zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ed Sheeran, Adele en Coldplay zorgen voor productiviteit

22 september 2017 - Werken met een lekker muziekje op: het leidt regelmatig tot discussie. Wat voor de één een heerlijk nummer is om in een goede ‘flow’ te raken, is voor de ander een bron van irritatie en afleiding.

Spotify en LinkedIn helpen een handje en hebben de ultieme playlist voor op de werkvloer samengesteld.


 
Popmuziek meest populair op de werkvloer
Popmuziek steekt met kop en schouders boven andere genres uit als het gaat om gewaardeerde genres voor op de werkvloer. 70 procent van Nederland vindt dat geschikt voor werk. Rock staat op een tweede plek, op de voet gevolgd door wereldmuziek (zeventien procent) en klassieke muziek (vijftien procent).
 
Ed Sheeran, Adele en Coldplay vooral in trek
Het meest populair op de werkvloer zijn Ed Sheeran, Adele en Coldplay. Gevolgd door Bruno Mars, Rihanna en Shawn Mendes. En hoewel ze al maanden de hitlijsten domineren, blijkt de muziek van Lil’ Kleine, Boef en Ronnie Flex op de werkvloer een stuk minder in trek, zij belanden namelijk onderaan de lijst van meest geschikte muziek.
Anoek Eckhardt, hoofd corporate communicatie LinkedIn EMEA: "Samen met Spotify hebben we de rol onderzocht van muziek op de werkvloer. Muziek luisteren blijkt een zeer positieve invloed te hebben op de productiviteit, creativiteit en motivatie van mensen en heeft daarnaast ook impact op ons gedrag én op de samenwerking met collega’s. Gelet op de uitkomsten van het onderzoek is het wel van belang om even na te denken voor u bepaalde muziek over de speakers gooit op een maandagochtend. Met pop zit u in ieder geval bijna altijd goed!"
 
‘Work work work’: muziek op de achtergrond verhoogt de productiviteit
Maar liefst 81 procent van de Nederlanders gelooft ook dat muziek luisteren tijdens het werk de productiviteit verhoogt. Dat blijkt uit het onderzoek dat LinkedIn samen met Spotify heeft uitgevoerd. Vooral jongeren tussen de zestien en 24 jaar zijn daarvan overtuigd. Opvallend is dat meer mannen dan vrouwen vinden dat er altijd muziek aan moet staan tijdens het werk; 47 procent versus 38 procent. Muziek luisteren verhoogt de productiviteit op verschillende manieren. Maar liefst 58 procent zet muziek op om een motivatieboost te krijgen. Voor 41 procent van Nederland helpt muziek juist om het hoofd rustig te houden.
 Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam, legt uit hoe dat komt: "Muziek, mits het op de achtergrond staat en niet afleidt, stimuleert het brein en verhoogt de hersenactiviteit, waardoor men alerter wordt en uiteindelijk productiever. Doordat uw brein actiever wordt, wordt ook ruis beter weg gefilterd. Met de juiste muziek bent u op de  werkvloer altijd gebaat."  
 
De meest populaire artiesten op de werkvloer:
 
  • Ed Sheeran (40 procent)
  • Adele (38 procent)
  • Coldplay (38 procent)
  • Bruno Mars (24 procent)
  • Rihanna (twintig procent)
  • De minst populaire artiesten op de werkvloer:
     
  • Lil' Kleine (32 procent)
  • Boef (27 procent)
  • Ronnie Flex (twintig procent)
  • Broederliefde (zeventien procent)
  • Ali B (twaalf procent)
  • LinkedIn en Spotify stelden een Ultieme Playlist voor op het Werk samen, met 50 van de meest geschikte nummers voor op werk. Deze lijst is tot stand gekomen op basis van een analyse van duizenden ‘kantoor’ playlists op Spotify.

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
     Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
     Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
     

    Gerelateerde nieuwsitems

      Muzieksmaak verraadt manier van denken
      Merken hechten steeds meer waarde aan muziek
     Eén op vijf werknemers mag geen muziek luisteren van de baas
     Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
    In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
    Download het Plan van Aanpak
    Lees verder
    Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
    reacties
    Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
    Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
    Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
    Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
    Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
    Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
    'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
    top10
    Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
    Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
    Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
    De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
    Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
    Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
    Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
    DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
    Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
    Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
    meer top 10