrein in het Britse bedrijfsleven. En dat terwijl uit het onderzoek tevens bleek dat delegerende leiderschapsstijlen veel meer geassocieerd worden met ondernemingsgroei. Meer dan één op de drie ondernemingen die goed presteren, beschikken over een ‘toegankelijk’ management, terwijl meer dan de helft van de slecht presterende bedrijven een bureaucratisch ingesteld management hebben en een kwart daarvan hun top ‘gesloten’ noemt. 

Ziekteverzuim
Niet verwonderlijk is dat er ook een duidelijk verband tussen managementstijl en ziekteverzuim aan het licht kwam. Het ziekteverzuim steeg in 45 procent van de ondernemingen waar de leidinggevenden ‘wantrouwend’ genoemd worden en maar in een tiende waar de bedrijfscultuur omschreven wordt als ‘innovatief’ en ‘vertrouwenwekkend’. Jo Causon, hoofd Marketing & Corporate Affairs van het CMI: "De managementstijl heeft een onmiskenbare invloed op de prestaties en ook op de gezondheid, motivatie en betrokkenheid van de werknemers. En uiteindelijk op het vertrouwen in het management en uiteindelijk het werkplezier."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel verloop vraagt om sterk management
 Personeel werkt harder bij intimiderende managementstijl
 Ondersteunend of participatief leidinggeven beperkt personeelsverloop
 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
2,6 miljard records aangetast of gestolen in 2017
Organisaties die publieke cloud gebruiken kwetsbaar voor datadiefstal
meer top 10
vacatures
meer vacatures