zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ed Sheeran, Adele en Coldplay zorgen voor productiviteit

22 september 2017 - Werken met een lekker muziekje op: het leidt regelmatig tot discussie. Wat voor de één een heerlijk nummer is om in een goede ‘flow’ te raken, is voor de ander een bron van irritatie en afleiding.

Spotify en LinkedIn helpen een handje en hebben de ultieme playlist voor op de werkvloer samengesteld.
 
Popmuziek meest populair op de werkvloer
Popmuziek steekt met kop en schouders boven andere genres uit als het gaat om gewaardeerde genres voor op de werkvloer. 70 procent van Nederland vindt dat geschikt voor werk. Rock staat op een tweede plek, op de voet gevolgd door wereldmuziek (zeventien procent) en klassieke muziek (vijftien procent).
 
Ed Sheeran, Adele en Coldplay vooral in trek
Het meest populair op de werkvloer zijn Ed Sheeran, Adele en Coldplay. Gevolgd door Bruno Mars, Rihanna en Shawn Mendes. En hoewel ze al maanden de hitlijsten domineren, blijkt de muziek van Lil’ Kleine, Boef en Ronnie Flex op de werkvloer een stuk minder in trek, zij belanden namelijk onderaan de lijst van meest geschikte muziek.
Anoek Eckhardt, hoofd corporate communicatie LinkedIn EMEA: "Samen met Spotify hebben we de rol onderzocht van muziek op de werkvloer. Muziek luisteren blijkt een zeer positieve invloed te hebben op de productiviteit, creativiteit en motivatie van mensen en heeft daarnaast ook impact op ons gedrag én op de samenwerking met collega’s. Gelet op de uitkomsten van het onderzoek is het wel van belang om even na te denken voor u bepaalde muziek over de speakers gooit op een maandagochtend. Met pop zit u in ieder geval bijna altijd goed!"
 
‘Work work work’: muziek op de achtergrond verhoogt de productiviteit
Maar liefst 81 procent van de Nederlanders gelooft ook dat muziek luisteren tijdens het werk de productiviteit verhoogt. Dat blijkt uit het onderzoek dat LinkedIn samen met Spotify heeft uitgevoerd. Vooral jongeren tussen de zestien en 24 jaar zijn daarvan overtuigd. Opvallend is dat meer mannen dan vrouwen vinden dat er altijd muziek aan moet staan tijdens het werk; 47 procent versus 38 procent. Muziek luisteren verhoogt de productiviteit op verschillende manieren. Maar liefst 58 procent zet muziek op om een motivatieboost te krijgen. Voor 41 procent van Nederland helpt muziek juist om het hoofd rustig te houden.
 Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam, legt uit hoe dat komt: "Muziek, mits het op de achtergrond staat en niet afleidt, stimuleert het brein en verhoogt de hersenactiviteit, waardoor men alerter wordt en uiteindelijk productiever. Doordat uw brein actiever wordt, wordt ook ruis beter weg gefilterd. Met de juiste muziek bent u op de  werkvloer altijd gebaat."  
 
De meest populaire artiesten op de werkvloer:
 

  • Ed Sheeran (40 procent)
  • Adele (38 procent)
  • Coldplay (38 procent)
  • Bruno Mars (24 procent)
  • Rihanna (twintig procent)
  • De minst populaire artiesten op de werkvloer:
     
  • Lil' Kleine (32 procent)
  • Boef (27 procent)
  • Ronnie Flex (twintig procent)
  • Broederliefde (zeventien procent)
  • Ali B (twaalf procent)
  • LinkedIn en Spotify stelden een Ultieme Playlist voor op het Werk samen, met 50 van de meest geschikte nummers voor op werk. Deze lijst is tot stand gekomen op basis van een analyse van duizenden ‘kantoor’ playlists op Spotify.

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
     Biogebaseerde industrieën: Europese groei zit in onze natuur
     Reinventing customer service
     

    Gerelateerde nieuwsitems

      Muzieksmaak verraadt manier van denken
      Merken hechten steeds meer waarde aan muziek
     Eén op vijf werknemers mag geen muziek luisteren van de baas
     Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
    reacties
    Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
    Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
    ‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
    Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
    Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
    70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
    Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
    beurs
    Stijgers Dalers
    Nutreco 47  3.9 %
    Altice 7.83  3.6 %
    Ballast neda 0.31  3.3 %
    TNT express 8.45  -9.5 %
    Yatra 5.05  -8 %
    Doc data 0.43  -2.3 %
    Beursupdate: AEX op Wall Street
    Wall Street eindigt verdeeld
    Wall Street verdeeld
    meer beurs
    top10
    Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
    2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
    Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
    Zes richtlijnen voor digitale transformatie
    Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
    Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
    Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
    ‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
    Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
    De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
    meer top 10
    vacatures
    meer vacatures