zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Muzieksmaak verraadt manier van denken

28 juli 2015 - Iemands muzieksmaak verraadt tot op zekere hoogte zijn manier van denken, zo beweren onderzoekers van de Universiteit van Cambridge in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One. Nu.nl vat samen. 

Liefhebbers van rustige muziekstijlen zoals jazz, R&B en singer/songwriter houden bij het maken van afwegingen bijvoorbeeld  veel rekening met gevoelens en gedachten van anderen.


Mensen die meer houden van intense muziek zoals hardrock, punk en heavy metal denken daarentegen meer vanuit vaste patronen en algemene regels.

Facebook
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door 4.000 proefpersonen te ondervragen over hun manier van denken via de Facebook-app myPersonality. Vervolgens beoordeelden de deelnemers verschillende muziekfragmenten. Het ging niet om fragmenten van bekende artiesten, zodat hun muziekvoorkeur zo objectief mogelijk kon worden bepaald.

Spiegel 
Aan de hand van de muziekvoorkeur van de proefpersonen bleken de wetenschappers relatief goed te kunnen voorspellen of ze een voorkeur hadden voor empathische denktaken of systematisch denkwerk. "Dit soort onderzoeken laten zien dat de muziek die u kiest een soort spiegel is van uw manier van denken," verklaart hoofdonderzoeker Jason Rentfrow op de nieuwssite van de Universiteit van Cambridge. De wetenschappers geven in hun studie ook concrete voorbeelden van nummers die goed passen bij respectievelijk empatisch denkende en systematisch denkende mensen.
De eerste groep zou vooral gecharmeerd zijn van liedjes als Come away with me van Norah Jones en All of me van Billie Holliday. Systematische denkers zouden vaker een voorkeur hebben voor muziek als God Save the Queen van The Sex Pistols en Enter Sandman van Metallica.


Bron: Nu.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Merken hechten steeds meer waarde aan muziek
 Een derde van de streaming muziek gebruikers betaalt
 Eén op vijf werknemers mag geen muziek luisteren van de baas
 Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
Consument vindt dat organisaties geen geïntegreerde digitale experience leveren (1) 
Vraag naar beheersing Engelse taal in vacatures daalt (1) 
top10
Jonge man wil geen vrouw als baas
Vijf maatregelen om AVG-boetes te voorkomen
Generatie Z meest tevreden met zijn baan
Liever leuk werk dan hoger salaris
Reistijd belemmert stap naar droombaan
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit
In de rode cijfers door de zwarte markt
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
meer top 10